مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
آرشیو وبلاگ
      اینترنت و جهان و جامعه مجازی (فرهنگ و سياست و اقتصاد اينترنت و جامعه و جهان مجازي)
سایت ها و وبلاگ ها و دسترسی به محتوای غیر اخلاقی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ۳٠ دی ۱۳۸٧

منظور عرف از محتوای غیر اخلاقی، محتوایی است که موجب آسیب به بنیادهای اخلاقی جامعه میشود. در تمام جوامع بخشی از این محدودیت ها با این عنوان معرفی میشوند.
بنظر میرسد که سایتهای تولید کننده این نوع محتوا در کشور ما نیز به وفور دیده میشود ولی در واقع نسبت به رشد سایتها و وبلاگهای دیگر از رشد زیادی برخوردار نیستند. آمار بازدید و تعداد این نوع سایتها و وبلاگها نسبت به بقیه وبلاگها و سایتها بسیار اندکند.

  نظرات ()
پرشین استت Persianstat و قابلیت های آماری آن نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢٩ دی ۱۳۸٧

کسب آمار جزئی از بازدیدکنندگان و علائق و مسیری که طی کرده اند برای مدیران وبلاگها و وب سایت ها اهمیت زیادی دارد. اگر دارای وبلاگ در پرشین بلاگ هستید به صورت اتوماتیک دارای برترین سیستم آمار سایت های فارسی یعنی پرشین استت هستید. از داخل صفحه مدیریتی نیز به آمار وبلاگ دسترسی دارید. از آن استفاده کنید. گزارش کل را بیاورید و وضعیت وبلاگ خود را مرور کنید. به ویژه آمار آخرین بازدیدها خیلی جالب و راهنمای خوبی برای تعامل با دوستان ناشناخته شماست.
امیدوارم دوستان وقت بگذارند و این سرویس فوق العاده را به کاربران معرفی کنند.

http://www.persianstat.com/Results.aspx?id=747126&mode=7

امتحان کنید.

  نظرات ()
قالب های وبلاگ پرشین بلاگ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢٩ دی ۱۳۸٧

بعد از راه اندازی سیستم جدید پرشین بلاگ، دهها قالب زیبا و قشنگ به مجموعه قالبهای پرشین بلاگ افزوده شده است. گذشته از قالبهای اولیه در سایت پرشین بلاگ که مستقیما در اختیار کاربران است، میتوانید از قالبهای زیبای وبلاگ در اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا استفاده کنید.

  نظرات ()
تالیا و ایرانسل و همراه اول و اپراتور سوم و بقیه که خواهند آمد نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢٩ دی ۱۳۸٧

وقتی تالیا وارد بازار شد، امیدهایی برای رقابت ایجاد شد. ولی رقبا نیز از ابتدا نه رقیب جدی بودند و با فعالیتهای رقابتی و غیر انحصاری آشنا بودند و نه شرایط مناسبی برای رشد داشتند.
ایرانسل نیز با مشارکت مالی بخش های عمومی و غیر خصوصی شکل گرفت و با سرمایه گذار خارجی خود تا حدی بهتر عمل کرد ولی با افزایش کاربرانش دچار افت محسوس سرویس شده است به طوری که در یک استقرای جزئی و ساده این موضوع احساس میشود که بازارش را به تدریج از دست میدهد.
در این میان همراه اول با شرایط انحصاری و پشتوانه هایش و کاهش قیمت و هزینه  و پوشش گسترده اش موقعیت بهتری نسبتا به رقبا دارد. موضعی که برای ایرانسل که این همه هزینه کرده است غیرقابل تحمل است. تالیا نیز که تقریبا در رقابت حضوری ندارد و منتظر تغییر شرایط و احتمالا واگذاری مجوز فعالیتش یا بدست آوردن یک شریک قدرتمند خارجی برای حضور موفق تر است.
فعلا و احتمالا اپراتور سوم خصوصی باید بر پروژه های شکست خورده ی رقبای غیر همراه اول فعالیت خود را بنا کند.
برگزاری نظر سنجی های گسترده در باره عملکرد اپراتورهای مختلف قدم مهمی در محک زدن محبوبیت واقعی آنان است.

