مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
آرشیو وبلاگ
      اینترنت و جهان و جامعه مجازی (فرهنگ و سياست و اقتصاد اينترنت و جامعه و جهان مجازي)
فيلترنت ملی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸٥

فيلترنت ملی استراتژی يا توهم!
اهميت اينترنت در حدی است که صحبت کردن در باره ابعاد مختلف آن روز به روز بيشتر ميشود. هدف نگارنده اين چند سطر کوتاه نيز استفاده از عنوانی است که توسط يکی از وبلاگنويسان مطرح شده بود. فيلترنت ملی!
عبارت دوست عزيزمون صندلی ميرزای ميز صفت آنقدر جالب بود که جلسه رو به اصطلاح ترکوند. از ديروز هر جا اين عبارت رو استفاده ميکنم٬ جواب ميده. انگار سخنی از دل بوده که بر دل نشسته.
شنبه ۳۰ ارديبهشت راس ساعت که نه٬ يه کمی بعد از ساعت ۹.۳۰ صبح در محل سالن اجتماعات روابط عمومی وزارت آی سی تی سميناری فيلترينگ با حضور مخاطبان محدود و البته اصحاب رسانه ها برگزار شد. شايد ده درصد شرکت کنندگان خبرنگار  و گزارشگر بودند که آمار جالبی بود. بقيه نيز از بين شرکتهای بزرگ عرضه کننده خدمات اينترنت و البته مديران ارشد دولتی مرتبط با آن بودند.
جلسه به دعوت دادستانی تهران تشکيل شده بود و آقای طوسی رئيس اداره اينترنت دادستانی در باره مسائل زيادی توضيح دادند که حتما منعکس شده يا خواهد شد.
مديران دولتی از مخابرات نيز مطالبی گفتند و آقايان مهندس سعيدی و سعادت به ترتيب از نگرانی های شرکتهای بخش خصوصی صحبت کردند ولی از صحبت مردم و مصرف کنندگان اينترنت خبری نبود.

  نظرات ()
حقوق شهروندی در جامعه مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸٥

نزديک شدن انسانها پس انقلاب ارتباطات و اطلاعات در جوامع برخوردار از مدنيت طبيعی است.
از طرف ديگر با شکست کمونيزم روسی و عقب نشينی نوع چينی و تجديد نظر انواع ديگر آن، فرهنگ فردگرايی با قدرت در حال توسعه است.

نتيجه اين دو تا ميشه شلم شوربای فعلی و موضوع جالبی برای بحثهای بعدی.

  نظرات ()
مصاحبه نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٢۳ اردیبهشت ۱۳۸٥

مصاحبه با مدیر پرشین بلاگ (7 اردیبهشت 84 ) [وبلاگ نويسی]

طبقه آخر یک ساختمان چهارطبقه رو به سوی بام ایران دماوند ، از پنجره اتاق  گلدسته های مصلی و آبی آسمان تنها چیزی است که وقتی پشت میز نشسته ایم دیده می شود . در چهار سوی اتاق تماما نماد و آرم سایت های اینترنتی که مجموعا گروه سایتهای پرشین بلاگ خوانده میشود، به چشم می خورد. نشستن دکتر در کنار ما و نه پشت میز شخصی به من اجازه می دهد که اولین سوال را نه به عنوان مدیر عامل پرشین بلاگ بلکه به عنوان یک وبلاگ نویس بپرسم ، آخر شب قبل اولین چیزی در سرچ دستگیرم شد وبلاگ های متعدد دکتر بود با تعداد زیادی لینک و روزی چند بار به روز رسانی.آقای بوترابی هم در جواب با لبخندی می گوید از بیکاریه دیگه ، چی کار کنیم ؟! می گویم پس همه ما وبلاگ نویس ها بیکاریم ، می گوید ما که بیکاریم بقیه را نمی دانم!

برای اینکه بدانیم چقدر بیکار! وجود دارد می پرسم تعداد وبلاگ نویس ها در جهان و ایران به چه میزان است ؟

o       آمار وبلاگ نویس ها رو نمی شود به طور دقیق تعیین کرد اما حداقل 150 تا 250 هزار بلاگر فارسی نویس وجود دارند که حدود یک میلیون دویست هزار وبلاگ فارسی رو بوجود آورده اند. از این میان پرشین بلاگ  580 هزار  وبلاگ و حداقل یکصد هزار وبلاگ نویس را به خود اختصاص داده است . بر اساس آخرین آمار که مربوط به حدود یکسال قبل است، تعداد وبلاگ ها در دنیا از مرز 100 میلیون گذشته است.

دکتر بوترابی از حدود 4 سال پرشین بلاگ فعالیت  می کنند و از زمان تاسیس شرکت آریا گستر بعنوان مدیرعامل شرکت مدیریت بخشهای مختلف فعالیت گروه را در حوزه وب را برعهده دارد. (سه دانشجوی جوان پرشین بلاگ را راه اندازی و اداره می کردند. دو تا که رشته مکانیک خوانده بودند ، از شرکت جدا شده اند ولی دانشجوی کامپیوتر که الان کارشناس ارشد رایانه است، هنوز در پرشین بلاگ فعالیت می کند و مسئول بخش امنیت سرورهای پرشین بلاگ است.)

سابقه فعالیت شما در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات چقدر و در چه زمینه ای است و حضور شما در این یک سال چه تغییراتی را در  پرشین بلاگ  منجر شده است؟

o        در 15 سال گذشته فعالیت مستقلی در حوزه نرم افزار داشته ام و تمایل نداشتم مدیر اصلی سایت پرشین بلاگ باشم و از ابتدا همین مسیر را طی کردیم ولی به تدریج و بنا به مقتضیات مجبور شدم علاوه بر مسئولیت گروه سایتهای پرشین بلاگ، مسئولیت سایت پرشین بلاگ رو هم بر عهده بگیرم. گروه سایتها هم اکنون بیش از 25 سایت است که حداقل 5 سایت آن از بهترین سایتها در حوزه ی موضوع فعالیتشان هستند.

بوترابی انجام فعالیت رسمی و قانونی در داخل و خارج کشور را برای راه اندازی و نگهداری سرویس های اینترنتی ضرورتی غیرقابل انکار می داند . راه حل فعالیت فردی همچون میهن بلاگ و بلاگفا و یا تیمی مانند بلاگ اسکای برای دو یا سه سال پیش راه حلی منطقی بود ولی امروز دیگر امکان رشد از سیستمهای مخفی و نیمه مخفی و غیرحرفه ای گرفته شده است. باید رسما فعالیت کرد و هزینه های آن را با رعایت قوانین و ضوابط داخلی و بین المللی پرداخت. گروه سایتهای پرشین بلاگ(شرکت آریا گستر) هم اکنون حدود 30 پرسنل تمام وقت دارد که فعالیتهای گروه را دنبال می کنند.

 دکتر بوترابی می گوید : وضع بد سرمایه گذاری در کشور، نو بودن زمینه فعالیتهای اینترنتی، کمبود بازده اقتصادی این حوزه و فقدان اعتماد گروههای سرمایه گذار از عمده دلایل بی اعتمادی بازار پول و سرمایه به حوزه سرویس های اینترنتی بوده است که بتدریج درحال رفع شدن است.

اگر هم شرکتهای گروه ما که بیشتر با عنوان حنفا شناخته میشوند به این حوزه وارد شده است به دلیل این بوده که گروه سرمایه گذار در زمینه های خاصی از فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) صاحب قوه تشخیص و توانایی بود.

