مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
آرشیو وبلاگ
      اینترنت و جهان و جامعه مجازی (فرهنگ و سياست و اقتصاد اينترنت و جامعه و جهان مجازي)
تکامل گروههای وبلاگنویسی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ٢٩ فروردین ۱۳۸٥

تنوع گروههای محتوایی وبلاگنویس هر روز بیشتر میشود و همراه با آن تحولات وبلاگنویسی به نوعی تشخص هویتی در وبلاگها منجر میشود.
وبلاگهای تخصصی نتیجه تلاش جدی نویسان و علمی نویسان نخستین بود که همچنان به پیش می رود ولی تحولات آن بیشتر در بستر نشریات الکترونیکی تداوم خواهد یافت. تولید وبلاگ تخصصی کمتر از عهده یکنفر بر می آید.
وبلاگهای سیاسی اکثرا به نوعی خمودی دچار شده اند که آنها را به سوی جریان درونگرا سوق داده.
منتقدین و طنز نویسان جذابیت های خود را همچنان حفظ کرده اند.
اما بیش از پیش شاهد کارکرد رسانه ای وبلاگ هستیم. غلبه شکل بر محتوا به نحوی آشکار نمودار است.
 

  نظرات ()
فرصت های تجاری در حوزه فاوا نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢٧ فروردین ۱۳۸٥

در زمینه فاوا(فناوری اطلاعات وارتباطات) فرصت های همکاری تجاری بین ایرانیان داخل کشور با سه حوزه متفاوت قابل مطالعه و اثربخش است:
۱. با ایرانیان خارج کشور. بعنوان بازار و همکاری تجاری.
۲. با کشورهای عراق و افغانستان و تاجیکستان.
۳. با کشورهای آذربایجان و بحرین و کویت و لبنان و سوریه و عربستان و بقیه کشورهای خلیج فارس.
در شرایطی که نقدینگی دولت به صورت ارز است و امکان تبدیل آن به ریال محدود و خطرات نگهداری آن در بانکهای خارجی با شرایط فعلی سیاست خارجی زیاد است شاید یکی از راه حل های مناسب سرمایه گذاری روی فعالیتهایی است که ایرانیان در خارج از کشور انجام میدهند. بخصوص در حوزه فاوا که مزیت نسبی داریم.
جزئیات این موضوع را امیدوارم به زودی ذیل همین یادداشت اضافه کنم.

  نظرات ()
وب مسترهای جوان نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢٧ فروردین ۱۳۸٥

وب مستر  webmaster بودن شغل مهمی است که امروز بین فعالان وب فارسی خیلی موقعیت روشن و متمایزی ندارد. به دلیل کوچک بودن بازار وب فارسی به راحتی میتوان افرادی را یافت که ایده و طرح و راه اندازی و نگهداری و مالکیت و پشتیبانی یک سایت رو برعهده دارند.
برگزاری دوره های وب مستری فعالیت آموزشی ارزشمندی است. آموزش برنامه نویسی وب و طراحی وب و مسائل مرتبط با بازاریابی اینترنتی و محتوای وب از مهمترین مسائل مرتبط با تخصص وب مستری است. روش های مقابله با ویروس های اینترنتی و حفاظت و امنیت اطلاعات از موضوعات مورد علاقه وب مسترهای جوان ایرانی است.

  نظرات ()
مخترع وب www نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢٧ فروردین ۱۳۸٥

این شخص جناب آقای تیم برنرز لی است.

 وی همچنان مدیر  W3C  و در اندیشه توسعه وب است.

  نظرات ()
اشتباهی بنام دات کام برای وبلاگنویسان نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢٥ فروردین ۱۳۸٥

داشتن وب سایت(در معنای دامنه مستقل) یکی از آرزوهای مهم خیلی از فعالان حوزه وب بخصوص وبلاگنویسان است. بی تردید فعالیت فوق العاده دات کام ها در آمریکای دهه ۹۰ و ظهور سایتهای تجاری موفق از مهمترین دلایل مستقیم و غیر مستقیم توجه به دات کام محسوب میشود. بعلاوه دارنده دامنه مستقل کنترل بیشتری بر روی فعالیتهای دامنه دارد که برای هر فعالیت مستقل تجاری ضروری محسوب میشود. ولی آیا این درجه اعتبار همانقدر که برای فعالیتهای مستقل تجاری مهم است برای سایتهای شخصی نیز اهمیت دارد؟

شاید برای سیاستمداران و اشخاص مشهور اهمیت این موضوع بسیار باشد ولی در محاسبه محاسن و معایب داشتن یک سایت شخصی و وبلاگ بصورت مستقل یا در داخل وبلاگ سرویس ها کدامین ارجحیت می یابند؟ جدولی از محاسن و معایب میتواند راهنمای خوبی برای ما باشد. اما در اینجا تنها به نکاتی پراکنده اشاره میکنم:

مهمترین موضوع در وبلاگهای شخصی سه نکته بسیار مهم است:
۱. امکانات مناسب جهت انتشار دیدگاهها و مطالب بصورت دیجیتال.
۲. امکانات مناسب جهت انتقال و انتشار دیدگاهها خارج از چارچوب یک نسخه دیجیتال.
۳. امکانات مناسب جهت کسب نظرات دیگران.

بنظر میرسد وبلاگ سرویس ها به دلیل آنکه به واقع ساز و کاری تجاری محسوب میشوند محمل مناسبتری برای ارائه چنین خدماتی هستند. از جهات متعدد اقدام بعضی از وبلاگنویسان در راه اندازی سایت های شخصی بصورت دات کام مشابه آنست که در سفرهای هوایی بجای هواپیمای مسافربری از هواپیمای شخصی استفاده کنیم. هزینه های سایت های شخصی مشکلی اساسی است که اگر در ابتدا تصور شود فقط هزینه اجاره دامنه و هاستینگ است ولی بتدریج هزینه های امنیت و غیر آن نیز مطرح میشوند.
از هزینه ها که بگذریم موضوع آنست که فلسفه وبلاگنویسی به نوعی با جماعت و اجتماع پیوند خورده و دات کام شدن به نوعی وبلاگنویسان پیشکوست رو در هاله ای از نور جا میدهد که ممکن است موجب حجاب و نوعی جداافتادگی شود.
بعلاوه ترافیک در حوزه های وبلاگی راحت تر منتقل میشود و ساز و کارهایی که وبلاگ سرویس ها در نظر میگیرند همانند محبوب ترین و فعال ترین و لینکها کمکهایی هستند که در شرایط دات کام متضمن هزینه هایی مضاعف است که معمولا نتیجه ای مشابه به همراه ندارد.
با اینحال نمیتوان دات کام شدن را یکسره مردود شمرد. چرا که انرژی مضاعفی به صاحب وبلاگ دات کام میدهد که میتواند در موفقیت آینده موثر باشد. بعلاوه با بالارفتن نقش تاثیر گذار وبلاگنویس٬ انتظاراتی از وبلاگ در وبلاگنویس شکل میگیرد که حداقل در گذشته وبلاگ سرویس ها تمایلی به پاسخگویی به آنها نشان نداده اند. اما یک پیشنهاد: اگر تصمیم به دات کام شدن گرفتید٬ هرگز خانه پدری خود را فراموش نکنید و از خاطره های آن الهام بگیرید.
متاسفانه بعضی ها  حتی سابقه وبلاگ خودشون رو پاک میکنند و وبلاگشون رو می برند روی دات کام که اینجوری از خیلی چیزها محروم میشوند.

  نظرات ()
تبادل اطلاعات ملی در سطح اینترنت نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢٥ فروردین ۱۳۸٥

بحث در باره اینترنت ملی از سوی بعضی از مقامات سیاسی نگرانی هایی را ایجاد کرده است. گرچه بحث اینترنت ملی اساسا مطرح نبود و در واقعی نوعی تبادل اطلاعات دیجیتال در سطح ملی مطرح است ولی ترجمه غلط و ناقص موجب چنین سوء تفاهمی شده که برای چند روزی میتواند بعضی ها را خوشحال و بعضی ها را نگران کند.
اینترنت به مثابه شبکه جهانی است که معنا ندارد از پسوند ملی برای آن استفاده کنیم. در زبان انگلیسی که زبان مادری اینترنت و فناوری های مرتبط است نیز کاربرد اینترنت ملی در مفهومی که ما فارسی زبانان می فهمیم معنا ندارد بلکه با جستجوی این اصطلاح معنای متفاوت آن به راحتی فهمیده خواهد شد.
مشکل از این فراتر است. چرا که متخصصان مجری طرح تبادل اطلاعات ملی در سطح اینترنت National Internet Exchange این اصطلاح را در اختیار فضای فرهنگی و سیاسی اینترنت قرار داده اند تا از آن بعنوان راهی برای جدا شدن از جامعه مجازی جهانی استفاده کنند. موضوعی که خوشحالی شورانگیز بعضی و نگرانی های قابل درک گروه دیگری را موجب شده که هر دو در سطح خود بی مورد اند. چرا که تحقق یافتنی نیست.
مساله اینترنت ملی به گونه ای مطرح میشود که گویی سازمان ملل ملی تاسیس میکنیم و یا انجمن همکاری های علمی و فرهنگی جهانی جایگزینی ملی یافته اند.
عدم تخصیص اعتبار پیشنهادی مطرح کنندگان طرح نکته ای مهم بود. مهمتر آنکه طرح پیشنهادی بودجه ای فراتر می طلبید و مهمتر از همه آنکه با تمامی اینها نیز چنان اتفاقی نمی افتاد.