  نظرات ()
جستجوگر گوگل بزرگترین پرونده ساز اینترنت و جامعه مجازی و جهان نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢٧ دی ۱۳۸٧

حجم عظیم مجموعه اطلاعاتی که از افراد و جریانات به صورت متن و تصویر و صدا در اینترنت منتشر شده است، توسط جستجوگرها امروزی به نوعی دسته بندی و در آینده توسط سیستم های پیشرفته تر به صورت کامل تر طبقه بندی و نگهداری میشود.
همانگونه که بستن دهان افراد در دوران حاضر مشکل شده است، همانطور نیز نمیتوان سوابق و عملکرد افراد و جریانات و کشورها را کتمان کرد.
نه تنها افکار عمومی به محتوای اینترنت توجه دارند بلکه بزرگترین دادگاههای جنایت جنگی  و علیه حقوق بشر بر اساس اطلاعات اولیه ای که از اینترنت به دست می آورند، پرونده سازی خواهند کرد.
برای نمونه پرونده خود را یا شخصیتهایی که میشناسید را در اینترنت جستجو کنید.

  نظرات ()
سایتهای خبری مثل قارچ هستند نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - چهارشنبه ٢٥ دی ۱۳۸٧

سایتهای خبری زیادی تا کنون فعال شده اند و هر ماه شاهد راه اندازی تعدادی دیگر نیز هستیم. بخش مهمی از این سایتهای خبری گرایش سیاسی یا آی تی دارند و بخش کمتری به موضوعات عمومی یا تخصصی دیگر گرایش دارند.
کثرت سایتهای خبری که مانند قارچ رشد میکنند، فرصتی برای شنیدن صداهای مختلف است.
اکثر قارچ ها غیر سمی و مفید هستند.

  نظرات ()
گفتگوی پایگاه خبری وبلاگ نیوز و مدیر گروه سایت های پرشین بلاگ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ٢٤ دی ۱۳۸٧

لینک مطلب از وبلاگ نیوز

وبلاگ نیوز:شروع جریان سایت “پرشین بلاگ” از چه زمانی بود؟ اصلا چه شد که به فکر راه اندازی یک سرویس دهنده وبلاگی (آن هم در آن زمان که وبلاگ خیلی شناخته شده نبود) افتادید؟
بوترابی:خرداد هشتاد و یک وبلاگ سرویس پرشین بلاگ توسطه ۳ دانشجوی مبتکر راه اندازی شد و من از اواخر سال ۸۲ وارد پرشین بلاگ شدم. ابتکار آن ها موجب شد که برای اولین بار امکان وبلاگ نویسی رایگان برای عموم فراهم شود و در واقع وبلاگستان را پایه گذاری کردند.

وبلاگ نیوز:چه شد که بعد از این مدت تصمیم به خداحافظی از مدیریت سایت پرشین بلاگ گرفتید؟
بوترابی:نزدیک به پنج سال است که مستقیما در پرشین بلاگ فعالیت میکنم و فکر میکنم زمان واگذاری مسئولیت مدیریت به جوانان توانمند رسیده بود.

وبلاگ نیوز:دلیل انتخاب اقلیما پولادزاده برای مدیریت پرشین بلاگ چه بود؟
بوترابی:ایشان در دو سال گذشته به صورت داوطلبانه با باشگاه طرفداران پرشین بلاگ همکاری کردند و مدتی نیز مسئول روابط عمومی پرشین بلاگ بودند و توانایی لازم برای این مسئولیت را از خودشان نشان دادند. به همین دلیل از ایشان برای همکاری در سمت مدیریت سایت دعوت کردیم که پذیرفتند. البته تیم فنی و بازرگانی و پشتیبانی سایت نیز در مدتی که ایشان مدیر روابط عمومی سایت بودند با ایشان همکاری نزدیکی داشتند و در ادامه نیز به عنوان مدیر سایت با ایشان همکاری خواهند کرد.

وبلاگ نیوز:الآن که مسئولیت تان در پرشین بلاگ کم تر شده خوشحال هستید یا ناراحت؟ دلتان برای پرشین بلاگ تنگ نمی شود؟
بوترابی:خوشحالم و دلم برای مدیریت پرشین بلاگ تنگ نمی شود. احساس می کنم مسئولیت سختی که بر عهده داشتم به افرادی واگذار شده است که شایستگی و لیاقت بیش تری دارند.

وبلاگ نیوز:یک سئوال کاملا کلیشه ای(!): شیرین ترین و تلخ ترین خاطره از پرشین بلاگ در طول مدیریت تان چه بوده است؟
بوترابی:شیرین ترین لحظه زمانی بود که نسخه جدید با قابلیت های گسترده آن همراه با تغییر زیرساخت راه اندازی شد. و بدترین لحظه، لحظه سرقت دامنه دات کام پرشین بلاگ بود.

