مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
آرشیو وبلاگ
      اینترنت و جهان و جامعه مجازی (فرهنگ و سياست و اقتصاد اينترنت و جامعه و جهان مجازي)
مدیر عامل پرشین بلاگ : وبلاگ نویس عضو حرفه ای جامعه مجازی است نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢۸ آبان ۱۳۸٥
مهدی بوترابی اظهار داشت : یک وبلاگ نویس، عضو حرفه ای جامعه مجازی می باشد بخصوص اگر او، وب گرد نیز باشد و در این زمینه درجه و مدال افتخار هم کسب کرده باشد.

به گزارش ستاد خبری اولین همایش و جشنواره توسعه جامعه مجازی ایران، مهدی بوترابی با بیان این مطلب افزود : تاثیر وبلاگها عمیق تر از روزنامه ها در جامعه مجازی امروزی بوده است، چرا که روزنامه نگاری حداکثر کاری که در جامعه رسانه ای انجام داده، ایجاد عده ای مخاطب خاص بوده است که مخاطبانش به 3 میلیون نفر می رسد.
وی اظهار داشت : در جامعه مجاری، طبق آمار رسمی حدود 11 میلیون ایرانی حضور دارند که مهمترین سهم از آن بلاگرها و وبگردهاست. بنابراین، وبلاگ رسانه ای جدید است که در آن وبلاگ نویسها، تولید محتوا و ارتباط برقرار می کنند.
وی با بیان این مطلب که وبلاگ ها بیشتر نقش تسهیل کننده و رفع موانع در جامعه مجازی داشته اند گفت : وبلاگ نویسی در جامعه مجازی در اثر یک ضرورت اجتماعی بوجود آمده است و جامعه نیز آنرا پذیرفته است و اکنون مهمترین بخش از جامعه مجازی را بلاگرها یا وب گردها تشکیل می دهند.
مدیر عامل گروه سایتهای پرشین بلاگ، تصریح کرد : جامعه مجازی، مهمترین مراحل تکامل خودش را با وبلاگ نویسی تجربه کرد. زمانی بود که صحبت کردن از جامعه مجازی ساده و راحت نبود. بوترابی در ادامه افزود: در حال حاضر، بشر نوعی زندگی مجازی را تجربه می کند که مهمترین بخش آن تجربه های تعقلی، اندیشه ای و احساسی است که در محیط وب از طریق ارتباط چت، چت رومها و  همین بحث وبلاگ نویسی مطرح شده است.
وی با بیان این مطلب که با ظهور وبلاگها ارتباطات بسیار انسانی تر شده است، افزود: شما در وبلاگ با هویت واقعی و فکری شخص آشنا می شوید در حالی که قبلا حداکثر این بود که اطلاعات شناسنامه ای بین طرفین رد و بدل می شد. همانطور که در چت با ارتباطات کلیشه ای روبرو بودیم.
وی در رابطه با تأثیرات وبلاگ ها در جامعه مجازی اظهار داشت: وبلاگها باعث ایجاد جهش شده اند. تا قبل از  وبلاگها، محیط خیلی روشن و شفاف نبود، اما با حضور وبلاگها، وبلاگ نویسها نیز در تولید محتوا نقش مهمی بر عهده گرفتند و جذابیت و تنوع محتوای تولیدی، متقابلا ورود افراد به دنیای مجازی را تشویق کرد.
بوترابی با مطلوب توصیف کردن ارزش وبلاگ های عامیانه نویس، گفت : از آنجا که وبلاگ به انسان، فرد و شخص ارتباط دارد و از آنجا که معمولا ما ضعف فعالیت های گروهی و جمعی داریم، وبلاگ های تخصصی که نیازمند روح جمعی و همکاری گروهی می باشند،کمتر موفق بوده ایم.
وی افزود: وبلاگهای عمومی ارزش فوق العاده ای دارند و رشد دانش و اندیشه و احساس را در نویسنده و مخاطب به همراه دارد و برآیند این امر  یک تحول اجتماعی است.
مدیر عامل پرشین بلاگ با بیان این مطلب که جامعه مجازی خیلی جلوتر از درک ما در حال حرکت است، افزود: در پرشین بلاگ روزانه 500 تا 600 بلاگر جدید عضو می شوند و حدود 670 هزار بلاگر نیز عضو هستند که این امر پرشین بلاگ را به عنوان بزرگترین جامعه مجازی اینترنتی ایرانیان مطرح کرده است.
بوترابی معتقد است کهطراحی نقشه جامعه مجازی می تواند به کسانیکه تازه وارد این دنیا شده اند، کمک کرده تا براساس نقشه، راه خود را پیدا کنند.
بوترابی، در ادامه گفت :  اصحاب رسانه اولین گروهی بودند که وبلاگ نویس شدند و بطور طبیعی ذهنیت بلاگرهای نخستین را شکل دادند. وبلاگنویسی فارسی بعنوان یک روند با تاسیس پرشین بلاگ آغاز شد و اکنون در پنجمین سال فعالیت آن، شاهد حضور مردم به معنای واقعی کلمه در میان بلاگرها و وبگردها هستیم.
وی با بیان این مطلب که وبلاگ فارسی با پرشین بلاگ به یک پدیده تبدیل شد. افزود:  می توان گفت پرشین بلاگ یک انقلاب در عرصه وبلاگ نویسی بوده است، چرا که تا قبل از آن، وبلاگ در اختیار نخبه های ویژه بود اما پرشین بلاگ امکان عمومی شدن برای همه را فراهم کرده است.
وی در ادامه، تقسیم بندی جریانات اخیر محیط وب این چنین برشمرد :"
1- سایتهای حوزه های خبری و رسانه ای،
2- سایتهای که تولید محتوا می کنند، مانند بلاگ سرویس ها و گروههای مجازی و دیگر سایتهای تولید کننده محتوای صوتی و تصویری و متنی دیگر.
3- سایتهایی که سرویس های جانبی ارائه میدهند مثل نظر سنجی ها و سیستم های آماری. یا سایتهای ارائه دهنده امکانات ارتباطی مانند چت روم ها.
 4- آخرین دسته سایتهای تجاری هستند. همه اینها را در جامعه مجازی در کنار هم داریم.
مدیر عامل مجموعه سایتهای پرشین بلاگ در پایان،وب گردها را مشتری اساسی وبلاگ ها عنوان کرد و گفت : وبلاگ، یک موجود دو وجهی است که رابطه ای بین وبلاگ نویسی و وبگرد برقرار کرده است. بنابراین یک وبلاگ نویس، عضو حرفه ای جامعه مجازی است. بخصوص اگر وب گرد نیز باشد چرا که در آن صورت، مستعد هر گونه نقش بازی کردن در جامعه مجازی است یعنی یک شهروند تمام عیار جامعه مجازی خوانده می شود.