 داشتن هویت حقوقی و محل فعالیت و اداره درست سیستم از ضروریات فعالیت در حوزه وب فارسی است ولی کافی نیست. ما معتقدیم تیم فعلی ما توانایی خوبی در حوزه رسانه دارد و از بازار به نسبت دیگران اطلاعات خوبی داریم .

از زمانی که به طور جدی درگیر کار پرشین شده اند وبلاگ شخصی شان هم متولد شده است . چقدر مخاطب و کاربر سایت برایتان اهمیت دارد و پاسخگویشان هستید؟

o       حدود دو سال است که وبلاگنویسی میکنم و به سه وبلاگم توجه خاص دارم.  وبلاگ اصلی من اکرنه است روزانه بین 80 تا 100 mail  در یافت می کنم. به همه ایمیل هایم خودم پاسخ میدهم. در رابطه با ایمیل های رسمی شرکت یا سایتها نیز هر کس که مسئول شده شخصا رسیدگی میکند.  هیچ پیام از پیش تعیین شده ای برای پاسخ به سوال کنندگان موجود نیست و همه اقدامات توسط نیروی انسانی متخصص انجام میشود. وبلاگ هواداران پرشین بلاگ و آدرس ایمیل های متعدد و وبلاگ مدیران بخشی از سیاست ارتباط موثر با مخاطبان ماست.

دکتر بوترابی بزرگترین رقیب خود را نمی شناسد. چرا که معتقد است هنوز گروه سایتهای پرشین بلاگ رقیبی ندارد اما در زمینه وبلاگ سرویس معتقد است بلاگفا یا میهن بلاگ  رقبای اصلی سایت پرشین بلاگ خواهند بود. وقتی دلیل "یا " را می پرسیم نموداری که رشد پرشین بلاگ ، بلاگفا ، میهن بلاگ را  نشان می دهند و می گویند :  بلاگفا خوب در حال رشد بود اما از حدود 6 ماه پیش میهن بلاگ دارد خود را بالا می کشد. البته هر دو سرویس نسبتشان طی دو ماه گذشته از نظر محبوبیت لینک در اینترنت از نظر مجموع جستجوگرهای اینترنتی کاهش یافته و در واقع موقعیت پرشین بلاگ بهتر از گذشته شده است. البته کلا اهمیت وبلاگ سرویس ها مانند گذشته نیست و راه کارهای دیگری برای حضور در محیط وب و تحقق ترافیک اینترنتی بوجود آمده است.

دکتر تاکید میکند: " آمار جستجوگرها نشان میدهد که سایت پرشین بلاگ همچنان در حال فاصله گرفتن از بقیه وبلاگ سرویس ها است. دلیل آن هم نتیجه دادن سرمایه گذاری های کاری  قبلی طی 6 ماه گذشته است. حدود یکسال طول کشید که بتوانیم سیستم مناسبی برای دنبال کردن اهداف خود طراحی و پیاده سازی کنیم. زیرساختهای گروه را تکمیل کردیم و برای مراحل جدید فعالیت آماده شدیم. نتیجه این تلاشها طی سه ماه گذشته کاملا برای وبلاگنویسان و وبگردها محسوس است.

نسل های اول و دوم وبلاگنویسان تجربه خود را با پرشین بلاگ آغاز کرده اند . علاقه به دات کام شدن در بین این دسته از وبلاگنویسان زیاد بوده ولی به تدریج با روشن شدن نتایج دات کام شدن وبلاگها، این موج تضعیف شده است. کاهش ترافیک از مهمترین دلایل شکست وبلاگهای دات کام است. البته نمونه های موفق نیز وجود دارد ولی در اکثر موارد ارتباطات وبلاگنویس صدمه دیده است. آقای بوترابی در وبلاگ  wwwمطلب کوتاهی در این زمینه نوشته اند.

در حوزه وبلاگ نویسی  مسابقاتی برگزار میشود که معمولا در کنار آنها نام پرشین بلاگ نیز به چشم می خورد . دلیل این حمایت ها چیست ؟

 ما از همه فعالیت های حوزه وبلاگ نویسی حمایت می کنیم. وبلاگ نویسی فارسی در ایران با پرشین بلاگ شروع شده است و همچنان بزرگترین گروه وبلاگنویسان عضو آن هستند و در نتیجه وظیفه پرشین بلاگ ارائه هر گونه کمک به وبلاگ و وبلاگنویسی است. معتقدند سرمایه گذاری روی توسعه فرهنگ وبلاگنویسی و وبگردی زیرساختهای وب فارسی را تقویت میکند.مسابقه وبلاگ های قرانی که به همت خبرگزاری قرآنی جهاد دانشگاهی(ایکنا) برگزار شد، عرصه را برای حضور بیشتر وبلاگ در رسانه ی ملی باز کرد. وبلاگ نویسی با روشن کردن واقعیت وجودی خود بعنوان رسانه ای موفق و موثر ، از حاشیه امنیت برخوردار شد.

تا 29 فروردین85 تعداد وبلاگ های پرشین بلاگ 567068 است که روزانه 600 تا 700 وبلاگ متولد می شود  297314 یادداشت و  9390058 کامنت گذاشته شده است. مدیر پرشین بلاگ مهم ترین نشانه توجه به این تعداد مخاطبان و کاربران را راه اندازی باشگاه طرفداران پرشین بلاگ می داند  که به صورت آن لاین به حساسیت ها و نظرات توجه می کند.

پرشین بلاگ در سه ماه اخیر با تغییراتی که داده است باعث جذب توجه دوباره و بیش از پیش شده است ، این تغییرات همه جالب توجه است و امکانات خوبی را به کاربر می دهد اما چرا انقدر دیر به وجود آمد ؟

o       وقفه و رکودی در سال گذشته به وجود آمد ،البته حرکت ادامه داشت اما روند آن کند بود ،عامل اصلی نیز تغییرات ساختاری و زیربنایی سیستم بود. تغییراتی را که شما در 4 ماه اخیر می بینید نتیجه تلاشی است که از ماهها قبل آغاز شده بود. پرشین اولین بوده و تلاش دارد همچنان بهترین باشد. تعداد کسانی که حرکت گروه سایتهای پرشین بلاگ رو درک کرده اند زیاد نیستند ولی به زودی شاهد افزایش آگاهی دیگران نسبت به ثمرات فعالیت گروهی خواهند شد. موفقیتهای گروه سایتهای پرشین بلاگ تازه شروع شده است.

وقتی از دلیل رکود و وقفه می پرسیم ضمن شوخی بر تربیت نیروی انسانی برای راهبری فاز بعدی توسعه گروه سایتهای پرشین بلاگ تاکید می کنند . آنجا که سوالی را دوست ندارند جواب دهند بحث را به شوخی می کشند و هم جواب می دهند و هم نمی دهند. شوخی ای که می توان هزار و یک معنا از آن برداشت کرد. مثلا وقتی از معیار انتخاب پرسنل می پرسم می گویند: باید حتما یک نفر را کشته باشد .

به عنوان آخرین سوال از دکتر می پرسم : چه شد که تصمیم گرفتند با پرشین بلاگ همکاری کنند و در ادامه سمت مدیر عاملی رو بپذیرند ؟

o       مدیر عامل یکی از شرکتهای گروه  پیشنهاد آشنایی با سه عضو پرشین بلاگ را داد که بدلیل عدم انگیزه علیرغم اصرار ایشون موافقت نکردم و دوستان پرشین بلاگ رو به یکی از دوستان دیگر معرفی کردم. اما مشکل دو تا شد. ایشون هم بر اصرارها افزودند و در نخستین جلسه ای که با برو بچ پرشین بلاگ داشتیم به اهمیت کاری که انجام داده اند پی بردم و پیشنهاد همکاری را پذیرفتم. دوستان واقعا کار مهمی انجام داده بودند.  از ابتدا سیستم به صورت شرکتی طراحی شد و لاجرم کسی بایستی به عنوان مدیرعامل انتخاب می شد که به دلایلی بنده به اتفاق آرا انتخاب شدم.