وبلاگ نیوز:مطالعه وبلاگستان فارسی قانع تان می کند؟ منظورم این است که سطح وبلاگستان فارسی نسبت به وبلاگ های دیگر زبان های دنیا چگونه است؟ سطح قابل قبولی است؟
بوترابی:سطح وبلاگستان نسبت به بخش های دیگر جامعه، به دلیل فرهیختگی وبلاگ نویسان، علمی تر، فرهنگی تر، سالم تر و پویاتر است. برای مقایسه وضعیت وبلاگستان فارسی نسبت به وبلاگستان های دیگر آمار جدیدی در اختیار ندارم ولی با توجه به رشد مستمر وبلاگستان از نظر کمی و کیفی، می توان آن را نیز در سطح قابل قبولی دانست.

وبلاگ نیوز:چه قدر عملکرد مجامع وبلاگی را مناسب می دانید؟ چه قدر این مجامع نیاز وبلاگستان فارسی را پاسخ می دهند؟
بوترابی:اصولا مجامع وبلاگی زیادی وجود ندارد. می توان گفت که علی رغم شکل گیری بستر مناسب در وبلاگستان، روند شکل گیری مجامع وبلاگی مجازی به دلیل گرایش شخصی نویسی در وبلاگها که به ذات وبلاگ نویسی باز میگردد و محدودیت های خاص، روندی کند است. تجمع وبلاگ ها در وبلاگ سرویس ها یا در اینترنت به معنای شکل گیری مجامع وبلاگی نیست.

وبلاگ نیوز:مدیریت در پرشین بلاگ در یک جمله چطور بود؟
بوترابی:سخت بود.

وبلاگ نیوز:چه انتظاری از وبلاگ نویسان فارسی زبان دارید؟
بوترابی:به عنوان وبلاگ نویس به سرنوشت خویش و جامعه حساس باشند و از یاد گیرفتن و یاد دادن غافل نشوند.

لینک مطلب از وبلاگ نیوز

  نظرات ()
محققان گوگل در باره اشتراک گذاری خودکار اطلاعات اجتماعی هشدار دادند نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٢۱ دی ۱۳۸٧

لینک مطلب:

holy_calamity writes "Researchers from Google have written a paper about how social networks can undermine privacy. The most interesting scenario they discuss is 'merging social graphs' — when correlating multiple social networks makes it possible to reveal connections that a person has intentionally kept secret (PDF). For example, it may be possible to work out that a certain LinkedIn user is the same person as a MySpace user, despite their attempting to keep their profiles separate. The Google solution is to develop software that screens new data added to a social network, attempting to find out if it could be fodder to such data mining."

  نظرات ()
مصاحبه نادر جدیدی با مدیر سابق پرشین بلاگ به نمایندگی از مجله اینترنتی شماها نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٢۱ دی ۱۳۸٧

مصاحبه دقیقا فردای روزی که مدیر جدید پرشین بلاگ تعیین شده بود، انجام دادند و در متن هم اشاره شد که که دیگر مدیر سایت نیستم ولی در عنوان سمت مدیر سایت آمده است. در متن مصاحبه اشکالات دیگری نیز بود که اصلاح کردم. اگر متن ادیت نشده را میخواهید به لینک مراجعه کنید:

لینک خبر:


برندها را کنار هم قرار نمی‌دهند

گفت‌وگوی اختصاصی شماها با مهدی بوترابی، مدیر سابق سرویس پرشین‌بلاگ

نادر جدیدی

مصاحبه با مدیر پرشین بلاگ ابوترابی مصاحبه با آقای مهدی بوترابی صبح یک روز پاییزی در دفتر پرشین‌بلاگ انجام شد. محورهای گفت‌وگو بیشتر در مورد پرشین‌بلاگ و گروه سایت‌های آریاگستر بود. آنچه می‌خوانید ماحصل نشستی است که حدود سه ساعت به طول انجامید.

- جناب بوترابی! چطور شد با وبلاگ و مقوله‌ی وبلاگ‌نویسی آشنا شدید؟ 
- با وبلاگ وقتی آشنا شدم که به عنوان شریک وارد مجموعه‌ی پرشین‌بلاگ شدم. البته قبلا چیزهایی در موردش شنیده بودم؛ اما به‌صورت جدی توجهی به این قضیه نکرده بودم. تا اینکه اواخر سال هشتاد و دو، پیشنهاد همکاری در پرشین‌بلاگ به من داده شد.