http://www.divs.ir/content/view/144/84/
  نظرات ()
ماهيت سياسی آينده وبلاگستان نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢۸ آبان ۱۳۸٥

شکل  مردمی وبلاگستان در محتوای آن بی تاثیر نیست. گرچه در ابتدا نوعی نخبه گرایی بر فضای وبلاگستان حاکم شد ولی این موضوع گذرا بود. اکنون شرایطی متفاوت حاکمست و هر چه جلوتر می رویم با شکل گیری نوعی مردم سالاری مواجه میشویم. حق انتخاب آزادانه مردم برای انتخاب آنچه میخواهند بگویند و بخوانند و بشنوند.
تجربه ای عظیم از آزادی که همراه با حضور مردم موجب شکل گیری گریشات مردمگرایانه سیاسی نیز خواهد شد. شاید بتوان ده سال آینده را دوران برتری گرایشان جمع گرایانه انسانی دانست. سرمایه محوری نقش خود را در جامعه مجازی به نفع افکار عمومی از دست میدهد و رسانه های اینترنتی نخواهد توانست انحصاری که در جامعه توسط تلویزیون و رادیو و مطبوعات و غیره ایجاد شده٬ تقلید کنند. حداقل در کوتاه مدت اینترنت آزاد خواهد ماند.

  نظرات ()
هویت فیلتر شکن وبلاگ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢۸ آبان ۱۳۸٥
اگر اینترنت امروز آزاد تر از گذشته است و سایتهای خبری به راحتی فیلتر نمیشوند و اگر هم بشوند دسترسی به محتوای آنان ممکن تر از گذشته است٬ بخاطر کاهش حساسیت دولتها نیست. حتی به دلیل ضعف فنی دولتها نیست. بلکه بر عکس حساسیت دولتها و توانایی کنترل آنان از نظر فنی افزایش یافته است. دلیل این موضوع صرفا ورود مردم به عرصه ی رسانه است که با وبلاگ ممکن شد.
هر گاه مردم در برابر چیزی قرار بگیرند بی تردید موفقیت از آن مردم است.
=======================
گذشته از فیلترینگ مشهور اینترنت که توسط دولتها(البته نه همه ی آنها)‌ اعمال میشود٬ فیلترینگ دیگری نیز وجود دارد.
فیلترینگ رسانه ای. نوعی گزینش که متکی به حداقل فهم و شعور مشترک اصحاب رسانه از ابتدای تولید محتوا تا زمان ارسال است. هر یک از اصحاب رسانه در این میان میتوانند و در بعضی موارد باید به نوعی گزینش بپردازند.
مهمترین سهم از فیلترینگ را معمولا به خبرنگار و مدیر رسانه که در دو سوی این بردار نشسته اند٬ منعلق می دانند ولی در میانه ی راه نیز به عمد و خطا تغییرات زیادی اتفاق می افتد.
از این حیث نیز وبلاگ فیلترشکن است. امکان ارائه مستقیم محتوا را به تولید کننده میدهد. بازار بورس دانش و خبر و محتوای خام است و امکان پردازش را از انحصار رسانه های رسمی خارج میکند.
  نظرات ()
خطاهای فيلترينگ به قاعده تبديل شده است نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ٢٥ آبان ۱۳۸٥
فیلتر شدن  بیش از ده میلیون آدرس اینترنتی توسط دولت  که در سال جاری توسط مدیران ارشد دستگاه مخابرات کشور اعلام شد٬ بیش از آنکه نشانه ی هوشمندانه قطع دسترسی به سایتهای مستهجن باشد٬ و یا حتی بیش از آنکه نشانه ی تلاش جهت کنترل اینترنت باشد٬ نشانه ی عملکرد غیرقابل دفاع سیستم های فیلترینگ از نظر فنی و اجرایی است.
امروزه خطاهای فیلترینگ در ایران به قاعده تبدیل شده است و مسئولیت این امر را کسی نمی پذیرد.
در چنین شرایطی سخن از حمایت حکومت از توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات٬ حتی در ساده ترین اشکال آن٬ بی اشکال نیست.
  نظرات ()
تعامل آنلاین تجربه ای متفاوت نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ٢٥ آبان ۱۳۸٥
بعضی از بلاگرها وبلاگنویسی رو سامان داده اند. یعنی یا در تولید محتوای وبلاگ به گروههای مشاور رو کرده اند و یا در نگارش و ارتباط با جامعه مجازی از منشی و حاجب استفاده میکنند و یا هر دو.
این گروه معمولا از وبگردی نیز نصیبی ندارند. خواندن صفحات وب بر روی کاغذ خیلی متفاوت است با وبگردی!
آنلاین نویسی از جهاتی نامطمئن است ولی نوعی سادگی و تازگی دارد که منشا تحول میشود. تفاوت محصولات کشاورزی کاملا طبیعی و گلخانه ای رو حتما تشخیص می دهید نه؟!
  نظرات ()
آزادی و وبلاگ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ٢٥ آبان ۱۳۸٥
وبلاگها در تحقق آزادی ارتباطات در جهان مجازی نقش محوری دارند. با وبلاگها ارتباطات چند سویه شکل گرفت و انرژی عظیم خواست بشر همراه با اندیشه و احساس او به صحنه آمد.
در هم آمیخت و عرصه های مختلف را یکی یکی فتح میکند.
سیاست به دلیل بروز ماهوی اش بیش از بقیه عرصه های به چشم می آید. تحولات سیاسی ناشی از انقلاب وبلاگها در جهان مجازی به مردم سالاری در جهان جان تازه خواهد بخشید.
عوارض حضور همگانی مردم در مردم سالاری عصر جدید نیاز به بررسی و چاره اندیشی برای بخش منفی این حضور دارد ولی در هر حال به دو جهت این موضوع جذابیت استثنایی دارد:
نخست آنکه نتایج مثبت این حرکت فوق العاده بیش از عوارض منفی آن است.
دیگر آنکه از این روند گریز و گزیری نیست.