انتخاب نام برخی سایتهای گروه با رشته تاریخ ( به قول دکتر مهندسی اموات) بی ارتباط نیست ؟

o       دهیو سیستم جستجوگر گروه سایتهاست. به زبان فارسی باستان معنای کشور و قوم می دهد. زیگور نیز خلاصه شده زیگورات است. نوعی معماری خاص ویژه معابد بزرگ که مهمترین آنها زیگورات چغازنبیل در نزدیکی شوش است و از آثار ارزشمند تاریخ چند هزار ساله ایرانی است که به دوره پیش از آریایی ها باز میگردد و به همین دلیل مغفول مانده است.

باید یادآور شوم که دکتر بوترابی فوق لیسانس رشته تاریخ از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری تاریخ از تربیت مدرس هستند (البته از پایان نامه شان دفاع نکرده اند!)

 نوشته شده توسط معصومه شهبندی در شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۵و ساعت 19:28
http://massmedia.mihanblog.com

  نظرات ()
جا پای رسانه ی جديد نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٢۳ اردیبهشت ۱۳۸٥

از اينترنت و وبلاگ و خيلی چيزهای ديگه با عنوان رسانه ياد شده است. رسانه ی جديدی که مخاطبان و استفاده کنندگان خاص خود را دارد. هنوز ارکان سنتی مديريت و کنترل جامعه جهانی يا دولتها راه کار مقبولی برای ايجاد ارتباط با اين رسانه بدست نياورده اند.
آمريکا بعنوان بزرگترين قدرت جهان در تلاش است با کمک شرکتهای قدرتمند خود سيطره ی فعلی خود بر جهان رسانه های صوتی و تصويری و کاغذی را بر اين حوزه نيز تعميم دهد. دولتهای کوچک و بزرگ ديگر نيز اهداف مشابهی را در سطح خود دنبال ميکنند و همگی نگران از نقش اين رسانه و کارکرد آن در ترسيم آينده واقعی جهان از طريق جهان و جامعه ی مجازی!
در ايران ما به دليل قطع ارتباط بسياری با رسانه ی ملی (راديو و تلويزيون) يا کاهش اعتماد به آن٬ و فقدان رسانه های قديمی و مطلوب کاغذی و ... مخاطبان رسانه ی جديد انگيزه های انکاری نيز دارند. انگيزه های اثباتی که الی ماشاءالله ... تا دلتون بخواد.

  نظرات ()
پرشین بلاگ، همچنان برترین وبلاگ سرویس فارسی جهان! نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢٢ اردیبهشت ۱۳۸٥

بر اساس آمار جستجوگرهای مهم جهان اعم از گوگل، یاهو و MSN ، پرشین بلاگ برترین وبلاگ سرویس فارسی توانسته طی دو ماه اخیر فاصله خود با دیگر رقبایش افزایش دهد. در آستانه ورود به پنجمین سال تولد پرشین بلاگ، سایت مذکور همچنان برترین وبلاگ سرویس فارسی جهان است.

 

پرشین بلاگ با 30 درصد رشد، موقعیت خود را در صدر فهرست وبلاگ سرویس ها تحکیم کرده است.

سایت بلاگفا علیرغم رشد 11 درصدی  نسبت به آمار قبلی خود، به تدریج و به طور منظم سهم خود را

در بازار از دست داده و با حدود 9 درصد کاهش محبوبیت لینک (به ماخذ پرشین بلاگ) بیشترین سقوط را

تجربه میکند. میهن بلاگ با رشد 12 درصدی فاصله خود را با پرشین بلاگ اندکی کمتر کرده و همچنان بر

سکوی "سومین وبلاگ سرویس فارسی" ایستاده است.

 

همچنین گوگل تعداد صفحات ایندیکس شده سرویسها مختلف را به شرح ذیل اعلام میکند:

پرشین بلاگ با چهار میلیون و چهارصد و ده هزار صفحه ایندکس شده در گوگل پس از 4 سال، همچنان در رتبه اول قرار دارد.

 

 

 

بلاگفا با سه میلیون سیصد هزارصفحه ایندکس شده در مرتبه دوم قرار دارد.

 

میهن بلاگ با یک میلیون و چهارصد و چهل هزار صفحه ایندکس شده در رتبه سوم قرار دارد.

 

بلاگ اسکای با نهصد و ده هزار صفحه ایندکس شده در مرتبه چهارم ایستاده است.

 

پارسی بلاگ با پنجاه و نه هزار صفحه ایندکس شده در مرتبه پنجم در بین وبلاگ سرویس ها قرار دارد.

 

 

آمار صفحات ایندکس شده انگلیسی سرویس های 5 گانه فوق به ترتیب رتبه و به روایت گوگل عبارتند از:
28300    صفحه       پرشین بلاگ

11000    صفحه       بلاگ اسکای

990         صفحه       بلاگفا

566         صفحه       میهن بلاگ

64           صفحه       پارسی بلاگ
بر اساس آمار صفحات انگلیسی ایندکس شده توسط گوگل پرشین بلاگ از مجموع 4 رقیب دیگر خود موقعیت بهتری دارد. وضعیت مشابهی برای بلاگ اسکای وجود دارد که با یازده هزار صفحه انگلیسی ایندکس شده از مجموع سه رقیب بعدی خود فاصله ی بسیاری دارد.

 

در بین محتوای بعضی از وبلاگهای حضور متن های ناخواسته -SPAM - (بخصوص چینی) که توسط روبوت ایجاد میشوند، بسیار است. پرشین بلاگ سالهاست با استفاده از کدهای تصویری همانند بقیه ی سرویس های اینترنتی معتبرخارجی اقدام به جلوگیری از ورود اطلاعات اتوماتیک و حفظ اصالت محتوای خود کرده است. این در حالیست که دیگر سرویس های وبلاگ فارسی از ابزارهای فنی لازم در این زمینه بی بهره اند.

بر اساس آماری که از سوی وبلاگ سرویس ها منتشر میشود، پرشین بلاگ با نزدیک ششصد هزار وبلاگ فارسی بالاترین تعداد  وبلاگهای فارسی را به خود اختصاص داده است. بعلاوه ارائه سرویس های جدید و متفاوت در پرشین بلاگ موجب گشته عده بسیاری از وبلاگنویسان علاقمند به فناوری های جدید از این سرویس دهنده بعنوان سرویس دهنده محبوب خود استفاده کنند.
نکته مهم دیگر آنست که ارائه سرویس های تخصصی از سوی بقیه اعضای گروه بزرگ سایتهای پرشین بلاگ، سرعت فوق العاده ای به تولید و توسعه ابزارها داده است. هم اکنون بیش از بیست سرویس فعال دیگر در کنار وبلاگ سرویس پرشین بلاگ به ارائه خدمات به کاربران اینترنت می پردازند. بعنوان مثال: وبلاگنویسان پرشین بلاگ دارای سرویس آماری بسیار پیشرفته ای هستند که کاربران دیگر سرویس ها برای استفاده از آن بایستی بطور جداگانه ثبت نام کنند. به دلیل عدم وجود سیستم آماری پیشرفته در دیگر وبلاگ سرویس ها ، هزاران وبلاگ غیر پرشین بلاگی که مایل به استفاده از خدمات آماری پیشرفته هستند از سرویس آمارگروه سایتهای پرشین بلاگ استفاده میکنند.
اخیرا، ارائه سرویس 
SMSBlog
، اقدام تعیین کننده دیگری بود که بر رشد روزافزون پرشین بلاگ تاثیر مثبت گذارد.