http://akrane.persianblog.ir/1384_11_akrane_archive.html

 

  نظرات ()
کولونی های قاره جدید نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢٥ فروردین ۱۳۸٥

عبارت نخستین و اولین رو زیاد میشنویم. بخصوص در محیط های نو و بخصوص در باره چیزهای نو و بویژه در حوزه های رقابتی.
از حوزه رقابتهای تجاری که بگذریم میرسیم به حوزه جهالت و از جهالت که گذشتیم وارد بحث واقعیت میشویم. در بحث واقعیت نخستین ها درس جالبی می گیریم. اینکه تعداد اولین ها زیاد شده و همه نخستین ها و اولین ها ظهور عصر جدیدی را تداعی میکنند.
قاره جدید وب فارسی بوجود آمده و پیشگامان حضور در دنیای جدید قله های رفیع آن را یکی یکی فتح میکنند و پرچم های سرافرازی را بالا می برند. کولونی های دنیای وب فارسی در حال تشکیل است.
http://akrane.persianblog.ir/1384_10_akrane_archive.html


 

  نظرات ()
نکاتی در باره وبلاگ تخصصی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢٥ فروردین ۱۳۸٥

دغدغه بعضی دوستان در باره وبلاگ پر محتوا  و کم محتوا موضوع جالبی برای بحثی کوتاه است:
1. قضاوت در مورد ماهیت وبلاگ باید مبتنی بر تنوع محتوایی آن باشد نه اصل قرار دادن محتوای علمی یا سیاسی. در واقع وبلاگ از نظر شکلی نوعی رسانه ارتباطی است و این کارکرد به ما می آموزاند که از قضاوت های عام موضوعی در تعریف کلیت وبلاگ پرهیز کنیم.
2. ساحت رسانه ای وبلاگ فارسی همانطور که یکی از دوستان گفته از هویت ایرانی جامعه ما همانگونه که هست متاثر است. با همه خوبی ها و بدیهای خودمان. رنج آوری بعضی از ویژگیهای نامطلوب هویت ما انرژی خوبی برای اصلاح و اصلاحات اجتماعی است.
3. آمار تولید وبلاگ در حال افزایش است و در نتیجه غلبه فرهنگ عمومی بر فرهنگ خواص در وبلاگها طبیعی است. از این نه تنها نباید ناراحت شد بلکه باید آن را فرصتی برای تعامل فکری آزاد جامعه تلقی کرد.
http://akrane.persianblog.ir/1384_6_akrane_archive.html

 

  نظرات ()
سلام بر حضرت ماتریکس ۱ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢٥ فروردین ۱۳۸٥
در باره The Matrix I
The Matrix I, Written and Directed By:Andy WachowskiLarry Wachowski  سخن گفتن از چیزهای مورد علاقه انسان کمی سخت است. تعلق، موجب توجه است و در همان لحظه موجب بی توجهی. عجایب موجودی است انسان دوپا و افکار و اعمال او. بگذریم... قصه قصه دل و سخن از ماتریکس است.اگر  ماتریکس رو دیده اید ضرر نخواهید کرد که دوباره ببینید. یا قبل از خوندن این یادداشت یا بعدش. البته اگه قبلش دیده باشید خیلی بهتره. ماتریکس رو اولین  بار در سیدنی٬ استرالیا دیدم. تازه نسخه ویدیویی اون منتشر شده بود و من به دلایل کاری به آنجا رفته بودم.  اشتیاق دو آشنای فرهیخته ایرانی برای دیدن فیلم متعجم کرده بود.  آنها حق داشتند. ماتریکس چیز دیگری بود.

پس از آن حادثه عجیب علاقه ام به فیلم تثبیت شد و مشتاقانه درپی دیدن ماتریکس های بعدی بودم که متاسفانه خیلی دیر ساخته شدند. اگر اشتباه نکنم ماتریکس 2 و 3 رو بر پرده سینما دیدم.

زیاد داغش کردم نه؟ خب ببخشید. خواستم اقلا تعداد کامنت هام یه بار زیاد بشه. میشه که بشه؟