  نظرات ()
علل عدم توسعه یافتگی فناوری اطلاعات در کشور نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - چهارشنبه ٢٤ آبان ۱۳۸٥
دلایل زیادی میتوان برای تحقق یک موضوع برشمرد. به میزانی که موضوع عام تر و گسترده تر باشد این دلایل نیز حیطه های متنوع تری را در بر میگرند.
مشکلات توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) لایه های مختلفی دارد اما در یک تحلیل بسیار کلی ام الفساد و مشکل اصلی همانا مشکلات زیرساختی است.
وقتی زیرساختی وجود ندارد٬ یا به شدت آسیب دیده و ناتوان است چگونه میتوان به توسعه ی پایدار فاوا اندیشید؟!
زیر ساخت صرفا شامل اتصالات نمیشود که آن نیز با بخش نامه هایی چون کاهش پهنای همین باند محدود فعلی بشدت مخدوش و ناتوان تر از قبل میشود.
زیرساخت فرهنگی نیز خیلی مهم است.
سوال مهم آنست که آیا توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سیاستهای نظام جایی دارند یا بالعکس محدود سازی باید مد نظر قرار گیرد. دوگانگی سیاستهای موجود ناشی از مراجع مختلف سیاستگذار و موثر است. این دو گانگی ها اگر رفع نشود٬ توسعه ی جدی  فاوا همچنان شوخی باقی خواهد ماند.

  نظرات ()
نقش وبلاگ در ترميم روابط انسانی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ٢٢ آبان ۱۳۸٥
آسیب به روابط انسانی در جامعه از معضلات اجتماعی است. به کمک وب نویسی و وب گردی فرصتی مهیا خواهد شد برای ایجاد ارتباطات شفاف بین افراد موثر و دیگران.
تعمیم این کارکرد در خانواده میتواند کارکردی دوگانه داشته باشد. از سویی موجب توسعه جهان بینی خانواده خواهد شد و از سوی دیگر فرصتی متفاوت برای شناخت است.
  نظرات ()
پرشين بلاگ در حال توسعه برای ماندگاری نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ٢٢ آبان ۱۳۸٥

در دنیای اقتصاد فعالیت شرکتها معمولا در یک سطح باقی نمی مانند. یا در حال توسعه هستند و یا در حال عقب نشینی. این موضوع در رشته های مختلف صنایع و خدمات و بازرگانی به صورتهای متنوع بروز میکند. گاهی این توسعه و عقب نشینی در مجموع بخشی از استراتژی تجاری شرکتها را در بر میگیرد.
در زمینه های فعالیت مرتبط با وب٬ توسعه ی سریعتری لازم است و بر این اساس گروه سایتهای پرشین بلاگ تلاشهای خود را در ماه اخیر در تمامی سطوح افزایش داده است. امید است در موج جدید فعالیتهای گروه سایتها از همفکری و همیاری و همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در محیط وب فارسی برخوردار باشیم.

=====================

دعوت به همکاری تجاری از 100 تیم فعال در محیط وب فارسی

گروه سایت های پرشین بلاگ در نظر دارد، تعداد سایت های خود را به یکصد سایت افزایش دهد و بدین وسیله از افراد و یا تیم های فعال در محیط وب فارسی دعوت به همکاری و مشارکت می نماید. علاقه مندان می توانند اطلاعات درخواستی زیر را به پست الکترونیک ceo@Ariagostar.com ارسال نمایند. بدیهی است پس از بررسی اولیه، با منتخبان برای مذاکره تماس گرفته خواهد شد و در صورت توافق طرفین، این تیم ها به صورت مشارکتی، به عضویت گروه سایت های پرشین بلاگ درخواهند آمد.

اطلاعات مورد نیاز:

۱. اسامی، مشخصات و سوابق کاری، تحصیلی و... عضو ویا اعضای اصلی تیم

۲. سابقه های عملی فعالیت در وب

          * طراحی و دیزاین گرافیکی سایت 

          * نرم افزار سایت (Development)

          * فعالیت های تجاری و اقتصادی در محیط وب

۳. سابقه همکاری با گروه های تجاری دیگر (در صورت وجود)

۴. ارائه زمینه پیشنهادی برای همکاری با گروه سایت های پرشین بلاگ

قابل توجه است که مهلت زمان برای ارسال اطلاعات حداکثر تا 16 آذرماه سال جاری خواهد بود.

http://100sites.persianblog.ir

  نظرات ()
گسترش خصومت بر اساس جهالت در وب نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢۱ آبان ۱۳۸٥

اخیرا خبری از سوی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و  رسانه ی ملی (اخبار بیست  و ۳۰ شنبه) و بعضی رسانه های دیگر مبنی بر  اینکه  گوگل در بخش ویدئو به آدرس اینترنتی:
http://video.google.com/videoplay?docid=-5919121363867961000