نویسنده: مهدی بوترابی

mehdi@persianblog.ir

http://www.www.persianblog.ir

http://www.favanews.com/default.aspx/news_17034.htm

  نظرات ()
نظر سنجی های جالب اينترنتی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ۱٦ اردیبهشت ۱۳۸٥

بازار نظرسنجی های اينترنتی خيلی خيلی داغ است. نخست از نظر تعداد و تنوع نظرسنجی ها. اکنون سرويس نظرسنجی در کنار بسياری از سايتهای اينترنتی خودنمايی ميکند. بطور طبيعی اکثر نظر سنجی ها فاقد ويژگی های فنی و حرفه ای است. چرا که هنوز دانش نظرسنجی خود را به وب فارسی نرسونده و اگر هم سايتهايی چون پارس ووت http://parsvote.com  چنين رويکردی دارند٬ بعيد است تا دو ماه ديگه تيم جامعه شناس آن و نرم افزار حرفه ای که برای آن تهيه شده بتوانند چنين نقشی را بازی کنند.  به اين ميگن تبليغات از نوع سوم!
برگرديم به بحث اوليه. ضعف نظر سنجی ها بعضا به ترکيب جمعيتی مخاطبان وب فارسی برميگردد. گاهی نيز شيطنتهای گروهها و احزاب و جريانات در اين ميان خودنمايی ميکند. اما عمده مشکلات با طراحی های علمی نظرسنجی ها حل ميشود.
برای من جالب بود که برای اولين بار در تمامی نظرخواهی های متعارف يک شهروند تا حدی مجازی٬ حتی يک مورد موافق با عدم تغيير ساعات نديدم. امری که تا به حال در مورد هيچ مورد ديگری مشاهده نکرده بودم. هميشه عده ای را ميديدم موافق فلان و عده ای متفاوت با آنها. اما اين يکی ديگه استثناء بود تا اينکه امروز نظرسنجی سايت مذهبی تبيان را ديدم که نشان از رضايت اکثر شرکت کنندگان در نظرسنجی ميداد.
با توجه به اهميت اين سايت کمی بيشتر به موضوع فکر کردم و بنظرم آمد که:
۱. گروه مخاطبان اين سايت احتمالا خيلی با حوزه ای که بنده ميشناسم متفاوت است.
۲. از مشکلات فنی و غيرفنی که موجب تقلب ميشوند که بگذريم٬  جامعه آماری در چنين مساله ای تا حدی تفکيک تحصيلی و موضوعی شده بود که جالب بود.
۳. چنين حمايتی در سطح وب که معمولا اقشار خاصی را در بر ميگيرد اگر درست می بود /باشد ميتوانست /ميتواند نشانگر رضايت عميقی در تمامی اقشار ديگر باشد.
http://www.tebyan.net/subscribe/nazarsanji/clockchange1.asp
به اميد روزی که نظرسنجی های اينترنتی از نظر کمی و کيفی بيش از اين پيشرفت کنند.

  نظرات ()
از انجمن های مجازی تا انجمنهای غيرمجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ۱٥ اردیبهشت ۱۳۸٥

تماس های انسانی در حوزه جامعه مجازی در حال گسترش است. زمانی چت  از طريق ميسنجر مهمترين راه ارتباطی بود و بتدريج ايميل و فوروم ها و انجمن ها و گروهها و حتی بخش نظرات وبلاگها کانونی برای تماس شده است.
فاز بعد ظهور قرارهای وبلاگی است که شاهد آنها هستيم. بعدش هم بايد منتظر تجمعات عينی تر و نهايتا تشکيل انجمنهای ثبت شده و ثبت نشده باشيم. فاصله انجمنهای مجازی و غير مجازی نيم گامی بيش نيست.

  نظرات ()
قاره ی مجازی آتلانتيس نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱٢ اردیبهشت ۱۳۸٥

روزگاری قاره ای بين آمريکای امروزی و اروپا بود. راست و دروغش با راوی. اما اين جهان مجازی همانند يک قاره زير آب رفته داره کم کم از آب مياد بيرون.

قله های آن معلوم شده که همون سايتهای موفق هستند. دامنه ها که پديدار باشه و حيات واقعی در آن توسعه پيدا کنه و خلاصه پای جانوران دريايی به خشکی که باز بشه اونوقت تمدنی متفاوت درست ميشود.

  نظرات ()
کلاس درس دکتر کاظمی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱٢ اردیبهشت ۱۳۸٥

آقای دکتر کاظمی استاد جامعه شناسی دعوت کردند که برای دومين ترم متوالی يک جلسه را با دانشجويان ايشان در دانشگاه تهران٬ در باره مديريت سايت اينترنتی صحبت کنم.
فرصتی برای معرفی گروه سايتهای پرشين بلاگ بود و البته مطالعاتی مقدماتی و چالشی فکری در حوزه وب وبلاگنويسی.
دانشجويان اين دوره کمتر از دوره قبلی با وبلاگ آشنا بودند که جای تاسف بود ولی سوالات بسيار خوبی مطرح شد. شايد سوالات ديگری نيز مطرح باشد که در اينجا يا جاهای ديگر قابل مطرح است. چه خوب ميشد دانشجويان حوزه ارتباطات نظرات خود را در باره مسائل جهان مجازی اينجا مطرح ميکردند و نظر ميدادند. اين وبلاگ سوت و کور ما هم خلاق ميشد.
يه شاخه گل زيبا به من هديه شدکه به بهترين سوال کننده کلاس دادم. بنظر ميرسه جامعه شناسی بايد با سرعت بيشتری در حوزه وب حرکت کند و اساتيد نو انديش چنين فرصتی را فراهم می سازند. ولی اصل کار بر عهده دانشجويان است.

  نظرات ()
اس ام اس بلاگ SMSBlog نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸٥

اس ام اس بلاگ (SMSBlog) برای اولين بار توسط پرشين بلاگ عرضه شد. اين يک افتخار ديگر است که توسط تيم پرشين بلاگ بوجود آمد و من اعلان کننده خبر آن بودم.
دلم ميخواست اسامی ۵ يا ۶ نفری که مستقيما درگير اين سرويس بودند رو اينجا ميزدم ولی خب نميشه چرا که يهو ديدی ناراحت هم شدند. بخصوص آرش ...

اين سرويس بستر تازه ای برای وبلاگنويسان فراهم آورد. بالا رفتن سرعت انتقال اطلاعات از طريق شبکه عظيم مخابراتی موبايل(اگر آنتن بدهد) بزرگترين دستاوردی است که در اين سرويس مد نظر گرفته شده است. از اين پس خبرنگاران آماتور و حرفه ای ميتوانند اطلاعات خود را در کمترين زمان ممکن به وب برسانند.
به دليل استفاده از موبايل که وسيله ای عمومی است گاهی ممکن است با از دست دادن موبايل وظيفه وبلاگنويسی نيز بعهده ديگران بيفتد. مثلا شما رو در خيابان بدزدند و شما نرسيد که اس ام اس بديد که دزديدنتون! بعدش دزدان آشنا به فناوری اطلاعات وارتباطات از موبايل شما برای انتشار اخبار سفر شما به خارج از کشور استفاده کنند و در اين فاصله هر کاری دلشون خواست انجام بدهند.
از شوخی که بگذريم موبايل قدرت انعطاف و قابليتهای زيادی دارد که در ماههای آينده شاهد تغييرات بيشتری در حوزه مشترک موبايل و وب فارسی خواهيم بود.
گروه سايتهای پرشين بلاگ ارائه سرويس های ارزش افزوده مبتنی بر SMS  را از اهداف اصلی فعاليت  آينده خود قرار داده و در قدم اول سرويس  SMSBlog را ارائه کرده و اميدواريم طی ماههای آينده سرويس های متنوع ديگری عرضه کنيم.
 