***************************************الف: قهرمان از خواب بر می خیزد. اتاق 101 نئو  قانون شکنی رایانه ای است و با شخصیت رسمی خودش(آقای توماس اندرسون) در چالش. یک انسان با دو هویت. هر دو رایانه ای. یکی به ظاهر مخرب( تا به ظاهر و وضع موجود قضاوت نکنیم) و دیگری مفید. داستان از اتاق 101 شروع میشود. جایی که قهرمان داستان در برابر همه هستی پیرامونش یعنی رایانه نشسته است. خدای وی خودش است و قلمروش رایانه ای که در پیش رو دارد. هکر قهرمان و  خواب آلود ناگهان هک میشود. اما چگونه؟ قهرمان ما با این سوال حساس مواجه است: چه کسی به سیستم من دسترسی پیدا کرده و چرا؟ این سوال انگیزه اولیه حرکت او از مجهولات به سوی معلومات است. دانستن و عطش رسیدن به حقیقت وجودش رو پر کرده است.  نئو در زندگی هکری خودش تمام قوانین رو شکسته. یک معارض است. قیدها را نمی پذیرد. ولی تنهاست. بی اعتماد است. اسیر یافته های خود است. ولی عشق به دانستن در او وجود دارد.نئو سالهایی رو به دنبال مورفیوس بوده ولی مورفیوس همه عمرش به دنبال موعود بوده است و با عشق به موعود زنده است. نئو به سرنوشت اعتقاد نداره. اولین توصیه به نئو: صداقت  و اولین سوال مورفیوس در مورد سرنوشت است. بدون ایمان به سرنوشت از موعود محتوم سخن نمیتوان گفت.مشکل نئو با محیط پیرامونش(ماتریکس) حسی بوده نه علمی. حس میکرده که یک جای کار ایراد داره و همین برای تردید و حرکت کافی بود. در بدترین شرایط هم  نئو آدم فروش نیست. نوعی مردانگی و مرام در زندگی او وجود داره.(قابل توجه دوستان هکر) ب : قهرمان  دو باره بیدار میشود.اینبار با خوردن قرص قرمز راه آگاهی و بیداری را انتخاب میکند. جهان برایش تغییرات باورنکردنی میکند.   برای ماموران موضوع نئو اصلا مهم نبود. آنها دنبال مورفیوس و زایان هستند. نئو هدف اصلی آنان نیست. اهمیتش را درک نمیکنند. زمانی که مورفیوس و گروهش بدنبال نئو هستند. مامورین بدنبال مورفیوس هستند. وقتی مورفیوس خود را به اسارت می سپارد، ریسک بزرگی رو می پذیرد که سرنوشت زایان را هم به خطر می اندازد ولی بدون موعود امیدی نیست.نئو تا زمانی که از زندگی خودش نمیگذرد همچنان اسیر این مرحله است. گرچه بیدار شده ولی یقین نکرده. علمی دارد و در عمل هنوز باور ندارد.ایمان مورفیوس  ایمان و ایثار او وفادری نئو رو زنده میکند و ایمان و وفاداری او مقدمه ایثار میشود و جان نثاری او قدرتهای درونش رو شکوفا میکند. کسی که برای مرگ آماده است از هیچ مشکلی واهمه ندارد و  نمیترسد. در چهره چنین قهرمانی احساس تردید مشاهده نمیشود. بخصوص در دنیای ماتریکس که دنیایی موثر ولی پوشالی است.  ج : قهرمان باز هم بیدار میشود. اتاق 303نئو منطق زندگی انسانهای جدا شده از ماتریکس رو عوض میکند. بجای مخفی شدن و فرار از مامورین می ایستد و میجنگد. این کاری است که فقط موعود میتواند بکند. این را قبلا به نحوه ساده تری از استادش آموخته بود. وقتی او ایثار کرد و برای نجات بقیه خودش را به مهلکه انداختنئو کی زنده میشود؟ زمانی که آنچیزی که تا دقایقی قبل در ترینیتی اتقاق نیفتاده بود اتفاق افتاد. وقتی که مرد. ترینیتی فهمید که واقعا دوستش داشته. و اینجا تمام پیش بینیهای اوراکل مانند مرگ و عشق محقق شد.زنده شدن نئو به دلیل رسیدن او به مرحله حقیقی یقین است. پیش از آن هم میدانست. ولی اکنون همه چیز رو با آرامشی عظیم و بدون ترس پذیرفته و نگرانی ندارد. او صفر و یک ها رو می بیند. و خود درمیان کدهای آنها که بی  هیچ حجابی عریان شده اند بصورت یک کد هوشمند و موثر و ویرانگر عمل میکند. در رگ و پی برنامه ها رسوخ میکند و آنها را از درون متلاشی میکند. کاری که بخوبی از یک هکر بر می آید.و این پایان خود آغازی است بر تداوم مبارزه در سطوح بعدی. صحنه آخر: دیگه این گروه نخبه مجبور نیستند در گوشه ای دور از مردم باشند. هر انسانی قبلا برای آنها خطر محسوب میشد. از همه میگریختند. در میان جمعیت بدترین جاها بود براشون. حالا بازگشتی به میان مردم میکنند تا در میان مردم به رسالت خود  جامه عمل بپوشانند. دیگر نگران نیستند. حالا ماتریکس از او می ترسد.او دیگر ماتریکس را حس میکند. با تمام وجودش. نکات دیگر در باره ماتریکس: ماتریکس و سولاریس. در هر دو فیلم دو نوع دنیای ذهنی برای انسانها زندگی می سازند. در ماتریکس تلاشی برای خروج از این دنیای ذهنی وجود داره. دنیایی که میشه از آن خارج نشد و مانند بقیه خشنود بود. در سولاریس سفر از دنیای واقعی متضمن رسیدن به آرزوهای دست نیافتنی و یا از دست رفته در جهانی خیالی است.ماتریکس تمامی منابعی ذهنی شما رو در یک شبیه سازی کامل با مفاهیم جدید دنیای آی تی به چالش می طلبد. یک نظام هماهنگ و معنی دار دیجیتال.همه اتفاقات و کلمات و تصاویر. حتی شماره اتاق ها و حرکت به چپ و راست میتونه مفهوم داشته باشه. اصولا اتفاق به معنای متداول در ذهن ما در دنیای ماتریکس معنا نداره. همه چیز مقدر است. یک نظام علی و معلولی مسلط. تقدیری کامل و مسلط که تا لحظات آخر بر تمام فیلم سیطره داره و اراده انسانی رو به چالش می طلبد.هر چیز چهره ای دارد و میتواند باطنی دیگر داشته باشد. رازآلوده بودن همه امور.تغییر افق ها و نظام های ارزشی انسانها. رابطه موثر جهان بینی و شخصت انسانها در عملکرد و رفتار آنها.نبردی میان نخبگان و آگاهان از یکسو و ماشین های متمرد از سوی دیگر.  نوعی اعتراض به ماشینیزم بدون نفی کلیت ماشین.امید در اوج نا امیدیتفوق اندیشه بر همه چیز و عشق بر اندیشهنبردی رویارو با ویژگیهای حماسی آن چون ایثار.رابطه علم و عمل. دانستن تعهد آور است. وقتی دانستی نمیتوانی بیتفاوت باشی. اگه بیتفاوت شدی با خیانت فاصله زیادی نداری.تعالیم مذاهب و ادیان و مکاتب فکری مختلف . اندیشه های انسانی در سراسر دیالوگها و صحنه ها موج می زند.سخن از ایمان رهبر است. برای اعضای گروه ایمان به رهبر بخاطر تلاش اوست نه اعتقاد او. باور به موعود ابتدا در رهبر گروه شکل میگیرد. پیروزی در پیروی بی چون و چرا ولی مبتنی بر معرفت نهفته است.  باید فهمید و بعد پیروی کرد.شما آزاد هستی  که نپذیری، ولی وقتی پیروی از رهبر رو پذیرفتی باید اطاعت کنی. تاکید بر لزوم اطاعت از فرماندهی. نوعی هماهنگی کامل با رهبراهمیت تربیت و آموزش قدم به قدم. مطالب لازم در هر مرحله گفته میشود.  آموزش از نوع فرقه های مذهبی. مبتنی بر رفتاری که تکیه بر یقین دارد. بروز توانایی موعود و قهرمان هم فرصت لازم دارد.نوعی هارمونی کامل در تمام فیلم. همه چیز مرتبط و هماهنگ است. همه چیز در مرحله اول برای مرحله دوم آماده میشود.داستان کاملا معقول و فهمیدنی است. معماها دور از دسترس نیست. متکی به نتایج منطقی هر مرحله است.کسانی که فکر میکنند کنترل و نظامی در جهان وجود ندارد بی جهت هستند و انگیزه ای ندارند. و ایمانی نخواهند داشت. بدون ایمان باید اسیر ماتریکس ماند.حقیقت با خطر همراه است. ای که از کوچه معشوقه ما میگذری / برحذر باش که سر میشکند دیوارشهمه امید به موعود دارند تا در کنار او به نتیجه برسند. ناامیدی از موعود مساوی شکست است. شکستی که ماتریکس از ابتدا با ارائه یه زندگی عادی و روزمره بر ما تحمیل کرده است.هر کس ناآگاهانه عنصر یک سیستم است که میشود به راحتی به دشمنی خطرناک برای انسانیت تبدیل شود. کشتن انسانهای جهان ماتریکس نوعی بازی کامپیوتری است که عذاب وجدانی ایجاد نمیکند. همسان نگاه جریانات ایدئولوژیک.انسان هر کاری را که بخواهد میتواند بکند. کافی است بخواهد و چشمانش را باز کند.اگر کلمات قصار انگلیسی فیلم رو مرور و استخراج کنیم به گنجینه ای از فرهنگ بشری دست یافته ایم.گروه برگزیده برای آزادی انسانها قیام کرده اند. روشنفکراننا امیدی انسان را ضعیف میکند.پیامبران راه را نشان میدهند. بجای مردم حرکت کردن،  کار آنان نیست. در مقابل خطر همه میگریزند. ولی موعود این قاعده را هم برهم میزند. چون باور دارد که این دنیا مقدمه و ظاهر است. سرنوشت محتوم است. ولی انتخابها همچنان ممکن و در دسترس هستند.گذشته و آینده برای اوراکل و آگاهان فرقی نداره. مهم اینه که تو آماده شنیدن و فهمیدن چه بخشی از آن هستی.هر کس تکلیف و وظیفه ای خاص  خود دارد. هر کس نقشی دارد.خائن اصلی از پیشکسوتان  است و حواری و عاشق و حتی پیام را فهمیده و بدان علم دارد. ولی ایمان ندارد. او دروغ میگوید و در پی خواب است همه چیز را از نوع دروغین دارد. نه یار است نه دلدار.کارهای خارق العاده هم منطقی دارد و با تمرین بدست میاید. عشق فوق عقل و اندیشه است. خوش بینی به جهان. موفقیت ممکن است.جنگ درجهان واقعی با نفوذ انسانها به جهان مجازی وارد عرصه جدیدی شده است.تواضع رهبر به نخبه و موعود. عشق به موعود عشق به پیروزی و رستگاری است.فداکاری  و قربان کردن جان برای اندیشه و موفقیت دیگران.تشابه خواب و بیداری / این دنیا و اون دنیاصادق بودن برای رهرو این مسیر ضروری است.اهمیت ایمان به هدف.اسامی قهرمانان و معانی آنها. هر یک از اسامی افراد از فرهنگهای غنی وام گرفته شده است.کنترل دیگران بر ما و بیخبری ما.برای شروع باید چیزی متفاوت داشت. باید احساس کرد که چیزی درست نیست. و درست رو باید یافت.ماتریکس خدای دروغینی است که همه چیز شما رو میدهد ولی واقعی نیست. او ما را اسیر و برده خود کرده است.کسی که فکر رو کنترل میکنه جهان رو کنترل میکند. هر دو گروه قبول دارند که کنترل فکر مساوی کنترل جهان است. هر دو بر سر این می جنگند.انتخاب خیلی مهم است. در هر دو راهی باید انتخاب کرد. راه سرخ یا را ه آبی. یکی علم و آگاهی و دیگری آرامش و فراموشی. علم و آگاهی انسان را به حرکت و تاثیر متفاوت بر محیط وا میدارد.یک جنگ واقعی و همیشگی میان حق و باطل.  مبارزه بین خوب ها و بدها. یک بازی رو و بدون اتفاقات واقعی عجیب و غریب. همه چیز بر اساس یک منطق هدایت شده است. حادثه ها موثر نیستند. تکلیفها روشن است.نفاق فایده ندارد. باید تکلیف خودت رو روشن کنی یا اینور یا اونطرف. حد وسط هم معنی ندارد. فرصتها را باید به موقع استفاده کنید و گرنه فایده نداره. بازگشتی در کار نیست.استفاده ازمفهوم تناسخ در فیلم.فراتر از احساسات ما هم جهانی هست. ما توسط جهانی دیگر کنترل می شویم. ماتریکس ما را کنترل میکرد و ماتریکس خود کنترل میشد زمانی بدست انسان و حال بدست خودش. در ماتریکس و واقعیت گروههای خودسر هم هستند. قابل توجه دوستان خودسر.هر انسانی که با ما نیست دشمن بالقوه ماست. ولو یک بی خانمان در ایستگاه مترو باشد.حقیقت و خطر با هم هست. مورفیوس یک قدم از ماتریکس جلوتر است تا اینکه به او خیانت میشود.زمان در مقابل ماست.انسان هر کاری که بخواهد میتواند بکند. حتی بر مرگ غلبه کند. مرگ در ماتریکس میتواند پایان نباشد.نا امیدی یه خطر است. خیانت می سازد. سستی می آورد. ولی رهبران راستین امیدوارند و به دیگران هم امید میدهند.اوراکل راهنمایی است از دل سیستم ماتریکس.در مبارزه با ماشین لازم نیست افراط شود. ماشینهایی هم هستند که خدمتگزار انسان هستند و بدون آنها زندگی دشوار خواهد بود.فریب خوردن ساده است. باید به انسان وارسته و آگاه تکیه کرد.کارهای خارق العاده هم منطق داره. اگر منطق آنان رو بیاموزی و توانایی عمل داشته باشی برای تو هم ممکن میشود.معجزه ممکن است و آنهم با عشق. معجزه قاعده های متعارف منطق شما را میشکند و خود منطقی مستقل داره که مرزها را در مینوردد.انتخاب همیشه هست. حتی در بدترین شرایط و آخرین انتخاب قربانی کردن خود است. قربانی کردن آگاهانه. نه خودکشی. بخاطر ارزشی بزرگتر و چیزی گرانقدرتر. برای کسی که دنیای مخفی هکری را رها میکند و از جانش هم حاضر است بگذرد. بخاطر حقیقتی که فهمیده. تنها کلید رهایی ایمان است. ایمانی آگاهانه. درها را میگشاید. ارزشهای انسانی ره توشه این مسیر هستند. اگر نداشته باشی نمیتوانی به هدف برسی.ماتریکس منطق خودش رو داره و منافع ماتریکس مبتنی بر منافع انسانها نیست.مرگ مسیری است به دنیای دیگه.برای گذشتن از حجابهایی که مانع دیدن حقیقت عالم میشود باید قدم برداشت. ممکن است آنقدر رشد کنی که عالم رو صفر و یک  ببینی و موسیقی عالم را کشف کنی وحتی از صفر و یک بگذری و طیف های میانی آن رو هم درک کنی.یک دیالکتیک داینامیک برای شدن انسان از یک Mr. Anderson با دو زندگی متفاوت روزانه و شبانه تا Neo. بعنوان موعودی که در مسیر ساخته شد. انسانهای متعالی محصولاتی از پیش ساخته و کپی شده در این جهان نیستند. تحت مشیتی مقدر ساخته میشوند.رئیس ماموران معتقد است که تنازع بقا و انتخاب اصلح به پیروزی آنها منجر شده و آینده از آن آنهاست نه انسانها.نقطه شروع ایمان نئو کجاست؟ آنجا که پیشگویی اوراکل در مورد مرگ مورفیوس درست در میاد. در آستانه مرگ مورفیوس او بیاد میاورد که انتخابی دارد. بین زندگی خودش و او. ایثار. او آماده مرگ میشود. کسی که آماده است بمیرد را کسی نمیتواند شکست دهد.برای ترینیتی دلیلی اینکه او موعود است علاقه ای است که به او پیدا میکند.در تله ای که براشون گذاشته میشه نئو گیر مامور میفته و مورفیوس مداخله میکنه تا نجاتش بده.  با اینکه میدونه خودش راه فراری نخواهد داشت. شاید همین نئو رو متحول میکنه. بار اینکه ایمان مورفیوس اینقدر به او عمیق است و او فکر میکنه موعود نیست. برای آموزش دیدن باید بر خودت مسلط شوی. کنترل بر خودت مقدمه آزاد شدن از کنترل دیگران است.دانستن در برای فکر کردن. بدان. فکر نکن.ذهن خود را از ناتوانی های مربوط به جسم ماتریکس رها کنید. شما توانمندتر از این محدودیت ها هستید.ترس و تردید و بی اعتقادی  را باید کنار گذاشت. سه عامل بازدارنده نوآموز.اسلحه ها از کار می افتد ولی مهارت های شخصی و شمشی همچنان کارساز است.برتری کیفیت بر کمیت و ارزشها بر همه چیز. شجاعت / سخاوت / عشق / آگاهی / ایثارپیشگویی ممکن است و خود منطقی دارد.تمام جنگ بر سر کنترل است.داستان ماتریکس از نتوانستن تا توانستن است. به کمک آگاهی و همکاری و صفات انسانی مانند شجاعت و ایثار و ... همه اینها حتی همانهایی که در ظاهر از دست دادن است مانند ایثار، مرحله ای است برای آمادگی و شدن.هدف این دنیا ممانعت از فهمیدن تست. تو باید از این دنیا عبور کنی و به حقیقت برسی. از اسارتی که خودت هم به آن آگاه نیستی بیرونی بیای.برای کسانی که در ماتریکس زندگی میکنند نمیشود خارج از آن را تصویر کرد. تنها راه آنست که آنها خود حرکت کنند و با اعتماد به رهبر به بیرون نگاه کنند. به زور نمیشود کسی را برد. شناخت اشیاء با ضد آنها.  شما خواب را با بیداری مقایسه میکنید. این جهان رو هم با خواب نسبت به جهانی دیگر باید مقایسه کنید. اگر در خواب باشی و رویا ببینی و هیچوقت بیدار نشی، چگونه میشود به رویا بودن آنچه می بینی باور پیدا کنی؟ باید بیدار بشی........غیر از گروهی اندک همه به زندگی عادی خود دلخوش هستند.شاید این دنیای واقعی ما  هم خود یک ماتریکس بزرگ تر باشداکثر مردم آمادگی unplugged  (قطع شدن از سیستم ماتریکس) را ندارند. بخاطر اینکه ذهنشون با مقتضیات این سیستم خیلی عجین شده است. Oracle پیشگویی که همیشه هست و راهنمایی که فقط آگاهی میدهد. MORPHEUS مانند پیامبران میخواهد از حواس بگذریم و دنیای باطن رو درک کنیم. وی فقط رهبر نیست. پدر هم هست. پدر گروه است. عشق در نگاهش و اقتدار در حرکاتش. اطمینان در سکناتش.Neo محبوب مورفیوس است. ترینیتی با تردید به او مینگرد و میخواهد بداند که آیا موعود و آرزوی او همان نئو است. نئو با عشق زنده میشود و با همین قدرت به رسالتش عمل میکند.Trinity تثلیتی که با حضور پدر و مسیح موعود  و  ترینیتی شکل میگیرد. او چون روح القدس در اندیشه مسیحی واسطه مورفیوس و  نئو است. حامل محبت است و پیوند دهنده است. او برای خائنین هدیه ای ندارد.Cypher  که خیانت میکند. چون هیچ است؟ مدتی عاشق ترینیتی بود. از روزهای اول هم انگیزه جدی نداشت. ولی ماند بخاطر علاقه اش به ترینیتی. او برای خیانت نیاز به استدلالی برای خودش دارد. او معتقد است که مورفیوس به آنها دروغ گفته نه حقیقت را. آنها را فریب داده. همانگونه که شیطان به خدا اعتراض میکند که مرا فریفتی. درست همان چیزی که مورفیوس برعکس آن را ادعا میکرد. ولی او برای اینکه وجدانش هم ناراحت نباشد از ماموران میخواهد که از گذشته هیچ چیز به خاطر نیاورد. بعد از 9 سال پشیمانی از اینکه قرص آبی رو نخورده خیانت میکند. با این استدلال که ندانستن بهتر است. شبیه داستان میوه دانایی در کتاب مقدس(تورات) که ندانستن مطلوب انسانهای ضعیف تلقی شده است.Zion سرزمین انسانهای آزاده (سرزمین موعود یهودیان) Agents فرزندان عمل ما هستند. عمل تباه شد ه ما که ما را به اسارت میگیرند و از هر فرصتی برای تسلط بر ما سود خواهند جست.Be Honest. توصیه ترینیتی به نئوFree your mind. این آزاد کردن فکر هم با فکر کردن ممکن نیست. با عمل و آگاهی ممکن است. باید رشد یافت. تا بتدریج به این سطح رسید.Nebuchadnezzar. بخت النصر  نام سفینه مورفیوس Don’t think you are, know you are. Free your mind. Your mind makes it real.What is the Matrix? Control. The Matrix is a computer-generated dream world built to keep us under control in order to change a human being into this(battery).I can only show you the door. You have to walk through it.