 به آذربایجان جنوبی اشاره کرده و تبریز را در قلمرو ایران و مرکز آذربایجان جنوبی دانسته، منتشر شده است.
اصل متن انگلیسی به هیچوجه اشاره ای به مسائل فرقه ای یا جدایی طلبانه نداره و معلوم نیست این فکر چه جوری به ذهن خبرنگاران آی تی ایسنا و بقیه رسانه ها رسیده است.
شاید تمایلات مرتبط با گسترش خصومت در جهان وب موجب چنین حرکتی باشد.
متاسفانه تعدادی از فعالین وب و اساتید رشته اطلاع رسانی نیز در این زمینه اظهار نظر کردند:
http://isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-823425&Lang=P

http://isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-823363&Lang=P

که جای تاسف دارد. البته خبرنگار محترم ایسنا نیز با بنده نیز بعنوان مدیر پرشین بلاگ تماس گرفت و انتظار داشتند که در باره اقدام بلاگرها در این مورد توضیح دهم.
خوشبختانه اصل ماجرا بی پایه و بود و بلاگرها نیز تحت تاثیر این توهم قرار نگرفتند.
======================
چند نکته:
متن فیلم رسمی و توسط دولت ایران تهیه شده است.آرم سازمان ایرانگردی و جهانگردی در ابتدای فیلم به وضوح روشن است و فیلم از مساجد و آثار تاریخی تبریز گزارش میکند. 
متن و تصویر توسط یک کاربر محتملا آذری زبان ایرانی آپلود شده است و بنابر این موضع رسمی و سیاسی شرکت گوگل نیست.

=====================
استفاده از کلمه ایران جنوبی برای توصیف مناطق جنوبی ایران در ادبیات انگلیسی به هیچوجه به معنای وجود ایران شمالی یا تجزیه سیاسی خاصی نیست.
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLJ,GGLJ:2006-36,GGLJ:en&q=%22Southern+Iran%22
در مورد عراق نیز بیش از یک میلیون نتیجه جستجوی کلمه عراق جنوبی است.
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&rls=GGLJ%2CGGLJ%3A2006-36%2CGGLJ%3Aen&q=%22Southern+Iraq%22
===================================

متاسفانه در بخش اخبار دیشب هشت و سی شبکه دو بدون بررسی موضوع خبری منتشر شد که گویی گوگل اقدام سیاسی بر علیه منافع ملی کشور کرده است.
خطاهای رسانه ای نخستین بار نیست که اتفاق می افتد ولی میتوان با دقت و توجه مدیران رسانه ها از این خطاها کاست. استفاده از کارشناسان معتبر پیش از انتشار چنین اخباری که میتوانند ابعاد گمراه کننده داشته باشند بهترین راه حل است.

==========

  1. آیا متن متنشره متنی با ادبیات تجزیه طلبانه است؟! این موضوع در ادبیات بارها استفاده شده است. عبارت آذربایجان بعنوان یک واحد هویتی در تاریخ مطرح بوده و هست. از زمان جدا شدن تعدادی از شهرهای قفقاز در جنگ با روسها از ایران این موضوع مطرح بوده که به نوعی این شهرها متعلق به ایران است و هیچگاه استفاده کردن ازعنوان آذربایجان جنوبی یا شمالی از وجه سیاسی نبوده است. همانطور که استفاده از عنوان ایران جنوبی به معنی جنوب ایران است و نه تجزیه سیاسی بخشی از ایران. اعلام قرار گرفتن شهر تبریز در قلمرو ایران نیز در همین چارچوب مطرح است و اساسا کاربردی سیاسی ندارد.

البته میتوان گفت که همیشه بعضی مصر بوده و هستند که مناطق  آذری  زبان جدا شده از ایران بار دیگر به ایران برگردند. وجود شایعاتی در باره ی مدت دار بودن قرارداد های گلستان و ترکمنچای بخشی از این علائق محسوب میشود. به زعم کسانی که به این موضوع اعتقاد دارند: تبریز مرکز استان بزرگ آذری زبانی است که شامل مناطق آذری ایران و کل کشور آذربایجان است.

  1.  گوگل کلمه فارس را در خلیج فارس حذف کرده است که جای تاسف و برخورد گسترده دارد ولی چرا بر اساس موضوعی بی پایه چنین خصومتی دامن زده شد؟
    ================
    http://www.favanews.com/default.aspx/news_18001.htm
  نظرات ()
۱۰۰ نماينده بلاگر در مجلس فرانسه نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢۱ آبان ۱۳۸٥

در مقاله ای علمی خواندم که یکصد نماینده مجلس فرانسه بلاگر هستند. فکر نمیکنم چنین سطحی از توجه در آمریکا نیز وجود داشته باشد.
بدین جهت شاید بتوان گفت که اروپایی ها در مقابله با آمریکا از فرصت انقلاب فناوری اطلاعات بیش از انقلاب ارتباطات سود خواهند برد.