  نظرات ()
نظری به ۴ وبلاگ سرويس برتر از نظر سازمان نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸٥

کمبود اطلاعات منتشر شده از فعاليتهای حوزه وب فارسی مانع از آن نيست که در باره مسائل آن صحبت نشود. چرا که دانش سامان يافته ی آينده ثمره ديالوگ های کوتاه امروزی خواهد بود.
۲ وبلاگ سرويس فارسی نخستين عبارتند از :
۱. پرشين بلاگ
۲. بلاگ اسکای
هر دو توسط تيم سه نفره ای راه اندازی و اداره شدند. هر دو ابتدائا رشد زيادی داشتند ولی با ورود بازيگران جديد و چند قطبی شدن بازار رقابت و تغييرات ناهماهنگ و جهش های غيرمتعارف بلاگ اسکای و کندی حرکت پرشين بلاگ شرايط تغيير کرد.
بلاگفا و ميهن بلاگ در اين ميان سهم مهمی از بازار وبلاگ سرويس ها را بدست آوردند.
اين دو سرويس بر خلاف سرويس های قبلی توسط يک نفر مالکيت / راه اندازی / اداره / ميشد. يکنفر بود که همه کارهای سرويس را انجام ميداد و بعلاوه نقشه راه نيز در دست بود. ابتکارات توسط گروههای پيشتاز انجام شده بود و تنها لازم بود کپی مناسبی صورت گيرد.
ميهن بلاگ و بلاگفا با تکيه بر تصميم گيری سريع و وابستگی سطح اول فعاليتشان به برنامه نويسی از شتاب خيلی خوبی برخوردار شدند. در حاليکه هماهنگ کردن تيم های دو سرويس دهنده نخستين کار دشواری بود. پرشين بلاگ برای حفظ موقعيت برتر خود و توسعه فعاليتهايش اقدام به تاسيس شرکت و گسترش فعاليتها با ديد بيزينسی کرد در حاليکه تيم بلاگ اسکای همچنان در حاشيه مانده اند.
نتايج آپگريد شدن پرشين بلاگ در ۶ ماه گذشته منجر به افزايش فاصله ميان وبلاگ پرشين بلاگ با هر سه رقيب اصلی اش شده است. اين امر مستقيما به سازمان مجری تغييرات ربط دارد و برتری تشکيلات منعطف و هدفمند نقش زيادی در استفاده از منابع دارد. منابعی که در دوره يکساله قبل از آن اساسا به هدر رفت.
سرمايه گذاری های آموزشی در داخل سازمان پرشين بلاگ منجر به ظهور مديران ميانی با ويژگی خبرگی شده است به نحوی که ميتوان مدعی شد مجموعه دانش مديران فعلی گروه کاملا حافظ منافع توسعه ای سيستم خواهد بود.
بايد اضافه کنم که سازمان پرشين بلاگ برای رقابتی در سطح ملی و از بعضی جهات بين المللی طراحی شده و روابط تجاری لازم بطور کامل برقرار شده و بنظر ميرسد تغييرات کيفی سازمانی چندانی مورد نياز نباشد. همچنين در حوزه های متنوع مرتبط نيز سرمايه گذاری صورت گرفته تا رينگی از سايتهای مکمل شکل بگيرد. الگويی که همچنان از سوی رقبا عليرغم گذشت نزديک به يکسال تعقيب نشده است.
در بازار فعلی که سرمايه گذاری ها کاهش می يابد و فشار بر حوزه وب فارسی همچنان وجود دارد و جريان خروج منابع ارزشمند انسانی و مالی از کشور اهميت محوری دارد٬ تغييرات سازمانی مناسب و سرمايه گذاری لازم ميتواند شرايط رو به طور استراتژيک تغيير دهد.
بلاگفا طی يکسال گذشته تلاش کرده به نحوی با گروههای مالی و شرکتهای رايانه ای مرتبط شود که بنظر ميرسد طی ماههای آينده اين روند به نتيجه رسد. انتخاب شرکا و نحوه ادغام فعاليتها بزرگترين چالش پيش روی سيستم بلاگفا است که بدليل عملکرد قبلی آن در بازار بنظر ميرسد که طی يکسال آينده بحران های سختی برای بلاگفا که تجربه حرکت تيمی را نيز ندارد بوجود آورد.
ميهن بلاگ راه دشوار تری را در پيش دارد و بدليل ناپايدار بودن ترافيکش نگرانی های بيشتری برای شرکای تجاری خود ايجاد خواهد کرد. اين امر بر توسعه سازمانی آن را به شدت اثر منفی خواهد گذاشت.

  نظرات ()
رشته های دانشگاهی مرتبط نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ۱٠ اردیبهشت ۱۳۸٥

زمانی که اولين بار بحث رشته های زمينه و مرتبط و غير مرتبط در حوزه رايانه توسط شورايعالی انفورماتيک مطرح شد٬ تحصيلکردگان الکترونيک و بقيه رشته های فنی تقريبا به اندازه و يا بيشتر از فارغ التحصيلان رشته های انفورماتيک و کامپيوتر اطلاعات روز داشتند.
افزايش حضور تعداد مديران و کارشناسان رشته های غيرمرتبط با کامپيوتر آنقدر ادامه داشت که امروز در جلسات مديران ارشد شرکتهای رايانه ای عضو تشکل های صنفی تعداد زيادی فارغ التحصيل رشته های فنی غير مرتبط با رشته کامپيوتر حضور دارند.
نزديک شدن رشته ارتباطات به اطلاعات و تقويت حوزه ارتباطات اجتماعی بر اين پديده تاثيری مضاعف گذارده و در آخرين سطح با ورود اين رشته به بازی بازار٬ گروههای ديگر بويژه مديران مالی و بازرگانی با زمينه فعاليت اقتصادی به اين حوزه راه يافته اند.
شايد مهمترين دليل اين وضعيت آن باشد که اصولا رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات پيش از آنکه صحنه عمل را ترک کند و به مفاد درسی و دانش تئوريک تبديل شود توسط سازندگان خود تغيير ميکند و فرصتی به مراکز آموزش دانشگاهی نميدهد که خود را هماهنگ کنند.
بر خلاف اکثريت قاطع رشته ها٬ دانشگاهها حداقل يک گام از بازار عقب اند.  حتی در دانشگاهها بطور معمول دانشجويان از اساتيد خود در شناخت مسائل علمی و فعاليتهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات جلوترند.
البته بخشهايی از دانش اين حوزه بخصوص در بخش ارتباطات به نوعی در حال تثبيت اند. شايد روزگاری که شتاب حرکت دانش فاوا کاهش پيدا کند فرصتی برای مراکز علمی فراهم شود ولی هنوز صحنه در اختيار پيشگامان است پس بتازيد.

  نظرات ()
پايان عصر کميت! نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ٧ اردیبهشت ۱۳۸٥

به يک معنا در اينترنت سيطره کميت صدمات اساسی ديده است. در جاييکه کميتها آنقدر زياد است که ارزش سابق خود را از دست داده انتخاب که فرايندی انسانی است و روندهای مبتنی بر انتخاب اهميت می يابند.
ارزشيابی و کنترل بزرگترين چالش های آينده اينترنت خواهند بود و در حوزه هدايت مسير های اصلی آن به کار خواهد آمد.