- چی شد که وارد این مجموعه شدید؟
- یکی از دوستان به من خبر داد که سه نفر از دوستان نیاز به شراکت و سرمایه‌گذاری دارند. من قبول نکردم؛ یعنی در شرایطی بودم که اصلا مایل به کار نبودم و فعالیت‌های کاری خودم را کاهش داده بودم. آقای ابطحی هم از طرفی تماس گرفتند و اصرار کردند که از این مجموعه حمایت شود و فعالیت مثبت و خوبی است.

 - نحوه‌ی ورود شما و خروج مدیران قبلی سایت، کمی سؤال‌برانگیز بود. می‌شود در این مورد توضیح بدهید؟
- وقتی من به پرشین‌بلاگ آمدم، کسی خارج نشد. یعنی جزء شروط همکاری من این بود که کسی خارج نشود. من شریک شصت درصدی بودم؛ ولی مسائلی پیش آمد که باعث شد دوستان یکی‌یکی بروند.

- خاطرم هست که مطرح شدن اسم شما در پرشین‌بلاگ، بازتاب مثبتی در وبلاگستان نداشت. حسین درخشان هم یک پست کوتاه نوشت و گفت این بوترابی کی هست؟
- البته آقای درخشان قاعدتا از سال‌های قبل باید من را می‌شناخت؛ چون ایشان با یکی از دوستانشان در سال 78 شرکتی داشتند که قرار بود خریداری‌اش کنیم. بنابراین باید من را می‌شناخت. یک یادداشت دیگر هم نوشت که بعد برداشت؛ در مورد در خطر بودن جان یکی از بچه‌های پرشین‌بلاگ بود. البته این مطلب درخشان برمی‌گشت به زمانی که پرشین‌بلاگ فیلتر شده بود.

- ورود شما مصادف شد با تولد سرویس‌های جدید نظیر کاسپین‌بلاگ، پارسی‌بلاگ، میهن‌بلاگ و بلاگفا و هم‌زمان شاهد کوچ بسیاری از کاربران پرشین‌بلاگ به این سرویس‌ها بودیم. به نظر می‌رسد در آن مقطع، هیچ اقدامی از طرف مدیریت برای جلوگیری از این مهاجرت‌ها انجام نشد.
- تلاش‌هایی می‌شد؛ ولی آن موقع من مدیر سایت نبودم و تنها یکی از مدیران سایت بودم. از ابتدا مدیریت اصلی با عطا [خلیقی] بود و وقتی هم من وارد شدم و شریک اصلی شدم، باز هم مدیریت با عطا بود. از روزی هم که آمدم، تلاش داشتیم که سایت را ارتقا بدهیم؛ اما به دلایلی به موفقیت منجر نشد. البته فضاسازی هم تأثیر زیادی داشت.

- با جدی شدن رقابت‌ها، ارائه‌ی آمار و اطلاعات بین سرویس‌های وبلاگ‌نویسی رایج شد. شما مهر 84 آماری دادید و اعلام کردید که پرشین‌بلاگ پربازدیدکننده‌ترین سایت فارسی هست و آقای شیرازی هم جوابی در آی‌تی ایران دادند. آن موقع این آمار یک تنشی بین شما و آقای شیرازی به وجود آورد.
- ما از همان اوائل کار، به طور منظم آمار اعلام می‌کردیم. سرویس‌های دیگر هم به پیروی از ما آمار اعلام می‌کردند. در وبلاگ «اینترنت و جهان و جامعه مجازی» اطلاعات زیادی هست. اگر بروید سر بزنید می‌توانید کلی از یادداشت‌ها و نوشته‌های من را ببینید که به‌صورت سنواتی در مورد آمار کاربران نوشته‌ام. در حالت کلی بین بلاگ‌سرویس‌ها فضای سالمی وجود ندارد. آمار سرویس‌دهنده‌ها از بیرون قابل مشاهده و ارزیابی نیست. این است که ما تلاش کردیم آمار را مستند ارائه بدهیم. خب خیلی از سرویس‌ها هم می‌توانند آماری بدهند که خودشان دوست دارند.

- گروه سایت‌های آریاگستر با هدف اداره‌ی یک‌صد سایت فارسی وارد صحنه شده بود.
- ما از سال‌های گذشته در زمینه‌ی آی‌تی فعالیت داشتیم. ما الان سی تا سایت داریم. البته بازار، الان پرشین‌استت و مای‌پردیس را بیشتر می‌شناسد.