  نظرات ()
تعامل همه جانبه نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢۱ آبان ۱۳۸٥
مهمترین نقش وبلاگها در اینترنت چیست؟
تعاملی که با ارئه ی متن و صوت و تصویر مرتبط با انسان شروع شد و امکان بیان و تفسیر و تحلیل و اندیشه و تعامل اندیشه و احساس و در یک عبارت تعامل همه جانبه را میسر ساخت.
اینترنت با وبلاگ در اختیار عموم قرار گرفت و این عموم هستند که فرصت می یابند نخبگان خود را معرفی کنند.
همه ی حوزه های اجتماعی در جهان مجازی معنای تازه ای می یابند که متاثر از کارکرد وبلاگهاست. سیاست٬ اقتصاد و فرهنگ.
  نظرات ()
نسل های بلاگرها فارسی نویس نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٢٠ آبان ۱۳۸٥
نسل های بلاگرها از جهاتی قابل تمییز و تشخیص هستند:
نسل اول بلاگرها:
بلاگرهای پیشگام که از حیث فنی به توانایی هایی اختصاصی دسترسی داشتند و پیش از ایجاد امکان وبلاگنویسی فارسی برای عموم٬ وارد صحنه شدند.
تعداد این افراد کمتر از هزار نفر ارزیابی میشوند.
نسل دوم بلاگرها:
با تاسیس پرشین بلاگ بعنوان عرضه کننده خدمات رایگان وبلاگ نویسی٬ و به واسطه ی نقش نسل اول در معرفی این ابزار٬ موج اصلی بلاگنویسی نخستین آغاز شد. این موج در همان ماههای اول به دهها هزار نفر رسید. که نقطه پایان این مرحله را میتوان با پر رنگ شدن پرونده وبلاگنویسان مرتبط دانست.
نسل سوم بلاگرها:
بی سر و صدا و آرام و  با احتیاط به این عرصه پا نهادند. بر خلاف گذشتگان وجه سیاسی و خبری شان کمتر بود. بی توجهی به وبلاگ در رسانه های کشور موجب شده بود که خبری و سیاسی ننویسان  از فرصت بیش از بقیه استفاده کنند.
نسل چهارم بلاگرها:
با رویکرد جدید حکومت و توجه به پتانسیل های مورد علاقه اش چون مذهب٬ حمایت نسبی از وبلاگنویسی آغاز شده.
  نظرات ()
فرهنگ وبلاگنویسی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٢٠ آبان ۱۳۸٥
ضرورت تدوین فرهنگ وبلاگ نویسی احساس میشه.
  نظرات ()
وبلاگنويسی حرفه ای در برابر وبلاگنويسی تخصصی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸٥
به همانگونه که وبلاگنویسی تخصصی جای زیادی در وبلاگستان باز نکرده و نخواهد کرد٬ وبلاگنویسی حرفه ای توسعه خواهد یافت.
حرفه ای شدن بلاگرها موضوع مهمی است.
  نظرات ()
تضادي بين مفهوم فرديت در وبلاگ و كار جمعي در حوزه‌ي تخصصي وجود دارد نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱٦ آبان ۱۳۸٥


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها

مدير پرشين بلاگ گفت: «وبلاگ‌هاي تخصصي در ابتدا به دليل علاقه به دانش، تخصص و آموزش در جامعه مورد توجه قرار گرفتند، به همين دليل در حال حاضر رشد زيادي نكردند و نخواهند كرد.»

مهدي بوترابي، در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ به دلايل كاهش روند توجه به به وبلاگ‌هاي تخصصي اشاره كرد و گفت: «وبلاگ يك رسانه‌ي شخصي است كه ارتباط نزديكش با فرد است، در حالي كه در وبلاگ‌هاي تخصصي، به دليل پيچيده بودن و اهميت تجميع دانش و ورود آن به حوزه‌ي تخصصي، بايد افراد متعددي درگير توليد محتواي واحد شوند، مثلا در يك سايت تخصصي در مورد نجوم، بايد متخصصان زيادي درگير شوند.»

وي افزود: «صرف اين كه، يك فرد علاقه‌مند به كپي كردن محتواها بپردازد، نمي‌تواند يك وبلاگ تخصصي ايجاد كند، بلكه براي اين كار به توليد محتوا نياز است،‌ توليد محتوا خود به دانش احتياج دارد و اين دانش نيز يك دانش فردي نيست.»

مدير پرشين‌بلاگ اظهار داشت: «به طور اصولي،‌ يك نوع تضاد ماهيتي در مفهوم وبلاگ تخصصي وجود دارد،‌ تضاد بين مفهوم فرديت در وبلاگ و مفهوم كار جمعي در حوزه‌ي تخصصي.»

بوترابي در ادامه به وجود اين مشكلات در حوزه‌ي وبلاگ‌هاي گروهي اشاره كرد و گفت: «وبلاگ‌هاي گروهي، مقدمه‌ي كار تخصصي هستند كه البته امروزه تقسيم يك وبلاگ ميان چند نفر نيز سهم زيادي در بازار وبلاگ‌نويسي ندارد و شايد تعداد اين گونه وبلاگ‌ها به سختي به بالاي يك يا دو درصد كل وبلاگ‌ها مي‌رسد.»

بوترابي با اشاره به مورد توجه نبودن حوزه‌ي تخصصي به لحاظ كمي ‌و ماهوي، گفت: «نياز به فعاليت تخصصي در محيط وب يك ضرورت است؛ همچنين در ابتدا با فشاري كه جامع براي فعاليت تخصصي در محيط وب ايجاد كرده، با وجود آنكه اين رسانه مقتضي اين كار نبود، وبلاگ‌هاي تخصصي در يك دوره گسترش زيادي پيدا كردند. بنابراين به نظر مي‌رسد، قدم بعدي آن باشد كه موج وبلاگ‌هاي تخصصي و گروهي به طور مشترك موجب تقويت روند نشريات الكترونيكي مي‌شود.»

مدير پرشين بلاگ، با تاكيد بر تاثير مثبت وبلاگ‌هاي تخصصي، يادآور شد: «طبيعتا وبلاگ‌هاي تخصصي نقش اطلاع‌رساني بالايي ايفا مي‌كنند تا دانشي كه در جامعه توليد شده به حوزه‌ي مجازي هم منتقل شود و مورد استفاده‌ي شهروندان جامعه‌ي مجازي قرار گيرد. بنابراين هم شناخت آن‌ها را تقويت و هم روابط بين حوزه‌هاي مخلف علمي ‌را تبيين مي‌كند.»

وي به حرفه‌هاي پيشتاز در عرصه‌ي وبلاگ نويسي تخصصي اشاره كرد و گفت: «دو حوزه‌ي اصلي مرتبط با رايانه و حوزه‌هاي خبري و سپس در رده‌ي بعدي، وبلاگ‌هاي ديني، مهدويت و قرآني تخصص‌هاي پيشتاز در وبلاگ‌ها هستند.»