  نظرات ()
بازاريابی اينترنتی با ايميل ... نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ٥ اردیبهشت ۱۳۸٥

ايميل بعنوان ابزار بازاريابی مدتی است که مورد توجه قرار گرفته است. موانع زيادی در برابر اين زمينه فعاليت وجود داره ولی استفاده سيستمهای تخريبگر اينترنتی برای ارسال فايلهای آلوده از اين مسير استفاده ميکنند. بتدريج استفاده مردم از ايميل های ناشناس بيش از پيش محدود خواهد شد.

  نظرات ()
نسل دومی ها نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ٥ اردیبهشت ۱۳۸٥

توهم توسعه فعاليتهای اقتصادی بر اساس درآمد٬ بی اغراق٬ بزرگترين عامل شکست افراد و تيم های خوب در حوزه فناوری بخصوص فناوری اطلاعات بوده است. جلوه خيره کننده موفقيتهای اين زمينه فعاليت اقتصادی در چشم متخصصان آن به حدی بود که به نيازهای ديگر در موفقيت بی توجه شدند. داشتن زيرساخت ها و عملکرد تيمی و مديريت توسعه ای و موفق از ضرورياتی مغفول بوده و هست.
انديشه زود موفق شدن انرژی زيادی ايجاد ميکند ولی آيا واقعگرايانه نيز هست؟ تعداد شرکتهايی که موفق ميشوند بر اساس درآمد توسعه پيدا کنند در حوزه نفت و گاز بسيارند. در حوزه معادن نيز همچنين. البته به شرطی که سرمايه گذاری اوليه بر اساس برنامه تجاری مناسبی طراحی شده باشه. اما در حوزه خدمات و در شرايط رقابت فشرده چنين امکانی وجود نداره. البته واقعيت آنست که شکستهای پيشگامان زمينه موفقيت نسل دوم خواهد شد. اسپانيايی ها آمريکا را برای نخستين بار فتح کردند ولی اين انگلوساکسن ها بودند که نسل برتر را در قاره تشکيل دادند و بعدها مدعی حکومت قاره و جهان شدند. البته هنوز نيز اسپانيول تبارها هستند.

  نظرات ()
تب تجارت الکترونيک نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ٥ اردیبهشت ۱۳۸٥

تجارت الکترونيکی که امروزه بيشتر مفهوم تجارت اينترنتی يافته است در کشور ما مدتهای مورد توجه شرکتهای و افراد قرار گرفته است. بخصوص کسانی که موفقيتهای اين زمينه کاری را در آمريکا و کانادا شاهد بوده اند بيش از بقيه به آن توجه داشته اند. دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته های مرتبط با اقتصاد و فاوا(فناوری اطلاعات و ارتباطات) و خلاصه هر کسی که دسترسی به اخبار موفقيتهای شرکتهای فعال در اين زمينه داشته به نوعی وسوسه و تب تجارت الکترونيک را تجربه کرده است.
در اين ميان بعضی ها موفق تر از بقيه بوده اند و در انتظار باز شدن درب های مکمل(پرداخت امن و آنلاين و سرويس های ارسال مطمئن و غيره) اند. حتی گروهی نسبت به انجام خدمات زيرساختی بطور مستقل اقدام کرده اند اما ....
بنظر بنده مسيری که در ايران دنبال خواهد شد کاملا متفاوت است. در سطح کليات موضوع اينه که شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در ايران نزديکترين گروهها به بازار تجارت اينترنتی هستند ولی بر خلاف آمريکا٬ بازار پول و سرمايه ايران به اين زمينه توجه خاص ندارد و اساسا اعتماد لازم برقرار نيست.
به همين دليل است که شرکت خدمات انفورماتيک و  تجارت الکترونيک پارسيان و بقيه شرکتهای وابسته به بانکها شکل گرفته است. در بهترين حالت بانکها نسبت به خريداری شرکتهای فاوا اقدام ميکنند ولی آيا اين کافی است؟
در آمريکا فرصتهای زمانی خيلی خيل مهم هستند. در ايران نيز. ولی واحد زمانی مهم در دو کشور فرق داره. در ايران ۴ سال خيلی مهم است و در آمريکا دو ماه البته اين مقياس مثلا در باره زمينه خاصی است که اطلاعات من در آن بيشتر است و اين مقايسه در حوزه های مختلف متفاوت است.
تب تجارت الکترونيک مثل تب عشق و تب طلا دامن خيلی ها رو گرفته. تب سايتهای اينترنتی و خلاصه هر فعاليت ديگه نيز همينطور است. منتظريم که ببينيم بازاريابی اينترنتی و الکترونيکی راه خود را چگونه باز ميکند و پس از آن شاهد ظهور زمينه های ورود به بازار تجارت الکترونيک خواهيم بود. هنوز فرصت وجود دارد. چون مسابقه شروع نشده. گروههايی که چند سال است موتورشان گرم است و آماده شانس خود را می آزمايند و بهترين محمل برای موفقيت هستند. به شرطی که در زمان مقتضی خودشان را به گروههای اقتصادی بزرگ مجری طرح های اقتصادی متصل کنند. شرکتهای فاوا برنده بازی تجارت الکترونيکی نخواهند بود.

  نظرات ()
متوليان اطلاع رسانی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ٤ اردیبهشت ۱۳۸٥

حوزه اطلاع رسانی از بخشهای مورد معارضه گروههای مختلف است:
اولين گروه علمی که مدعی اين حوزه شد کتابداران بودند. اطلاع رسانی در مفهوم جديد آن ارتباطی جدی و اساسی با کتاب و نشريات داشت که همگی در اختيار گروه کتابداران و حيطه کتابداری بود.
روابط عمومی ها در بخش ارتباطات مدعی مقتدری بوده و هستند. اين گروه نيز به تدريج زمينه های علمی خود را با عنوان Public Relation  بسط می دهند.
دانش مديريت با توسعه اطلاعات و ارتباطات در چارچوب تحولات موسوم به انقلاب اطلاعاتی از مهمترين بازيگران آينده اطلاع رسانی است و هم اکنون به سرعت در حال توليد محتوا است تا جايگاه خود را در آينده اين رشته مهم تثبيت کند.
رشد فناوری های مرتبط با اطلاعات وارتباطات فرصتی شد که توليد کنندگان ابزارها که به جرگه بازيگران و هاديان جريان رو به رشد اطلاعات وارتباطات بپيوندند. بخصوص با محور شدن موضوع نرم افزار و پس از آن با اختراع وب فرصتی تازه ايجاد شد تا هر کسی که با کاربرد نرم افزارها و جهان تازه تاسيس مجازی آشنايی دارد به سرعت علم خود را متعين کند و با تلاشی سريع مدعی بخشی از بازار رو به گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات شود. بی شک بهترين نمونه اين حرکت را بايد در اقدام بيل گيتس و همکارانش ديد. الگوی اوليه بسياری از افراد و شرکتهای موفق يا شکست خورده.
توليد کنندگان محتوا٬ گروهها اطلاع رسان سنتی و مدرن٬ توليد کنندگان سرويس های فناوری اطلاع رسانی٬ طراحان سيستم ها اجتماعی جهان مجازی٬ تشکل های ارتباطی و غيره حاضران صحنه هستند. تببين نقش هر کدام از اينها موضوع مهمی است. البته سياستمداران نيز مدعی تولی گری هستند.