********************************************************

Hypnos, brother of Thanatos (death), put men to sleep by touching them with his magic

wand or by fanning them with his dark wings. He had power also over the gods. The son of Hypnos was Morpheus, god of dreams.Hypnos lived in the underworld.Thanatos was son of Night.

 http://akrane.persianblog.ir/1383_12_akrane_archive.html

 

  نظرات ()
وبلاگ نویسان و شهروندی در جامعه مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢٥ فروردین ۱۳۸٥

در این مدتی که با وبلاگ و وبلاگ نویسان محشور شده ام نظراتی پیدا کردم که میخوام با شما دوستان در میان بزارم:

۱. فرصت طلایی بیان حالات درونی از راه دور مشکل ارتباطات و انسداد ارتباطات عاطفی در جامعه ما رو تا حد زیادی حل میکنه. افراد که جرات نگاه کردن در چشمان دیگری رو نداشتند و یا فرصتی نمی یافتند بگویند و بنویسند٬ میتوانند هر چه میخواهند بنویسند.

۲. وزن و اعتبار سخن ها حد اقل در میان جماعت وبلاگ نویس روشن شد. خیلی ها فکر میکردند که اگر فرصتی به جوانان و نوجوانان داده شود دین و اخلاق و فهم و شعور و آینده نگری و احتیاط بر باد میرود. ولی آنچه بر باد رفت توهم ایشان و آشکار شدن کج اندیشی کسانی بود که بقیه رو کج اندیشان می دانستند.

۳. مجال تجربه برای نوآموزان٬ ایمنی نسل جدید رو بالا می برد. اینان پیش از ورود به جنگلی بنام جامعه با هزاران تهدید پیدا و پنهان آن٬ میتوانند توانایی خویش را افزون کنند. کاری که در حدود یکدهه مقدور نبود.

۴. به با تجربه ها فرصتی داده شده که با کمترین هزینه تجارب خود را در معرض ارزیابی دیگران قرار دهند. هم برای خودشون خوبه هم برای دیگران. قدرت انتخاب دیگران هم محک میخوره و در این میان بصیرت شکل میگیره.

۵. پایه های جامعه مجازی در حال شکل گیری است. چیزی که در دهه های آینده سرنوشت جهان متمدن رو رقم خواهد زد.