به گفته‌ي وي، وبلاگ‌هاي تخصصي بيشتر در حوزه‌ي فن‌آوري اطلاعات، گرافيك،‌كامپيوتري و برنامه نويسي و حوزه‌هاي خبري و رسانه‌اي فعاليت مي‌كنند، به طوري كه اين گونه وبلاگ‌ها هم كار تخصصي خبري را انجام مي‌دهند و هم در مورد خبر رساني، محتواي تخصصي توليد مي‌كنند، زيرا بيشتر فعالان حوزه‌ي وبلاگ نويسي عمدتا از اصحاب رسانه و حوزه‌ي فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات هستند.




http://isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-819651&Lang=P

  نظرات ()
مدير سايت پرشين‌بلاگ: آينده وبلاگ‌نويسي از آن وبلاگهاي ديني است نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ۱٥ آبان ۱۳۸٥

مدير سايت پرشين‌بلاگ: آينده وبلاگ‌نويسي از آن وبلاگهاي ديني است
 

 
.

گروه اجتماعي: در مقايسه با ساير وبلاگهاي تخصصي وبلاگهاي ديني جايگاه مناسب‌تري دارند . از اين رو اين رسانه ها آينده بهتري خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاري شبستان، مهدي بوترابي، مدير سايت پرشين بلاگ در پاسخ به اين سوال كه چالشهاي وبلاگ‌ ديني را چگونه ارزيابي مي‌كنيد، گفت: وبلاگ يك رسانه است مي‌توان گفت بخش ديني وبلاگها كه به بيان مطالب ديني مي‌پردازد، دو قسمت است، يكي وبلاگهايي كه فقط ديني مي‌نويسند اينها وبلاگهاي تخصصي ديني هستند، مثل وبلاگهايي كه در مورد نجوم مي‌نويسند.

وي با بيان اينكه وبلاگهاي تخصصي خيلي موفق نبودند ولي وبلاگهاي ديني در بين وبلاگهاي تخصصي از موفقيت بيشتري برخوردارند، خاطرنشان كرد: در بين وبلاگهاي ديني وبلاگهاي مرتبط با مهدويت موفق‌تر هستند، حتي وبلاگهاي قرآني هم به موفقيت وبلاگهاي مهدويت نيستند.

بوترابي گروه دوم وبلاگهايي كه در رابطه با دين مطلب مي‌نويسند را برشمرد و گفت: بخش ديگر هم يادداشت‌هايي است كه در وبلاگهاي عمومي و شخصي در مورد دين نوشته مي‌شود كه اين بخش از نظر حجم و كيفيت انساني خيلي خوب است، زيرا توسط خود نويسنده‌‌ها توليد مي‌شود و يا از بين شعرهاي مذهبي استفاده مي‌شود، شكل رسمي ندارند. خيلي هم مورد استفاده قرار مي‌گيرند. بنابراين چالش يا تهديدي متوجه وبلاگهاي ديني از اين حيث نيست.

مدير سايت پرشين بلاگ در ادامه افزود: در رسانه ملي هم مي‌بينيد گاهي اوقات بعضي مفاهيم نازل با ارزش مذهبي كم به عنوان مفهوم ديني منتقل مي‌شود حتي مورد انتقاد واقع مي‌شوند.

وي با مقايسه وبلاگ با رسانه‌هاي ديگر گفت:در وبلاگ ارتباطات خيلي متمركز نيست، اينگونه نيست كه يك ميليون آدم يك متني را همزمان بخوانند يا يك ميليون آدم يك جريان عمومي، فكري و ديني كه در اينترنت توسط بلاگرهاي مذهبي نوشته مي‌شود را حس كنند. ولي معمولا جمع‌بندي كه روي اين مفاهيم ديني مي‌شود، مثبت است و همين جريان مثبت هم تقويت مي‌شود. از اين جهت تهديدي براي وبلاگاي ديني احساس نمي‌كنم .بخصوص اينكه مي‌گويند اينها گفتگوي يك به يك يا يك به چند است. ارتباط مثل تلويزيون نيست كه يك نفر صحبت كند و چندين ميليون نفر همزمان ببينند و بشنوند. جنس رسانه اينطوري نيست.



http://www.shabestan.ir/newsdetail.asp?newsid=85081410044958&code=6
  نظرات ()
حمله ی دو سایت سیاسی ـ خبری به پرشین بلاگ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ۱٤ آبان ۱۳۸٥
طی دو روز گذشته، سایتهای خبری الف و ب ( بازتاب) اخباری مبنی بر ایجاد مونوپولی رسانه ای بوسیله گروه سایتهای پرشین بلاگ منتشر ساختند. بازتاب مدعی شد فعالیتهای پرشین بلاگ موجب تنظیم نامه ای از سوی ۵۰ خبرنگار خطاب به وزارت ارشاد شده است ولی متن نامه یا اسامی امضا کننده را منتشر نکرد.
شایان ذکر است که در متن منتشره به کاهش موقعیت بازتاب در وب فارسی و آمار قابل ملاحظه ی پرشین بلاگ نیز اشاره شده است. در بخش نظرات مرتبط با خبر منتشره از سوی سایت الف نیز خوانندگان به اظهار نظرات متنوع پرداخته اند.