  نظرات ()
جامعه ی واحد - حکومت واحد نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٢ اردیبهشت ۱۳۸٥

مردمسالاری يا همان دمکراسی شکل خاصی از رفتار حکومتهاست که مبتنی بر رعايت نظر مردم است. پيش فرض اين نظريه آنست که مردم حق دارند در باره آينده خود تصميم بگيرند و انتخاب کنند ولو اين تصميم بهترين نباشد.
رويه های ارشادی متنوعی نيز وجود دارند که با دستورات اخلاقی يا اجتماعی خود نوع خاصی از رفتار مطلوب را عرضه ميکنند. جالب آنست که دستاوردهای علمی و فرهنگی مورد استفاده در رويه های ارشادی عمدتا در دوره های ظهور آزادی ناشی از بی توجهی حکومتها به مردم شکل گرفته است. دست مايه هايی که ثمره آزادی و دوری حکومت از حوزه توليد دانش و فرهنگ بوده است و اين از لطايف و ظرايف تاريخی است.
اما در اينترنت چه خبر است؟
در محيط وب هر انسان حقوق شهروندی خود را دارد. هر روز بر دامنه حقوقش افزوده ميشود. انسانهايی که از تسلط همه جانبه تمدن غربی بر آينده بشر نگران يا ناراحت بودند(عناصر درونی) و مردمانی که به تازگی از فناوری های نوين برخوردار ميشدند همگی در کنار هم و در برابر تاسيس دوباره حاکميت اينترنت قرار ميگيرند.
==========
در اينترنت شما دسترسی فوق العاده ای به اطلاعات داريد. دسترسی به اطلاعات و امکان ارتباطات دو جادوی بزرگی هستند که سرنوشت همه چيز را در جهان ميتواند تغيير دهد.
حجم عظيم دانش و انديشه ای که در جهان مجازی در حال نقل و انتقال است٬ سرعت اين اتفاق عظيم٬ سرعت دفعات نقل و انتقال اطلاعات و امکان تصحيح مکرر بين مبدء و مقصد بصورت مکرر و عوامل بسيار ديگر ماشين عظيمی را بوجود آورده که آينده بشر را يگانه خواهد کرد و  مردمسالاری يا استبداد سرنوشت مشترک مردم ما برای نخستين دوره تاريخی است که در پيش داريم.
شايد به همين دليل است که قدرتهای خارج از اينترنت همگی به آن بدگمانند. نميدانند رويکرد اصلی جهان واحد به کدامين سو است. يا نقش آنان چيست!؟ و مهمتر از همه اينکه قدرت آن بر دوش انسانهاست. افکار عمومی را اگر ميشود به راحتی در رسانه های سنتی کنترل کرد ولی در اينترنت که به تازگی خلق شده و همچنان مشغول شدن است هنوز اثری از کنترل موثر  نيست. مردم هوشمند و در کنار هم و بدون کنترل های متعارف چند هزار ساله حکومتها با يکديگر چه خواهند ساخت؟ سوالی مهم که پاسخ آن روشنگر راه آينده است.
انسان همانگونه که هست و ميخواهد در اينترنت جلو ميکند و محدوديتهايی که ثمره تمدن غالب جهان يعنی تمدن غربی است بر او چندان تاثيری ندارد. همه چيز ميتواند دوباره تنظيم و تاسيس شود و البته ريشه ها خواهد ماند ولی صورتی نو در حال تکوين است.
و نسبت ما با آنچه خواهد شد به خودمان مربوط است. در اين جهان و بی حضور منجی و موعود تنها راه حداقلی٬ موثر شدن است. هر چه بيشتر موثر شويم سهم بيشتری داريم و از جايگاه بالاتری در تمدن واحد جهانی برخوردار خواهيم شد. مايه های فرهنگ واحد جهانی در حال شکل گيری است.
برای نخستين بار قرار است که نياز به حکومتی جهانی واقعی باشد و از درون انديشه های برتری جويانه فراعنه ی مصر و شاهنشاهان ايران و امپراطوران عالم برنخاسته باشد. شرايط عينی امکان تصميم گيری های اختصاصی را به دولتها ولو بزرگ باشند نميدهد. همه بر يک کشتی کوچک سواريم. با سرنوشتی مشترک.
روزگاری  سخن از دهکده جهانی بود. انقلاب ارتباطات و اطلاعات چنان تحولی ايجاد کرده بود که نخبگان از يکپارچگی سخن ميگفتند ولی خطوط اصلی تحقق آن تنها با اينترنت و جهان و جامعه مجازی مشخص شد.
مرزهای جهان مجازی مرزهای دنيای آينده خواهد بود و اگر يک جهان داشته باشيم٬  نامش روستا يا دهکده جهانی باشد يا نباشد٬ مقدمه تاسيس يک حکومت در جهان خواهد بود. اين حکومت نخستين بار بدست اصحاب عدالت تاسيس ميشود يا ادامه حکومت ستمگران خواهد بود؟ يا شايد صورتی که برای تصورش نيز زمان لازم باشد.