- اما برخی از سایت‌های شما، مثل فاوانیوز هم مدت‌هاست که به‌روز نشده.
- ما زمانی که انرژی زیادی داشتیم، روی فاوانیوز خوب کار می‌کردیم؛ اما بعد از سرقت دامنه و بازداشت من، شرکت لطمه خورد. از یک‌سال و نیم پیش تا الان، ما در حال بازسازی هستیم. آن اتفاقات اگر برای هر سایتی می‌افتاد، الان از پا درآمده بود. اما ما کار تیمی داریم می‌کنیم. کار تیمی سخت است، ولی بلوغش بیشتر است. اگر شما می‌بینید ما مدام سرویس‌های جدیدی در پرشین‌بلاگ ارائه می‌دهیم، به‌خاطر کار صحیح و اصولی و فنی‌ای هست که در گروه سایت‌های پرشین‌بلاگ انجام می‌شود. الان پرشین‌بلاگ به دلیل طراحی درست، بعد از این که دامنه‌اش را از دست داد، باز هم بقا دارد و باز به همان محبوبیت سابق رسیده است. سه چهار تا از سایت‌های ما جزء صد سایت برتر فارسی است و سه‌ چهار تا سایت دیگر نیز می‌توانند جزء برترها بشوند. البته آن اتفاقات سخت بود و به ما ضربه زد.

- درآمد پرشین‌بلاگ و گروه سایت‌های شما با هزینه‌هایتان می‌خواند؟ اصلا درآمد دارید؟!
- مگر می‌تواند درآمد نداشته باشد؟! ما در واقع بزرگ‌ترین سیستم تبلیغاتی روی وب را داریم. گسترده‌ترین حجم ایمیل را در کشور داریم؛ اما هنوز از این امکان استفاده نمی‌کنیم. وقتی پرشین‌استت مال ماست، می‌فهمیم که جریان کلید‌واژه‌ها به کدام سمت است. ما دهیو را داریم. ما از جهات مختلف وب فارسی را ارزیابی می‌کنیم و آینده‌ی خیلی خوبی را برای مجموعه‌ی سایت‌ها پیش‌بینی می‌کنم؛ اگر اتفاق ویژه‌ای نیفتد! به طور کلی، اینترنت در حال رشد است. جامعه‌های مجازی خوب دارند رشد می‌کنند و مای‌پردیس ما هم کاربرهای خوبی دارد. حجم تبلیغاتی صفحات مای پردیس چند برابر صفحات وبلاگهاست و در مجموع تبلیغات ما در بقیه سایتها چندین برابر پرشین بلاگ است. در دوره‌ی بحران پرشین بلاگ که صدمه خوردیم، این گروه سایت‌ها بودند که خیلی کمک‌مان کردند.

- بحث سرقت دامنه پیش آمد. در این مورد توضیح می‌دهید؟
- من تازه از زندان آزاد شده بودم که دامنه به روش تجاری سرقت شد. یعنی سرورها هک نشدند. این دامنه بود که سرقت شد.

- راه‌های حقوقی برای پی‌گیری این قضیه وجود داشت؟
- ما تمام راه‌های قانونی را برای بازپس‌گیری دامنه رفتیم. موضوع هنوز دنبال می‌شود و اطلاعات هم موجود است که چه کسانی چه کار کردند. از اینجا به بعد نیاز به عزم و زمان مناسب دارد.

- یعنی هنوز شما پی‌گیر هستید؟
- بله. البته برای ما و بلاگرها بعد از یک ماه، و با ایجاد دامنه‌ی جدید، دیگر دامنه‌ی دات‌کام به درد نمی‌خورد. چون آدرس‌های‌شان در وب از دست می‌رفت و در موتورهای جستجو باید کار از صفر شروع می‌شد. البته این اتفاق در خارج از کشور هم زیاد می‌افتد. این‌ها افراد شناخته‌شده‌ای هستند. گروهی که دامنه را دزدیدند، ادعایشان این بود که ضدایرانی هستند.

- در حال حاضر چند نفر در آریاگستر شاغل هستند؟
- قبل از اینکه صدمه‌ای بخوریم، چهل و چند نفر اینجا شاغل بودند؛ اما الان حدود هفت‌هشت نفر در اینجا کار می‌کنند.