۶. حقوق شهروند عالم مجازی مورد توجه همگان قرار گرفته است.
http://akrane.persianblog.ir/1383_10_akrane_archive.html

 

  نظرات ()
از مشروعیت اینترنت تا رنسانس اینترنتی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢٥ فروردین ۱۳۸٥
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۴
امروزه سخن از خوبی و بدی٬ مفید یا مضر بودن اینترنت مطرح نیست. همه جا از اینترنت و موفقیت های مرتبط با آن می گویند. مردم کوچه و بازار همچون نخبگان به "جادوی جام جهان نمای هزاره سوم" چشم دوخته اند و انتظار دارند آینده ای طلایی برای بشریت بسازد. چرا که شبکه جهانی وب مشروعیتی بلامعارض یافته است و می رود به سطحی از تقدس دست یابد که  منشا مقبولیت موضوعات در حوزه های مختلف شود. موضوع اخیر، خود جای تامل٬ مطالعه و بررسی های جدی دارد و بی توجهی به آن از منظر آسیب شناسی خطرات جدی برای آینده فرهنگ ایرانی در جهان وب به همراه خواهد داشت.

مشروعیت اینترنت
 شبکه جهانی اینترنت اکنون در موضع اثبات سخنی قدیمی است که همه چیز را همگان ( اینترنت) دانند. وب فارسی می رود تا همگان و سیمرغ مورد اشاره در فرهنگ و ادب فارسی شود.

اینترنت ایران برای رسیدن به این نقطه٬ مسیر دشواری را طی کرد. روزگاری کالایی لوکس و تجملی برای مدیران دولتی و دانشجویان نخبه بود. سپس ابزاری برای ارتباطات سطحی میان تازه واردان جهان مجازی و زمانی عرصه تعارض نخبگان جریانات سیاسی و سرانجام با تلاشی جمعی٬ در ذهن و دل مردم پذیرفته شد.

شرکتهای عرضه کننده خدمات اینترنت، اولین قدمها را برداشتند و بستر ارتباطات اینترنتی مهیا شد. شرکتهای نرم افزاری به ارائه خدمات متنوع اینترنتی توجه کردند و باب سرویس های مختلف آن گشوده شد و با ظهور سرویس دهنده های فارسی وبلاگنویسی٬ اینترنت توانست با تلاش وبلاگنویسان و وبگردان ایرانی مردمی شود. تولید محتوای فارسی از مسیرهای مختلف، رودخانه هایی است که دریای آینده وب فارسی را شکل میدهد و زیست محیطی متفاوت را خلق میکند. وبلاگنویسان موج استفاده از محتوای اینترنت را تقویت کردند. جامعه ی 7 میلیونی کاربران ایرانی اینترنت رشد سریع و کارکرد خود را مدیون تلاش حدود دویست هزار وبلاگنویس در تولید محتوای  وب فارسی و میلیونها وبگرد ایرانی است.

درست است که اعتماد ملی به اینترنت متکی به تلاش تولید کنندگان محتوای اینترنتی شکل گرفت ولی پاسداشت آن تلاشی مضاعف می طلبد. هر چه بر تعداد و تنوع وبلاگ ها افزوده شود٬ توجه عمومی به فواید اینترنت بیشتر میشود و مخاطبان وب فارسی انرژی هدایتگر جریان وب را دو چندان خواهد کرد.  وبلاگنویسان نظر مثبت جامعه را ایجاد کردند و بعنوان سکویی هوشمند برای ارتباط جامعه مجازی و غیرمجازی عمل می کنند و در آینده نزدیک هسته اصلی جامعه مجازی ایرانیان خواهند بود.
مجموعه اطلاعات امروز چندان کمکی برای تبیین تاثیرات فناوری و بطور مشخص وب فارسی بر زندگی ایرانیان نمیکند. بنظر میرسد قاره جدیدی که برای ایرانیان کشف شده بخشی از جهان جدید است که تجربه چندانی در باره آن وجود ندارد
.
 بدون حضور در "قاره وب فارسی" مشکل میتوان از مقتضیات و شرایط و جهت گیری ها و فرصتها و تهدیدات آن سخن به میان آورد. نخستین قدم ورود فعالان حوزه های متنوع فرهنگ، اقتصاد و سیاست به وب فارسی است. از مسیر تجربیات و دانش پیشگامان، امکان تدوین مواد لازم برای تصمیم گیری آیندگان مهیا میگردد.

نکته دیگر آنکه علیرغم پذیرش مشروعیت(مقبولیت) اینترنت از سوی اکثریت قاطع مردم و متخصصان و تصمیم گیرندگان، مشکلات زیادی فرا روی وب فارسی است. مفاهیم خودساخته، ابهام سازی و ایجاد ناامنی در بستر ارتباطات تنها بخشی از مسائل منفی مرتبط با رشد وب فارسی اند.

اینترنت بر علیه اینترنت
اینترنت آنچنان مشروعیتی یافته که مقابله علنی با آن اساسا محتمل نیست. حتی مقابله غیرعلنی نیز به سادگی مقدور نخواهد بود. اما اگر روزگاری قرار بر مقابله باشد شبیه سازی بهترین راه است. علم و دانش آن نیز پیشرفت کرده است!

تلاش شبیه سازان از ابتدای عالم بر شبیه سازی برای شبهه سازی بوده و هیچ متقلبی اسکناس جعلی دوازده هزار تومانی منتشر نکرده است. صورت چیزی را گرفتن و از سیرت اش گریختن روشی با سابقه بوده است. نقاشی اینترنت یا ماکت آن را درست میکنند و برتوصیف علمی و مبتنی بر نیاز اینترنت خط فراموشی میکشند.  نقطه آغازین شبیه سازی٬ پیروزی و مشروعیت یافتن اینترنت بود. روند شبیه سازی در سطوح مختلف از آن زمان آغاز گشت که راه مقابله  و رویارویی صریح بسته شد. سود جستن از مشروعیت موجود اینترنت از طریق تاکید بر ظواهر آن و بزرگنمایی نیمه خالی لیوان اینترنت(همچون هرزه نگاری) و نادیده گرفتن لایه های علمی و فرهنگی و عمیق تر اینترنت نه صحیح است و نه کارامد.


رنسانس اینترنتی

مشکل میتوان اتفاقی مهمتر از ظهور وب فارسی را در تاریخ یکصد ساله تحولات اجتماعی ایران بر شمرد. این ادعایی است که برای ارزیابی علمی و صحت و سقم آن نیاز به یک دهه تجربه است که نداریم. اما به راحتی میتوان پذیرفت که همگان بر اهمیت بی مانند این رخداد در حیات اجتماعی دهه اخیر متفق اند. به عبارت دیگر اتفاقی متفاوت در حال ظهور است که مصرانه آن را نوعی رنسانس اینترنتی می نامیم.
رنسانس در اروپا نوعی بازگشت به دوره پیش از قرون وسطی یعنی دوره طلایی یونان و روم بود. این بازگشت پس از دوره ای مقدماتی صورت گرفت. جنگهای صلیبی قرون یازدهم تا سیزدهم میلادی رویارویی دو تمدن شرقی و غربی بود.  مسیحیان صلیب بر دوش راهی جنگ مقدس بر علیه مسلمانان شدند، آمدند تا بیت المقدس را از دست مسلمانان و یهودیان که دشمن ترین مردم نسبت به مسیح (ع) میدانستند نجات دهند. هر چند شکست از آن غرب شد ولی از شرق بسیار آموخت و با ابزارو روش نوینی که بدست آورده بود توانست نگاهی متفاوت به هستی ایجاد کند و با پشتوانه فرهنگ و تمدن اصیل خود در دوره یونان و روم، انرژی لازم را برای موفقیت فراهم آورد. آینده ای که برای غرب ساخته شده تمدنی نو بر خرابه های جنگ تمدن ها بود.

اکنون نیز جنگ تمدنها و خشونتها علیرغم همه زشتی هایشان نوعی تعامل و نزدیکی را ایجاد کرده که درپس آن، بازنگری و نگاهی متفاوت را به همراه دارد. آنچه ما برای این تعامل عظیم فرهنگی نیاز داریم میراث مکتوب و شفاهی ایرانیان در حوزه ملی و مذهبی است. زبان فارسی در وب بستر تعامل را به خوبی فراهم ساخته است.

از سوی دیگر، ترجمه و تفسیر و استفاده وسیع آثار علمی و فرهنگی جهان مجازی و تعامل وارتباطات گسترده در حوزه فارسی زبانان، تا حد زیادی مشابه "نهضت ترجمه" است. نهضتی که در رنسانس غرب و جنبش فرهنگی قرون دوم و سوم هجری در جهان اسلام و جنبش های فکری و اجتماعی دوره ساسانیان نقش حیاتی داشته است. مرزها در هم می ریزد و اندیشه ها در برابر یکدیگر قرار میگیرند و در چالش میان دو جبهه معارض محصولی نوین و برتر زاده میشود.
وبلاگنویسان محمل اصلی چنین تحولی خواهند بود.  آثار تولید شده به زبانهای خارجی با سرعتی فوق العاده به حوزه وب فارسی منتقل میشوند و در دسترس "عموم" قرار میگیرند. ترجمه و تفسیر و فهم میشوند و با معیار فرهنگ و اندیشه ی ملی و مذهبی ما سنجیده میشوند و از تعامل آنها آینده ایرانیان در جهان مجازی زاده خواهد شد.

http://akrane.persianblog.ir/1384_12_akrane_archive.html

  نظرات ()
در باره وبلاگ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢٥ فروردین ۱۳۸٥