  نظرات ()
مطالب اخیر از عصر اطلاعات تا عصر تجربه نقش فناوری در کاهش تراکنش های اجتماعی نگارش بی ویرایش در وبلاگ اعتراف اوباما به خطا در لیبی و آینده سیاسی او پاسخگویی در فضاهای ثالث ظرفیت کشورها برای دمکراسی مجازی نهادهای سیاسی فضای مجازی دمکراسی دیجیتال / مردم سالاری مجازی مقایسه دستاوردهای حوزه فاوا و فضای مجازی خطای استراتژیک تعمیم فاوا به همه حوزه ها
کلمات کلیدی وبلاگ اینترنت وب جامعه فضای مجازی (٧۳) اینترنت (٦٥) جامعه مجازی (٦٠) وبلاگستان (٤۸) وبلاگ چیست؟ (٤٠) فاوا (٢٩) اندیشه (٢٥) وبلاگ (٢٤) فیلترینگ (٢٠) سایتهای اینترنتی (۱٦) نقد و بحث و اندیشه (۱٦) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) (۱٦) وب فارسی (۱٤) سایت (۱۳) شبکه اجتماعی مجازی (۱۳) تجربه روزانه پیشنهاد پیش بینی آینده (۱۳) رسانه (۱٢) فیلترینگ و سانسور و مسدودی (۱۱) آینده جهان (۱٠) اینترنت وب جامعه فضای مجازی شبکه اجتماعی وبلاگستان (۱٠) کسب و کار مجازی (٩) وبلاگنویسان (۸) تعامل اجتماعی (٧) فناوری اطلاعات و ارتباطات (٧) جامعه مجازی اینترنت وب (٧) روز وبلاگ فارسی (٧) پرشین بلاگ (٧) فیس بوک (٦) مهدی بوترابی (٦) بازاریابی اینترنتی (٦) هویت مجازی (٦) مصاحبه و خاطره (٦) اینترنت و وب (٦) خبرستان (٦) آزادی (٦) جشنواره اینترنتی (٦) مدیران سایتها (٦) کاربران اینترنت (٦) وبلاگستان فارسی (٥) سایت اینترنتی (٥) وبلاگنویسی (٥) اینترنت ملی (٥) میراث دیجیتال (٥) مصاحبه (٥) ابر رسانه و رسانه و رسانه اجتماعی (٥) تبلیغات آنلاین (٥) جشن تولد پرشین بلاگ (٥) جشن وبلاگ فارسی (٤) جشن بانوان برتر وبلاگستان (٤) گروه سایت های پرشین بلاگ (٤) آموزش و تحقیق (٤) امنیت و امنیت ملی (٤) دانش و قدرت و ثروت (٤) سلامت مجازی (٤) نظرسنجی و افکار سنجی و افکار عمومی (٤) لینک (٤) عکس (٤) انتخابات (٤) گوگل (٤) اراذل و اوباش (٤) وبلاگنویس (٤) انتخابات دهم ریاست جمهوری (٤) افکار عمومی (۳) اقتدار دولتها (۳) حریم خصوصی (۳) وبلاگ تخصصی (۳) انسان (۳) پرشین بلاگ (۳) نظرسنجی (۳) رضا کیانیان (۳) تحریم (۳) مردم سالاری مجازی (۳) تولید محتوای فارسی (۳) فیلترینگ و سانسور (۳) بزرگداشت و یادبود و مناسبت (۳) امنیت فضای مجازی (۳) گوگل پلاس (۳) وبلاگ فستیوال (۳) جامعه مجازی و اینترنت وب (۳) روز وبلاگ (۳) اطلاع رسانی (۳) موتورهای جستجوگر (۳) کمیته تعیین مصادیق (۳) دادسرای اینترنت (٢) فیلترینگ اشتباهی (٢) تعاملات اجتماعی (٢) سرمایه گذاری (٢) مسابقه وبلاگنویسی (٢) محیط سالم (٢) پارلمان مجازی (٢) نشریه الکترونیکی (٢) وبلاگ گروهی (٢) محمد علی ابطحی (٢) معصومه ابتکار (٢) سروش صحت (٢) روز جهانی وبلاگ (٢) مستعار نویسی (٢) امیر خادم (٢) آسیب اجتماعی (٢) نقشه جامعه مجازی (٢) شورایعالی فضای مجازی (٢) شبکه گردشگری مجازی (٢) شبکه مجازی گردشگری (٢) جشنواره مسابقه اینترنتی (٢) ایده و کارآفرینی و نوآوری (٢) جامعه مجازی و اینترنت (٢) فرهنگ و آیین و دین (٢) منافع ملی (٢) ستاد مجازی انتخابات (٢) ابر رسانه و رسانه (٢) آزادی و دسترسی به اطلاعات (٢) علیرضا عسگری (٢) جنگ سایبری (٢) سئو seo (٢) مهاجرت (٢) نوروز (٢) انتخابات 24 اسفند (٢) عمو پورنگ (٢) وب (٢) جوانان (٢) رسانه مجازی (٢) حقوق شهروندان مجازی (٢) فیلترنت ملی (٢) دات کام (٢) طراحی وب (٢) استبداد (٢) گروههای اینترنتی (٢) وبگرد (٢) زندگی مجازی (٢) گروههای مرجع اینترنتی (٢) شهروندان مجازی (٢) مردم سالاری (٢) زندگی دیجیتال (٢) شکاف دیجیتالی (٢) داریوش فرضیایی (٢) قرار وبلاگی (۱) سرزمین مادری (۱) پزشکان (۱) تبعیض جنسیتی (۱) اسپم (۱) تالیا (۱) فناوری اطالاعات (۱) پرشین وبلاگ (۱) اقتدارگرایان اینترنت (۱) ابرقدرتها (۱) گروههای مرجع (۱) شبکه اجتماعی (۱) ضیایی پرور (۱) پرشین بلاگ دات کام (۱) پرشین بلاگ دات آی آر (۱) انجمن صنفی (۱) icc (۱) حاشیه نویسی (۱) کامنتینگ (۱) ریزش اطلاعات (۱) جهان سوم (۱) وطن (۱) سایتهای موسیقی (۱) حجاب و عفاف (۱) رسانه های دیجیتال (۱) امر به معروف (۱) نهی از منکر (۱) صنعت it (۱) فیلترننت ملی (۱) persianblog (۱) boutorabi (۱) امین پور (۱) ابر رسانه (۱) کلوپ (۱) صنف اینترنت (۱) شغل اینترنتی (۱) تیم برنرز لی (۱) w3c (۱) www (۱) مخترع وب (۱) زنده رود (۱) خانه پدری (۱) وب مستر (۱) قاره جدید (۱) ماتریکس (۱) رنسانس اینترنتی (۱) دانش (۱) افغانستان (۱) همایش (۱) دین (۱) قرآن (۱) مذهبی (۱) عشق (۱) جشن (۱) دانلود (۱) موبایل (۱) زنان (۱) اخلاق (۱) خاطره (۱) بلاگ (۱) ایرانسل (۱) فناوری اطلاعات (۱) وبگردی (۱) مایکروسافت (۱) خاتمی (۱) دیجیتال (۱) پروفایل (۱) بیل گیتس (۱) جشن تولد (۱) تلفن (۱) وبلاگهای تخصصی (۱) وبلاگهای سیاسی (۱) قیصر (۱) پشت صحنه (۱) آی تی (۱) پیام (۱) بوترابی (۱) زبان فارسی (۱) پیشنهاد (۱) ایمیل (۱) تاجیکستان (۱) کاریکاتور (۱) کپی رایت (۱) قرآن کریم (۱) عدالت (۱) یادداشت (۱) فید (۱) blog (۱) سپاه جاویدان (۱) صادرات نرم افزار (۱) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) ا (۱) اصلاح طلبان و اصولگرایان (۱) هولدینگ (۱) بازاریابی شبکه ای (۱) اخلاق و اخلاقیات در جامعه مجازی (۱) نخبگان مجازی (۱) جنگ نرم (۱) دروغ و تخریب (۱) مونیتورینگ (۱) نظرسنجی و افکار سنجی (۱) وب معنایی (۱) احزاب و تشکل ها (۱) حقوق بشر و قضاوت (۱) پورتال پرتال (۱) مرجعیت مجازی (۱) مرجعیت و نخبگان مجازی (۱) آسیب شناسی فضای مجازی (۱) همایش مسابقه جشنوواره (۱) پیام رسانه (۱) شناخت منطق (۱) جنگ نرم و سخت و سایبری (۱) مصاحبه خاطره پیام (۱) عدالت آزادی آگاهی انتخاب اختیار (۱) آسیب اجتماعی و فردی (۱) شهرت مجازی (۱) رضایت کاربران (۱) ایده و کارآفرینی (۱) دایرکتوری فهرست سایت (۱) اینفوگرافیک (۱) جنگ سایبری نرم سخت صلح بحران رقابت (۱) اینترنت وب جامعه مجازی اینترانت شبکه ملی اطلاعات (۱) بازریابی الکترونیکی اینترنتی (۱) کنسرسیوم آموزش الکترونیک (۱) آموزش الکترونیکی و اینترنتی (۱) فیلترنت اشتباهی (۱) انجمن سایتهای فارسی (۱) جهانی سازی (۱) رسانه دیجیتال (۱) اینتنرنت (۱) نشریه اینترنتی (۱) رنکینگ (۱) فرهنگسرای بانو (۱) فضای مجازی (۱) blog day (۱) مهدوی واعظ (۱) چکاد (۱) گروه موسیقی چکاد (۱) دفاع مقدس (۱) قیصر امین پور (۱) صدا و سیما (۱) رضا یزدانی (۱) نجبا (۱) شریف زادگان (۱) hypertext (۱) سایت عمو (۱) گروه اینترنتی (۱) حقوق مولفین (۱) حق نشر (۱) پهنای باند (۱) خرافه (۱) بانکی (۱) انحصار (۱) صفحه نمایش (۱) چاپار (۱) پروچیستا (۱) ساماندهی (۱) قلب مجازی (۱) دولت الکترونیک (۱) هرزه نگاری (۱) باشگاه (۱) نشریات دیجیتال (۱) شایا تجلی (۱) ایران و ایرانی (۱) طراح وب (۱) گزارش تصویری (۱) تبلاگ (۱)
دوستان من زمان بیکرانه ایران جاودانه اکرنه تاجیکستان بر فراز جهان وبلاگ اکرنه ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ایران و ایرانشناسی ایران و ایرانشناسی باشگاه مجازی مدیران و متخصصان ایران سیمرغ پرتال زیگور طراح قالب