تا کنون پرشین بلاگ پاسخی به تبلیغات منفی سایتهای سیاسی الف و ب(بازتاب) نداده است.
بازتاب يک گزارش درباره ايجاد مونوپولی در فضای رسانه‌ای
گزارش الف در مورد خطر ایجاد مونوپولی در فضای رسانه ای

http://persianweblog.com/articles/show.aspx?id=244
  نظرات ()
تعامل اندیشه و احساس بر روی مدیا نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ٩ آبان ۱۳۸٥
یک اس ام اس دریافت کردم با محتوایی جالب. اشاره کرده بود به اینکه کشتی در بندر امن تر است ولی کشتی برای در بندر ماندن ساخته نشده است.
به ذهنم رسید که این تعامل عظیم اندیشه در حوزه دیجیتال چه ها که نخواهد کرد. نکات به ظاهر کوچک با ابزارهای ارتباطی محمل انتشار اندیشه های انسانی شده اند.
تمامی ابزارهای ارتباطی در حال تکامل سریع هستند و حاکمیت جهانی یا ملی دولتها و سازمانها به یکباره عقب مانده اند.
این عقب افتادن حاکمیتها فرصتی برای محکومین همیشه ی تاریخ است که بار دیگر نشان دهند که تمدن و فرهنگ را حاکمان نمیسازند.
  نظرات ()
اهمیت طنز در جامعه مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸٥

طنز همانگونه که در جامعه بسیار مورد توجه است در جامعه مجازی نیز. فرقی وجود دارد و آن اینکه امکان انتقال نظر در جامعه مجازی و امکان اطلاع گروه های انسانی متنوع بیشتر است و برای همین طنازان ببخشید طنز پردازان فرصت را مغتنم شمرده اند. نمونه ای ازاین طنزها:
http://glimche.persianblog.ir
http://www.persianblog.ir/posts/?weblog=glimche.persianblog.ir&postid=5759491