وبلاگ یا بلاگ چیست؟
وب + لاگ در یک جمله سایت اینترنتی شخصی شماست. سایتی که در آن به کمک ابزارهای فرصت ساز هزاره سوم از اندیشه و احساس خود نسبت به آدم و عالم می نویسید ؛ همه یا بخشی از خود واقعی یا آنچه می دانید و می خواهید را به اشتراک می گذارید ؛ متن ، صدا و تصاویر ثابت و متحرک را بکار می گیرید تا در جامعه مجازی و با قلم مجازی به نوعی تعریف منظم و منسجم دست پیدا کنید. در وبلاگ سخن از واقعیتهای پیرامون می گوییم و جهان مجازی را هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک می کنیم.
وبلاگ دارای دو قسمت اصلی زمان دار است. یادداشت قسمت اصلی تولید محتوا و نظر بعنوان بخش تکمیلی محتوای وبلاگ را تشکیل می دهد. یادداشت آغاز گفتگو و نظرات ارجاعاتی معنادار با ماهیت قضاوت و داوری هستند. تجربه ای که صلاحیت های ارتباطاتی را به چالش می کشد و فرصتی برای تصویر داوری های دیگران است. نظرات همیشه محتوای مفیدی ندارند. در بسیاری از موارد تنها بیان کننده توجه وبگرد به وبلاگی دیگر و دعوتنامه ای برای حضور در وبلاگ دیگری محسوب میشود. این حداقل نیز حاوی ارزشهای انگیزشی در تقویت ارتباطات است و البته همه این فعالیتها به زبان شیرین فارسی هستند.
گاهی نظرات در حوزه ارتباطات انسانی از یادداشت اهمیت بیشتری برای وبلاگنویس دارد تا حدی که مسیر یادداشتهای بعدی وبلاگ را تعیین می کند.
در باره تعریف وبلاگ موارد دیگری نیز باید اضافه کرد تا به بخش گسترده تری از معنای وبلاگ احاطه پیدا کنیم. در وبلاگ فرد خود موضوع است. جذابیت از همینجا آغاز می شود. اکنون که فناوری اطلاعات با مظهر جهانی خود یعنی اینترنت ، مرزهای جغرافیایی و سیاسی را تا حدی برچیده ، فرصتی برای بیان آنچه نیاز به بیان آن داریم و شرایط مانع آن بوده به وجود آمده است . انسان گمشده در میان هیاهوی فناوری و اخبار سیاسی و اقتصادی فرصت بروز در عرصه های نوین اجتماعی را می یابد.
اینترنت با وبلاگ به فرهنگ مردم روی خوش نشان داد و به صاحبان فرهنگ ، اندیشه و احساس فرصت حضور داد. سادگی وبلاگنویسی فرصت حضور غیرمتخصصان در محیط وب را فراهم کرد. تا پیش از آن سازمانها و موسسات و شرکتها و تشکل ها با هویت حقوقی در اینترنت جولان می دادند. نشریات الکترونیک راهی برای نویسندگان حرفه ای و نیمه حرفه ای باز کرد. با وبلاگ دروازه اینترنت بر روی همگان گشوده شد. هویت مجازی انسانی شکل گرفت. گرچه نخستین مسافران این کشتی نخبگان بودند ولی در اندک زمانی ابتکار فناوری اطلاعات و ارتباطات در هزاره سوم همه گیر شد و خود به مسیر و ابزار نخبه پروری بدل گردید.
شما با وبلاگ امکان انتشار هر آنچه میخواهید را دارید و از این حیث روزنامه نگارید و چون در باره خود و دیگران می نویسید متناسب با سوژه ها در قالب گروههای موضوعی متنوعی بازیابی میشوید ، تعلق پیدا می کنید و به شما تعلق پیدا می کنند. روند تحقق جامعه مجازی از میان همین تعلقات می گذردو نادیده گرفتن آن چون نادیده گرفتن شیرازه جامعه مجازی است.
همراه با موج حضور در اینترنت بدون صرف هزینه ای صاحب سایت مستقل شدن به تنهایی جاذبه دارد. حتی شرکتها و سازمانهایی که امکان ایجاد سایت مستقل را دارند گاهی از وبلاگ استفاده می کنند.
سرعت ایجاد وبلاگ نسبت به سایتهای مستقل از مزیت های نسبی وبلاگ محسوب میشود. تنها با پر کردن چند فرم تحت وب می توانید شروع به نوشتن مطلب کنید.
وبلاگ معمولا نسبت به سایت ماهیتی پویاتر دارد. تغییرات در آن سریعتر رخ میدهد. اهمیت نقش خبری در وبلاگ از همین سرعت عمل وبلاگنویسان آغاز میشود. زمانی که سجاد جهانگرد و دیگر وبلاگنویسان فعال به تغییر نام خلیج فارس توسط موسسه نشنال جئوگرافی اعتراض کردند و شاید حتی وقتی که پرشین بلاگ اعتراض بزرگ ایرانیان را به نمایندگی از وبلاگنویسان سامان میداد، کمتر کسی تصور میکرد که حدود 90 هزار امضای شهروندان ایرانی تبار جهان مجازی می تواند در مدت کوتاهی موسسه مزبور را به عذرخواهی و عقب نشینی وادار کند.
حضور دانش آموزان ، هنرمندان ، دانشجویان ، پزشکان و مهندسان بر غنای وب فارسی افزوده است. اصولا نخبگان سرمایه اصلی تولید محتوای فارسی در اینترنت هستند و وبلاگ بزرگترین بستر تعامل است.
می پذیریم که ایده ها در وبلاگها معمولا از نظر شکل و محتوا چندان پرداخته نشده اند. بدون ویرایش عرضه می شوند و تازگی و خامی ویژه خود را دارند. انتقاد به وبلاگ از چنین زاویه ای آغاز میشود و عرصه های دیگر را می پیماید و بر غنا و موفقیت وبلاگها می افزاید.
وبلاگها محدود به سایتهای تولید شده از سوی وبلاگ سرویس ها نمی شود. هر سایتی که موضوعش فرد مشخص و مسائل مرتبط با او باشد وبلاگ محسوب میشود. بسیارند سایتهایی که با هزینه سنگین اداره میشوند و اصرار به حقی دارند که وبلاگ خوانده شوند.
وبلاگ امکانی برای تجربه کردن اموری است که در دنیای واقعی هزینه های بی بازگشت دارد. سالهاست که شبیه سازی برای فنون هوانوردی را شاهدیم. خلبانان هزینه پرواز را نمیدهند و می آموزند که بطور مجازی چگونه پرواز کنند. زندگی مجازی نیز فرصتی برای تجربه با کمترین هزینه است.
تعداد وبلاگها در جهان هر 5 ماه دوبرابر میشود. در همین مدت حدود یکصدهزار وبلاگ جدید به بزرگترین سرویس وبلاگ فارسی(پرشین بلاگ) افزوده می شود. سخن از موفقیت وبلاگ و وبلاگ نویسی با ظهور یکصد میلیون وبلاگ طی 5 سال نخستین هزاره سوم است. چشمان جهانیان بی دلیل خیره نشده است.
نخستین وبلاگنویسان گرافیستان و طراحات وب و برنامه نویسان بودند و هم اکنون این گروه همچنان در عرصه وبلاگ فعالند و بعضی کارکرد سابقه خود را رها کرده و به جمع خبرنگاران آماتور و حرفه ای جهان مجازی پیوسته اند.
وبلاگ، دفتر خاطراتی که دیگر محرمانه نیست به دو دلیل : یکی اینکه میتوانی هویت خود را مخفی یا دور از دسترس قرار داد و دیگر اینکه مجال نوشتن از خود و آنچه به ما مربوط می شود بوجود آمده است. بعضی به همین جهات وبلاگها را با شبنامه ها مقایسه می کنند که تعبیری کوته بینانه و غیرواقعی است. مخفی بودن هویت نگارنده بخشی از جذابیت ارتباط اینترنتی است. البته در شرایط فعلی تمایل روز افزونی به اعلان هویت واقعی در میان وبلاگ نویسان شکل گرفته است. مسئولیت نوشته هایشان را می پذیرند و مسئولیت پذیری آنها نوید دنیایی هماهنگ تر با ارزشهای انسانی چون مردم سالاری است. با اینحال نمی شود انتظار داشت که وبلاگ نویسان به جذابیتهای مخفی نگاری بی اعتنا شوند. خلافکاری بخشی از مخفی نگاران که موجب ضرر و زیان به منافع فردی یا عمومی است و با امکانات فنی موجود به سادگی قابل پیگیری و مقابله است.
سیطره جوان و فرهنگ جوانی بر وبلاگ کاملا واضح است. جوان نخبه ایرانی در خانه مجازی خود به راحتی اظهار نظر و عقیده می کند.
وبلاگ بر خلاف رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری مصطلح هم دیداری است و شنیداری و هم نوشتاری و بیش از آن باید گفت دو طرفه نیز محسوب می شود. نگاهی به آمار نسبت یادداشتها و نظرات نشان میدهد که در مقابل حدود دو و نیم میلیون یادداشت بیش از 8 میلیون نظر در پرشین بلاگ ابراز شده که ارزش تبادل نظر نزد وبلاگنویسان را می رساند.
وبلاگ بیش از چت فرصت لازم برای اندیشیدن و تعامل فکری را مهیا ساخت. اگر چت روم ها شهاب های آسمان مجازی باشند وبلاگ ها ستاره های نورانی آن هستند.
http://www.persianblog.ir/news/entry.asp?module=article&id=53

 

  نظرات ()
وبلاگ، عزم جهانی انسان در سالهای نخستین هزاره سوم نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢٥ فروردین ۱۳۸٥