- یک موقعی وبلاگ‌های جنبی زیادی در پرشین‌بلاگ فعالیت می‌کردند. الان دیگر خبری از آن‌ها نیست؛ مثل وبلاگ هواداران و نظایر این‌ها.
- چرا؛ هنوز هم هست و فعال‌تر هم شده. اولین بار دوستی به نام آقای علی تاری برای همکاری‌های داوطلبانه وارد پرشین‌بلاگ شدند. من معتقد بودم که نیروی داوطلبانه بیشترین کارها را می‌کند. البته برخی از دوستان، مخالف این حرکت بودند؛ اما ما این کار را شروع کردیم و از آن به بعد چهار‌پنج مدیر جدید برای باشگاه هواداران هم آمدند و رفتند و تماما داوطلبانه زحمت کشیدند. شاید در وبلاگستان، هیچ وبلاگ‌سرویسی با کاربرانش در این حد، تعامل اجتماعی ندارد. ما نشست‌ها و جشن‌ها و قرارهای مختلفی با کاربرانمان داریم. این موفقیت‌ها ناشی از تلاش بچه‌های فنز بود، و جالب اینجاست که بچه‌های فنز اکثرا بچه‌های شهرستانی هستند.

- الان پرشین‌بلاگ چه مشخصه‌ای دارد که آن را از سایر سرویس‌ها متمایز می‌کند؟
- مهم‌ترین شاخص پرشین‌بلاگ این است که امکان فارسی‌نویسی رایگان، برای اولین بار با پرشین‌بلاگ مهیا شد. ممکن است ماه‌ها قبل، تعدادی بلاگر، نظیر جریری و درخشان و خیلی‌های دیگر آمدند و چیزهایی نوشتند؛ اما امکان فارسی‌نویسی رایگان با پرشین‌بلاگ اتفاق افتاده و این اتفاق یک برند ایجاد می‌کند. چیزی که باعث جذب منِ سرمایه‌گذار شد، همین برند بود. کسانی که این انتخاب را کردند کار هوشمندانه‌ای کرده‌اند.

- شما احساس می‌کنید پرشین‌بلاگ می‌تواند با بلاگر و وردپرس رقابت کند؟
- نرخ رشد وردپرس در ایران خیلی ضعیف است. حتی فرندفید را نگاه کنید. هنوز دو هزار عضو هم ندارد. آن وقت روزی دو هزار وبلاگ در روز دارد ثبت می‌شود. الان توی سرویس‌های وبلاگی، تنها بلاگر و پرشین‌بلاگ یک ویژگی‌ای را دارند که بقیه فاقد آن هستند. شما می‌توانید روی دامنه‌ی مستقل، کل ساختار وبلاگتان را داشته باشید تا اگر مثلا امروز پرشین‌بلاگ خوابید، شما سایت‌تان را داشته باشید؛ بدون تبلیغات صفحات و تول‌بار. این سرویس فقط مال پرشین‌بلاگ و بلاگر هست. امکان بک‌آپ با فرمت ورد به کاربرانمان می‌دهیم. کارهای زیادی داریم می‌کنیم. ما بهترین نیروهایمان را متمرکز کردیم روی پرشین‌بلاگ و اگر الان من مدیر پرشین‌بلاگ نیستم، دلیلش این است که مدیران بهتری پیدا کرده‌ایم. ما در کشور الان دو سرویس برتر داریم که پرشین‌بلاگ و بلاگفاست که کاملا وجوهشان از بقیه‌ی سرویس‌ها جداست. در رده‌های پایین‌تر، بلاگ‌اسکای و میهن‌بلاگ را داریم. بلاگ‌اسکای پایین رفته؛ پیش از اینکه میهن‌بلاگ بهش رسیده باشد، خودش پایین‌تر رفت. بعد از این‌ها پارسی‌بلاگ است که البته با توجه به تغییرات جدید، به نظر می‌رسد جای بلاگ‌اسکای و میهن‌بلاگ را خواهد گرفت یا حداقل در کنار آن‌ها خواهد بود.

- آخرین نسخه و یا به عبارتی نسخه‌ی جدید پرشین‌بلاگ، اسفند هشتاد و شش منتشر شد. فکر نمی‌کنید این اتفاق کمی دیر افتاد؟ مصاحبه با مدیر پرشین بلاگ آقای بوترابی
- ما خیلی کار کردیم. سه بار تلاش کردیم و هر سه تلاش شکست خورد. اما تلاش چهارم نتیجه داد. به نظر خودمان هم کمی دیر شد. زیاد تلاش کردیم. به هرحال افرادی که دیر اقدام می‌کنند یک جاهایی ضررهایی هم تحمل می‌کنند.