  نظرات ()
مطالب اخیر از عصر اطلاعات تا عصر تجربه نقش فناوری در کاهش تراکنش های اجتماعی نگارش بی ویرایش در وبلاگ اعتراف اوباما به خطا در لیبی و آینده سیاسی او پاسخگویی در فضاهای ثالث ظرفیت کشورها برای دمکراسی مجازی نهادهای سیاسی فضای مجازی دمکراسی دیجیتال / مردم سالاری مجازی مقایسه دستاوردهای حوزه فاوا و فضای مجازی خطای استراتژیک تعمیم فاوا به همه حوزه ها
کلمات کلیدی وبلاگ اینترنت وب جامعه فضای مجازی (٧۳) اینترنت (٦٥) جامعه مجازی (٦٠) وبلاگستان (٤۸) وبلاگ چیست؟ (٤٠) فاوا (٢٩) اندیشه (٢٥) وبلاگ (٢٤) فیلترینگ (٢٠) سایتهای اینترنتی (۱٦) نقد و بحث و اندیشه (۱٦) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) (۱٦) وب فارسی (۱٤) سایت (۱۳) شبکه اجتماعی مجازی (۱۳) تجربه روزانه پیشنهاد پیش بینی آینده (۱۳) رسانه (۱٢) فیلترینگ و سانسور و مسدودی (۱۱) آینده جهان (۱٠) اینترنت وب جامعه فضای مجازی شبکه اجتماعی وبلاگستان (۱٠) کسب و کار مجازی (٩) وبلاگنویسان (۸) تعامل اجتماعی (٧) فناوری اطلاعات و ارتباطات (٧) جامعه مجازی اینترنت وب (٧) روز وبلاگ فارسی (٧) پرشین بلاگ (٧) فیس بوک (٦) مهدی بوترابی (٦) بازاریابی اینترنتی (٦) هویت مجازی (٦) مصاحبه و خاطره (٦) اینترنت و وب (٦) خبرستان (٦) آزادی (٦) جشنواره اینترنتی (٦) مدیران سایتها (٦) کاربران اینترنت (٦) وبلاگستان فارسی (٥) سایت اینترنتی (٥) وبلاگنویسی (٥) اینترنت ملی (٥) میراث دیجیتال (٥) مصاحبه (٥) ابر رسانه و رسانه و رسانه اجتماعی (٥) تبلیغات آنلاین (٥) جشن تولد پرشین بلاگ (٥) جشن وبلاگ فارسی (٤) جشن بانوان برتر وبلاگستان (٤) گروه سایت های پرشین بلاگ (٤) آموزش و تحقیق (٤) امنیت و امنیت ملی (٤) دانش و قدرت و ثروت (٤) سلامت مجازی (٤) نظرسنجی و افکار سنجی و افکار عمومی (٤) لینک (٤) عکس (٤) انتخابات (٤) گوگل (٤) اراذل و اوباش (٤) وبلاگنویس (٤) انتخابات دهم ریاست جمهوری (٤) افکار عمومی (۳) اقتدار دولتها (۳) حریم خصوصی (۳) وبلاگ تخصصی (۳) انسان (۳) پرشین بلاگ (۳) نظرسنجی (۳) رضا کیانیان (۳) تحریم (۳) مردم سالاری مجازی (۳) تولید محتوای فارسی (۳) فیلترینگ و سانسور (۳) بزرگداشت و یادبود و مناسبت (۳) امنیت فضای مجازی (۳) گوگل پلاس (۳) وبلاگ فستیوال (۳) جامعه مجازی و اینترنت وب (۳) روز وبلاگ (۳) اطلاع رسانی (۳) موتورهای جستجوگر (۳) کمیته تعیین مصادیق (۳) دادسرای اینترنت (٢) فیلترینگ اشتباهی (٢) تعاملات اجتماعی (٢) سرمایه گذاری (٢) مسابقه وبلاگنویسی (٢) محیط سالم (٢) پارلمان مجازی (٢) نشریه الکترونیکی (٢) وبلاگ گروهی (٢) محمد علی ابطحی (٢) معصومه ابتکار (٢) سروش صحت (٢) روز جهانی وبلاگ (٢) مستعار نویسی (٢) امیر خادم (٢) آسیب اجتماعی (٢) نقشه جامعه مجازی (٢) شورایعالی فضای مجازی (٢) شبکه گردشگری مجازی (٢) شبکه مجازی گردشگری (٢) جشنواره مسابقه اینترنتی (٢) ایده و کارآفرینی و نوآوری (٢) جامعه مجازی و اینترنت (٢) فرهنگ و آیین و دین (٢) منافع ملی (٢) ستاد مجازی انتخابات (٢) ابر رسانه و رسانه (٢) آزادی و دسترسی به اطلاعات (٢) علیرضا عسگری (٢) جنگ سایبری (٢) سئو seo (٢) مهاجرت (٢) نوروز (٢) انتخابات 24 اسفند (٢) عمو پورنگ (٢) وب (٢) جوانان (٢) رسانه مجازی (٢) حقوق شهروندان مجازی (٢) فیلترنت ملی (٢) دات کام (٢) طراحی وب (٢) استبداد (٢) گروههای اینترنتی (٢) وبگرد (٢) زندگی مجازی (٢) گروههای مرجع اینترنتی (٢) شهروندان مجازی (٢) مردم سالاری (٢) زندگی دیجیتال (٢) شکاف دیجیتالی (٢) داریوش فرضیایی (٢) قرار وبلاگی (۱) سرزمین مادری (۱) پزشکان (۱) تبعیض جنسیتی (۱) اسپم (۱) تالیا (۱) فناوری اطالاعات (۱) پرشین وبلاگ (۱) اقتدارگرایان اینترنت (۱) ابرقدرتها (۱) گروههای مرجع (۱) شبکه اجتماعی (۱) ضیایی پرور (۱) پرشین بلاگ دات کام (۱) پرشین بلاگ دات آی آر (۱) انجمن صنفی (۱) icc (۱) حاشیه نویسی (۱) کامنتینگ (۱) ریزش اطلاعات (۱) جهان سوم (۱) وطن (۱) سایتهای موسیقی (۱) حجاب و عفاف (۱) رسانه های دیجیتال (۱) امر به معروف (۱) نهی از منکر (۱) صنعت it (۱) فیلترننت ملی (۱) persianblog (۱) boutorabi (۱) امین پور (۱) ابر رسانه (۱) کلوپ (۱) صنف اینترنت (۱) شغل اینترنتی (۱) تیم برنرز لی (۱) w3c (۱) www (۱) مخترع وب (۱) زنده رود (۱) خانه پدری (۱) وب مستر (۱) قاره جدید (۱) ماتریکس (۱) رنسانس اینترنتی (۱) دانش (۱) افغانستان (۱) همایش (۱) دین (۱) قرآن (۱) مذهبی (۱) عشق (۱) جشن (۱) دانلود (۱) موبایل (۱) زنان (۱) اخلاق (۱) خاطره (۱) بلاگ (۱) ایرانسل (۱) فناوری اطلاعات (۱) وبگردی (۱) مایکروسافت (۱) خاتمی (۱) دیجیتال (۱) پروفایل (۱) بیل گیتس (۱) جشن تولد (۱) تلفن (۱) وبلاگهای تخصصی (۱) وبلاگهای سیاسی (۱) قیصر (۱) پشت صحنه (۱) آی تی (۱) پیام (۱) بوترابی (۱) زبان فارسی (۱) پیشنهاد (۱) ایمیل (۱) تاجیکستان (۱) کاریکاتور (۱) کپی رایت (۱) قرآن کریم (۱) عدالت (۱) یادداشت (۱) فید (۱) blog (۱) سپاه جاویدان (۱) صادرات نرم افزار (۱) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) ا (۱) اصلاح طلبان و اصولگرایان (۱) هولدینگ (۱) بازاریابی شبکه ای (۱) اخلاق و اخلاقیات در جامعه مجازی (۱) نخبگان مجازی (۱) جنگ نرم (۱) دروغ و تخریب (۱) مونیتورینگ (۱) نظرسنجی و افکار سنجی (۱) وب معنایی (۱) احزاب و تشکل ها (۱) حقوق بشر و قضاوت (۱) پورتال پرتال (۱) مرجعیت مجازی (۱) مرجعیت و نخبگان مجازی (۱) آسیب شناسی فضای مجازی (۱) همایش مسابقه جشنوواره (۱) پیام رسانه (۱) شناخت منطق (۱) جنگ نرم و سخت و سایبری (۱) مصاحبه خاطره پیام (۱) عدالت آزادی آگاهی انتخاب اختیار (۱) آسیب اجتماعی و فردی (۱) شهرت مجازی (۱) رضایت کاربران (۱) ایده و کارآفرینی (۱) دایرکتوری فهرست سایت (۱) اینفوگرافیک (۱) جنگ سایبری نرم سخت صلح بحران رقابت (۱) اینترنت وب جامعه مجازی اینترانت شبکه ملی اطلاعات (۱) بازریابی الکترونیکی اینترنتی (۱) کنسرسیوم آموزش الکترونیک (۱) آموزش الکترونیکی و اینترنتی (۱) فیلترنت اشتباهی (۱) انجمن سایتهای فارسی (۱) جهانی سازی (۱) رسانه دیجیتال (۱) اینتنرنت (۱) نشریه اینترنتی (۱) رنکینگ (۱) فرهنگسرای بانو (۱) فضای مجازی (۱) blog day (۱) مهدوی واعظ (۱) چکاد (۱) گروه موسیقی چکاد (۱) دفاع مقدس (۱) قیصر امین پور (۱) صدا و سیما (۱) رضا یزدانی (۱) نجبا (۱) شریف زادگان (۱) hypertext (۱) سایت عمو (۱) گروه اینترنتی (۱) حقوق مولفین (۱) حق نشر (۱) پهنای باند (۱) خرافه (۱) بانکی (۱) انحصار (۱) صفحه نمایش (۱) چاپار (۱) پروچیستا (۱) ساماندهی (۱) قلب مجازی (۱) دولت الکترونیک (۱) هرزه نگاری (۱) باشگاه (۱) نشریات دیجیتال (۱) شایا تجلی (۱) ایران و ایرانی (۱) طراح وب (۱) گزارش تصویری (۱) تبلاگ (۱)
دوستان من زمان بیکرانه ایران جاودانه اکرنه تاجیکستان بر فراز جهان وبلاگ اکرنه ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ایران و ایرانشناسی ایران و ایرانشناسی باشگاه مجازی مدیران و متخصصان ایران سیمرغ پرتال زیگور طراح قالب