بعضی منتقدان حوزه آی تی وبلاگها را با تکیه بر استانداردهایی که در ذهن دارند به نقد میکشند. شایسته است که بگوییم: ظهور استاندارد در هر حوزه پس از بلوغ و تکامل و تا حدی ثبات ممکن است. استاندارد نیز از درون روند تکاملی وبلاگ برخواهد خاست نه جای دیگر. جز آنست که خلق بیش از یکصد میلیون وبلاگ نشانه عزمی جهانی است؟ بیاید آن را بشناسیم. وبلاگنویسان جهان با تمام تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی، سخنی واحد دارند. ما انسان و زنده هستیم! چیزی که در غوغای جهان سرمایه سالار و شلوغ امروزی به گوش نمیرسید. انسان اشرف مخلوقات و مهمتر از ابزارهایی است که خود می سازد. پیامی انسانی تر در کجا خواهیم یافت؟
وبلاگ هماني است که هست. نه بیشتر نه کمتر. محتواي آن بيان درون انسانهاست. شدن خالقان خود را منعکس میکند. براي نتيجه گيري هاي عام و شامل و قطعی کمی به خودمان وقت بدهیم. عجله ای نیست. با وبلاگها بياميزيم تا فرصت فهميدن مسیر حرکت را از خود سلب نکنيم. اگر انتظاري بيش از آنچه هست دارید، برنامه ریزی موثر را مد نظر قرار دهید. صورت مساله را پاک نکنید! چرا که جز غفلت ثمری ندارد.
http://www.persianblog.ir/news/entry.asp?module=article&id=51

 

  نظرات ()
در باره وبلاگهای تخصصی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢٥ فروردین ۱۳۸٥

تخصصی شدن وبلاگها بخشی از روند تکامل محتوای وبلاگها بدست کسانی است که به حوزه علمی تعلق خاطر دارند و مایل اند منطق کاری خود را در جهان مجازی و در ابعاد مختلف توسعه دهند. توسعه ی فوق ابتدا در حوزه محتوا آغاز میشود و به شکل وبلاگهای تخصصی/علمی نمود و سرانجام از نظر شکلی به صورت نشریات الکترونیکی(از مسیر وبلاگ گروهی) یا سایتهای تخصصی بروز پیدا میکند.
تخصصی شدن و اصولا هر گونه غلبه اهمیت موضوعات در وبلاگها نسبت به مسائل شخصی نویسنده اعم از فکر و اندیشه و احساس، به نوعی با مفهوم اولیه وبلاگ تفاوت دارد. در عمل نیز بعضی از سرویس دهنده های وبلاگ به این نتیجه رسیده اند و در صدد تقویت سرویس های مکمل در حوزه تخصصی شدن وبلاگها هستند. بخشی از دستاوردهای علمی و فرهنگی در فضای وب فارسی ثمره تلاش وبلاگها برای تخصصی شدن است و در آینده گروهی از وبلاگها که تخصصی نامیده میشوند پایه گذاران سایتهای تخصصی علمی و فرهنگی خواهند بود. نفوذ فرهنگ وبلاگنویسی آنقدر زیاد شده است که گاهی نشریات الکترونیکی وبلاگ خوانده میشوند و لذا تا مدتها همچنان سایتهای تخصصی میتوانند وبلاگ خوانده شوند و همانگونه که دات کام هایی هستند که بجای سایت باید وبلاگ خوانده شوند، در بین وبلاگها نیز با سایتهایی با موضوعات علمی و تخصصی مواجه میشویم. حتی در بعضی موارد مفاهیم گروه و انجمن را به نوعی در بین وبلاگها بازسازی میشود. اما آیا این روند تداوم خواهد داشت؟
بنظر می رسد فقدان روش های مقبول در ارائه محتوای دیجیتال نوعی سردرگمی در بین تولیدکنندگان محتوای فارسی بوجود آورده است و مبنای استفاده از فورمت وبلاگ برای فعالیتهای متفاوت نیز به همین امر باز میگردد. سرویس دهنده های وبلاگ به نوبه خود تا حدی توانسته اند این نیاز را پاسخ دهند ولی موفقیت زمانی حاصل خواهد شد که سرویس های مکمل خود را به سطح وبلاگ سرویس ها برسانند.
http://www.persianblog.ir/news/entry.asp?module=article&id=50

 

  نظرات ()
منشور اخلاقی وبلاگنويسی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢٥ فروردین ۱۳۸٥

در کشور ما محدودیتها زیادی در رابطه با وب فارسی وجود دارد که بخشی از آن از حوزه اخلاق و عرف خارج شده و بصورت نظام نامه، ضابطه یا دستورالعمل، نقش قوانین حاکم بر محیط وب را بازی میکنند. تدوین منشور اخلاقی وبلاگنویسی فرصتی برای تصحیح نگاه به وبلاگنویسی محسوب میشود و جلوی روند بی ضابطه تبدیل شبه عرفیات به دستورالعمل را می گیرد. به زبان دیگر هر آنچه که تحت عنوان مبانی اخلاقی مقبول ایرانی / اسلامی / انسانی میشناسیم میتواند ترجمه ای مناسب در محیط وبلاگ فارسی پیدا کند و رعایت آن توسط وبلاگنویسان دشوار نخواهد بود. از سوی دیگر به دلیل شفاف شدن مرزهای رفتاری، نگرانی های مربوط به زیر سوال رفتن اصول و مبانی فرهنگ عموم نیز به شدت کاهش می یابد. حتی باید گامی فراتر رفت و ادغان کرد که منشور اخلاقی در حوزه وبلاگ نویسی بسیار متعالی تر از حوزه های دیگر است چرا که نخبگان وبلاگنویس مستعد رعایت اصول اخلاقی متعالی تری نسبت به اقشار دیگر جامعه هستند.
جای تعجب است که منشور اخلاقی را زیر سوال می بریم در حالیکه توافقنامه های وبلاگ سرویس ها بیش از منشور اخلاقی، حتی نقش دستورالعمل های لازم الاجرا را بازی میکنند. اگر قرار است قانونی در باره وبلاگها وضع شود بدون وجود منشور مقبول اخلاقی به دستورالعمل های خشک تبدیل میشود و ضمانتی درونی برای اجرا نخواهد داشت. قانونگذاران بدون در نظرگرفتن عرف وبلاگ فارسی نمیتوانند قانون مناسبی تصویب کنند و تدوین منشور اخلاقی فرصتی برای تصحیح روندهای خطا است. آیا وقتی منشور اخلاقی جامعی وجود ندارد میتوان سخن از ضابطه عادلانه یا اجرای عادلانه ضابطه به میان آورد؟
منشور نانوشته اخلاقی وبلاگها هم اکنون نیز تاحد زیادی رعایت میشود. تدوین آن فرصتی برای عمق بخشیدن به مفاد آن است. بطور مثال تعرض به حریم دیگران خط قرمزپذیرفته شده است که متخلف را منزوی میکند.
شایان ذکر است که میان تدوین منشور اخلاقی و تدوین قوانین حاکم بر وبلاگ و یا تعیین الگوی محتوایی برای وبلاگها تفاوت است. منشور اخلاقی با آیین نامه و دستور بوجود نمی آید و تنها نتیجه تلاش جمعی وبلاگنویسان و وبگردها خواهد بود.
http://www.persianblog.ir/news/entry.asp?module=article&id=49

  نظرات ()
شروع ميشود ... نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ۱٤ فروردین ۱۳۸٥

قديم قديما ميگفتن آب که سر بالا بره قورباغه ابو عطا ميخونه. ضرب المثلی کنايه وار از اينکه وقتی اوضاع به هم ميريزه در حدی که آب بجای سرازيری سربالايی ميره از هر کس هر چيز ممکنه!
حالا بنده ميخوام در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات بنويسم. چرا نه؟
سخن گفتن از حوزه وب از منظر انسانی و کارکردی رويکرد اصلی در اين وبلاگ است. گاهی طرح مسائل در سطح عنوان و گاهی مبسوط تر. شايد روزی روزگاری شود آنچه بايسته است.

به روش معهود يه کمی تاريخ بگم. ۱۴ سال قبل با يک ايکس تی شروع شد....

 

  نظرات ()
سلام نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ۱٠ فروردین ۱۳۸٥

اميدوارم اينجا بتونم در باره مسائل مرتبط با اينترنت بنويسيم.