- در آینده‌ی نزدیک هم تغییر و تحولی در نسخه‌ی پرشین‌بلاگ رخ خواهد داد؟
- یک تغییر نسخه داریم که بیشتر در مورد طراحی سایت هست و جنبه‌ی شکلی دارد.

- چرا سرویس پیامک بلاگ دیگر فعال نیست؟
- ما اولین سرویس‌دهنده بودیم که امکان وبلاگ‌نویسی از طریق اس‌ام‌اس را فعال کردیم؛ اما فعلا در نسخه‌ی جدید غیرفعال شده است؛ چون تعداد کاربران خیلی نبودند، برای همین ما اولویت را به بخش‌های دیگر دادیم.

- پس از ثبت وبلاگ جدید در پرشین‌بلاگ، یک پست خوش‌آمدگویی در وبلاگ ظاهر می‌شود. این پست خوش‌آمدگویی واقعا ضروری است؟ نمی‌شود به کاربر ای‌میل زد و خوش‌آمد گفت؟
- یعنی ما خودمان را معرفی نکنیم؟ شما این همه اسپم فارسی در روز می‌گیرید. ممکن است به ای‌میل توجه زیادی نشود؛ اما وقتی در وبلاگ می‌آید، دم دست‌تر است و راحت آشنا می‌شود. این خیر مقدم در وبلاگ، از ای‌میل هم بهتر است. ضمن اینکه می‌شود زود حذفش کرد.

- اخبار سایت پرشین‌بلاگ تا قبل از سال 86 در دسترس نیست؛ چرا؟
- من الان حضور ذهن ندارم. شاید به دلیل تغییر ساختار سایت، تعدادی از یادداشت‌ها نیامده است.

- پرشین‌بلاگ در همایش‌ها و برنامه‌های مختلف، خیلی فعال هست. این حضور فعال دلیل خاصی دارد؟
- برای کارهای خیریه ما همیشه هستیم و بدون استثنا حمایت می‌کنیم. این استراتژی ماست. مؤسسات خصوصی در تمام دنیا مسئولیت اجتماعی دارند. ما احساس مسئولیت می‌کنیم که در همه‌ی برنامه‌های خیریه باشیم. غیر از این، خودمان تعداد زیادی جشنواره برگزار می‌کنیم. این کار دلیل و منطق دارد. البته ممکن است در بعضی جاها هم نباشیم.

- بحث را ببریم به سمت مسابقات وبلاگی و انتخات برترین‌ها. خیلی‌ها به نتایج انتخاب وبلاگ‌ها در پرشین‌وبلاگ معترض هستند. شما به صحت آرا اطمینان دارید؟
- قطعا به صحت این آرا اطمینان داریم. این نارضایتی‌ها به گوش ما می‌رسد؛ اما خیلی جدی نیست. توی یکی‌دو سال گذشته، همه‌ی نظرسنجی‌ها مورد تأیید قرار گرفته. در بازار رقابتی و چشم و هم‌چشمی چنین انتقادهای جزئی هم طبیعی است.

- اما به عنوان مثال در جریان انتخاب زنان برتر وبلاگ‌نویس، یک شب اتفاقاتی افتاد که سؤال‌برانگیز یود.
- اتفاقا این دقت نظرسنجی را نشان می‌داد. طرف رأی می‌داد و بالا رفتن وبلاگ مورد نظرش را در بین بقیه‌ی وبلاگ‌ها می‌دید. این نشانه‌ی صحت نظرسنجی نیست؟

- ولی خیلی‌ها آن شب سی بار به یک وبلاگ رأی دادند.
- خب ببینید؛ بخشی از سیستم‌ها آفلاین است و بخشی آنلاین. کنترل آی‌پی‌ها آفلاین است. به شکل دوره‌ای این آی‌پی‌های تکراری کنترل می‌شود و سیستم، این آرا را حذف می‌کند. بالای نود درصد آرا صحیح بود. صد تا وبلاگ‌نویس برتر زن انتخاب شدند. حالا ممکن است عده‌ای بگویند این صد تا بهترین‌های وبلاگستان نیستند. این دیگر برمی‌گردد به ماهیت وبلاگستان.