  نظرات ()
مطالب اخیر از عصر اطلاعات تا عصر تجربه نقش فناوری در کاهش تراکنش های اجتماعی نگارش بی ویرایش در وبلاگ اعتراف اوباما به خطا در لیبی و آینده سیاسی او پاسخگویی در فضاهای ثالث ظرفیت کشورها برای دمکراسی مجازی نهادهای سیاسی فضای مجازی دمکراسی دیجیتال / مردم سالاری مجازی مقایسه دستاوردهای حوزه فاوا و فضای مجازی خطای استراتژیک تعمیم فاوا به همه حوزه ها
کلمات کلیدی وبلاگ اینترنت وب جامعه فضای مجازی (٧۳) اینترنت (٦٥) جامعه مجازی (٦٠) وبلاگستان (٤۸) وبلاگ چیست؟ (٤٠) فاوا (٢٩) اندیشه (٢٥) وبلاگ (٢٤) فیلترینگ (٢٠) سایتهای اینترنتی (۱٦) نقد و بحث و اندیشه (۱٦) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) (۱٦) وب فارسی (۱٤) سایت (۱۳) شبکه اجتماعی مجازی (۱۳) تجربه روزانه پیشنهاد پیش بینی آینده (۱۳) رسانه (۱٢) فیلترینگ و سانسور و مسدودی (۱۱) آینده جهان (۱٠) اینترنت وب جامعه فضای مجازی شبکه اجتماعی وبلاگستان (۱٠) کسب و کار مجازی (٩) وبلاگنویسان (۸) تعامل اجتماعی (٧) فناوری اطلاعات و ارتباطات (٧) جامعه مجازی اینترنت وب (٧) روز وبلاگ فارسی (٧) پرشین بلاگ (٧) فیس بوک (٦) مهدی بوترابی (٦) بازاریابی اینترنتی (٦) هویت مجازی (٦) مصاحبه و خاطره (٦) اینترنت و وب (٦) خبرستان (٦) آزادی (٦) جشنواره اینترنتی (٦) مدیران سایتها (٦) کاربران اینترنت (٦) وبلاگستان فارسی (٥) سایت اینترنتی (٥) وبلاگنویسی (٥) اینترنت ملی (٥) میراث دیجیتال (٥) مصاحبه (٥) ابر رسانه و رسانه و رسانه اجتماعی (٥) تبلیغات آنلاین (٥) جشن تولد پرشین بلاگ (٥) جشن وبلاگ فارسی (٤) جشن بانوان برتر وبلاگستان (٤) گروه سایت های پرشین بلاگ (٤) آموزش و تحقیق (٤) امنیت و امنیت ملی (٤) دانش و قدرت و ثروت (٤) سلامت مجازی (٤) نظرسنجی و افکار سنجی و افکار عمومی (٤) لینک (٤) عکس (٤) انتخابات (٤) گوگل (٤) اراذل و اوباش (٤) وبلاگنویس (٤) انتخابات دهم ریاست جمهوری (٤) افکار عمومی (۳) اقتدار دولتها (۳) حریم خصوصی (۳) وبلاگ تخصصی (۳) انسان (۳) پرشین بلاگ (۳) نظرسنجی (۳) رضا کیانیان (۳) تحریم (۳) مردم سالاری مجازی (۳) تولید محتوای فارسی (۳) فیلترینگ و سانسور (۳) بزرگداشت و یادبود و مناسبت (۳) امنیت فضای مجازی (۳) گوگل پلاس (۳) وبلاگ فستیوال (۳) جامعه مجازی و اینترنت وب (۳) روز وبلاگ (۳) اطلاع رسانی (۳) موتورهای جستجوگر (۳) کمیته تعیین مصادیق (۳) دادسرای اینترنت (٢) فیلترینگ اشتباهی (٢) تعاملات اجتماعی (٢) سرمایه گذاری (٢) مسابقه وبلاگنویسی (٢) محیط سالم (٢) پارلمان مجازی (٢) نشریه الکترونیکی (٢) وبلاگ گروهی (٢) محمد علی ابطحی (٢) معصومه ابتکار (٢) سروش صحت (٢) روز جهانی وبلاگ (٢) مستعار نویسی (٢) امیر خادم (٢) آسیب اجتماعی (٢) نقشه جامعه مجازی (٢) شورایعالی فضای مجازی (٢) شبکه گردشگری مجازی (٢) شبکه مجازی گردشگری (٢) جشنواره مسابقه اینترنتی (٢) ایده و کارآفرینی و نوآوری (٢) جامعه مجازی و اینترنت (٢) فرهنگ و آیین و دین (٢) منافع ملی (٢) ستاد مجازی انتخابات (٢) ابر رسانه و رسانه (٢) آزادی و دسترسی به اطلاعات (٢) علیرضا عسگری (٢) جنگ سایبری (٢) سئو seo (٢) مهاجرت (٢) نوروز (٢) انتخابات 24 اسفند (٢) عمو پورنگ (٢) وب (٢) جوانان (٢) رسانه مجازی (٢) حقوق شهروندان مجازی (٢) فیلترنت ملی (٢) دات کام (٢) طراحی وب (٢) استبداد (٢) گروههای اینترنتی (٢) وبگرد (٢) زندگی مجازی (٢) گروههای مرجع اینترنتی (٢) شهروندان مجازی (٢) مردم سالاری (٢) زندگی دیجیتال (٢) شکاف دیجیتالی (٢) داریوش فرضیایی (٢) قرار وبلاگی (۱) سرزمین مادری (۱) پزشکان (۱) تبعیض جنسیتی (۱) اسپم (۱) تالیا (۱) فناوری اطالاعات (۱) پرشین وبلاگ (۱) اقتدارگرایان اینترنت (۱) ابرقدرتها (۱) گروههای مرجع (۱) شبکه اجتماعی (۱) ضیایی پرور (۱) پرشین بلاگ دات کام (۱) پرشین بلاگ دات آی آر (۱) انجمن صنفی (۱) icc (۱) حاشیه نویسی (۱) کامنتینگ (۱) ریزش اطلاعات (۱) جهان سوم (۱) وطن (۱) سایتهای موسیقی (۱) حجاب و عفاف (۱) رسانه های دیجیتال (۱) امر به معروف (۱) نهی از منکر (۱) صنعت it (۱) فیلترننت ملی (۱) persianblog (۱) boutorabi (۱) امین پور (۱) ابر رسانه (۱) کلوپ (۱) صنف اینترنت (۱) شغل اینترنتی (۱) تیم برنرز لی (۱) w3c (۱) www (۱) مخترع وب (۱) زنده رود (۱) خانه پدری (۱) وب مستر (۱) قاره جدید (۱) ماتریکس (۱) رنسانس اینترنتی (۱) دانش (۱) افغانستان (۱) همایش (۱) دین (۱) قرآن (۱) مذهبی (۱) عشق (۱) جشن (۱) دانلود (۱) موبایل (۱) زنان (۱) اخلاق (۱) خاطره (۱) بلاگ (۱) ایرانسل (۱) فناوری اطلاعات (۱) وبگردی (۱) مایکروسافت (۱) خاتمی (۱) دیجیتال (۱) پروفایل (۱) بیل گیتس (۱) جشن تولد (۱) تلفن (۱) وبلاگهای تخصصی (۱) وبلاگهای سیاسی (۱) قیصر (۱) پشت صحنه (۱) آی تی (۱) پیام (۱) بوترابی (۱) زبان فارسی (۱) پیشنهاد (۱) ایمیل (۱) تاجیکستان (۱) کاریکاتور (۱) کپی رایت (۱) قرآن کریم (۱) عدالت (۱) یادداشت (۱) فید (۱) blog (۱) سپاه جاویدان (۱) صادرات نرم افزار (۱) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) ا (۱) اصلاح طلبان و اصولگرایان (۱) هولدینگ (۱) بازاریابی شبکه ای (۱) اخلاق و اخلاقیات در جامعه مجازی (۱) نخبگان مجازی (۱) جنگ نرم (۱) دروغ و تخریب (۱) مونیتورینگ (۱) نظرسنجی و افکار سنجی (۱) وب معنایی (۱) احزاب و تشکل ها (۱) حقوق بشر و قضاوت (۱) پورتال پرتال (۱) مرجعیت مجازی (۱) مرجعیت و نخبگان مجازی (۱) آسیب شناسی فضای مجازی (۱) همایش مسابقه جشنوواره (۱) پیام رسانه (۱) شناخت منطق (۱) جنگ نرم و سخت و سایبری (۱) مصاحبه خاطره پیام (۱) عدالت آزادی آگاهی انتخاب اختیار (۱) آسیب اجتماعی و فردی (۱) شهرت مجازی (۱) رضایت کاربران (۱) ایده و کارآفرینی (۱) دایرکتوری فهرست سایت (۱) اینفوگرافیک (۱) جنگ سایبری نرم سخت صلح بحران رقابت (۱) اینترنت وب جامعه مجازی اینترانت شبکه ملی اطلاعات (۱) بازریابی الکترونیکی اینترنتی (۱) کنسرسیوم آموزش الکترونیک (۱) آموزش الکترونیکی و اینترنتی (۱) فیلترنت اشتباهی (۱) انجمن سایتهای فارسی (۱) جهانی سازی (۱) رسانه دیجیتال (۱) اینتنرنت (۱) نشریه اینترنتی (۱) رنکینگ (۱) فرهنگسرای بانو (۱) فضای مجازی (۱) blog day (۱) مهدوی واعظ (۱) چکاد (۱) گروه موسیقی چکاد (۱) دفاع مقدس (۱) قیصر امین پور (۱) صدا و سیما (۱) رضا یزدانی (۱) نجبا (۱) شریف زادگان (۱) hypertext (۱) سایت عمو (۱) گروه اینترنتی (۱) حقوق مولفین (۱) حق نشر (۱) پهنای باند (۱) خرافه (۱) بانکی (۱) انحصار (۱) صفحه نمایش (۱) چاپار (۱) پروچیستا (۱) ساماندهی (۱) قلب مجازی (۱) دولت الکترونیک (۱) هرزه نگاری (۱) باشگاه (۱) نشریات دیجیتال (۱) شایا تجلی (۱) ایران و ایرانی (۱) طراح وب (۱) گزارش تصویری (۱) تبلاگ (۱)
دوستان من زمان بیکرانه ایران جاودانه اکرنه تاجیکستان بر فراز جهان وبلاگ اکرنه ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ایران و ایرانشناسی ایران و ایرانشناسی باشگاه مجازی مدیران و متخصصان ایران سیمرغ پرتال زیگور طراح قالب