- آخر وبلاگ‌هایی برگزیده شدند که خیلی گم‌نام بودند. واقعا وبلاگ‌های گم‌نام می‌توانستند چنین رأی بالایی بیاورند؟
- طیفی از قدیمی‌های وبلاگستان هستند که گروه‌های جدیدتر را به رسمیت نمی‌شناسند. اصرار دارند بگویند هر کسی که ما می‌شناسیم، وبلاگ‌نویس برتر است. قبول نمی‌کنند که نسل جدیدی از بلاگرها هم آمده‌اند. من فکر می‌کنم از سوی عموم وبلاگ‌نویسان، اعتماد زیادی به نظرسنجی‌های پرشین‌وبلاگ وجود دارد.

- اسم پرشین‌وبلاگ که آمد یاد اخبار این سایت افتادم. به نظر می‌رسد یک وقت‌هایی اخبار پرشین‌وبلاگ بی‌طرفانه نیست.
- مثال می‌توانید بیاورید؟

- الان حضور ذهن ندارم؛ ولی موارد زیادی بوده در گذشته.
- من خودم هم اتفاقا به عنوان مدیرعامل شرکت، از آقای شرفی شاکی هستم! چون اتفاقا برعکس، اخبار خود ما را کمتر تحت پوشش قرار می‌دهد. مهم‌ترین موضوعی که پرشین‌وبلاگ بهش پرداخت و شاید مد نظر شما هم هست، موضوع فروش بلاگفاست.

- بله؛ این یکی از موارد است.
- بلاگفا را فروختند. پرونده توی دادگاه دارد. قرارداد فروشش هست. چطوری می‌شود آدم منکر بشود؟ کسی که فروخته، سرویس را تحویل نداده. هنوز پرونده‌اش در جریان است. بعد هم ما این خبر را از سایت‌های دیگر نقل کردیم. خودمان منتشر نکردیم.

- توی صفحه‌ی اول پرشین‌بلاگ، تعدادی وبلاگ، تحت عنوان پربیننده و محبوب ذکر شده که خود من هم چندباری به این موضوع اعتراض کردم و البته خیلی‌های دیگر هم با من هم‌عقیده هستند که ملاک مشخصی برای تعیین این وبلاگ‌ها وجود ندارد.
- دو رویکرد برای تعیین برترین‌ها وجود دارد. اگر به ما فرصت بدهید داریم تغییراتی اعمال می‌کنیم. می‌خواهیم تغییرات را ایجاد کنیم. نظرات مختلف را در این زمینه شنیده‌ایم و داریم روی این قضیه کار می‌کنیم. نکاتی را که شما هم در این مورد نوشته بودید خواندم. شما به یک مورد اشاره کردید، من صد مورد هست که عقیده دارم باید در پرشین‌بلاگ انجام بشود.

- آخرین آمار پرشین‌بلاگ را می‌توانید به ما بگویید؟
- آخرین آمار را مدت‌هاست که نگرفتم؛ چون کنترل پنل‌های من تغییر کرده. اما فکر کنم حدود یک میلیون و یکصد هزار وبلاگ ثبت‌شده داریم که حدود نهصد هزار تا فعال و قابل دسترسی هستند.

- آیا حذف وبلاگ‌های غیرفعال را کار درستی می‌دانید؟
- ما توافق‌نامه داریم. کسی که وارد سرویس می‌شود باید ازش استفاده کند. یک نفر وبلاگی در یک بلاگ‌سرویس دارد، می‌رود جاهای دیگر هم این نام را ثبت می‌کند، ولی نمی‌نویسد. بعد هم ما فقط وبلاگ‌هایی را حذف می‌کنیم که فاقد محتوا هستند. این کار را هدف‌دار انجام می‌دهیم.

- با این حرف‌هایی که زدیم، اوضاع حال و آینده‌ی وبلاگستان را چطور می‌بینید؟
- اگر بخواهیم یک نگاه کلی بکنیم، از سال هشتاد و یک تا هشتاد و دو، نسل اولی وارد وبلاگستان شدند که برخوردهایی هم با آن‌ها شد. بعد هم یک جورهایی وبلاگ‌ها نادیده گرفته شدند. اما الان همه دارند به وبلاگ‌ها توجه می‌کنند. هر کسی هر مسابقه‌ای می‌گذارد، یک بخش وبلاگ‌نویسی هم کنارش قرار می‌دهد. کلا نگاه عمومی، اعم از مردم و دولت و حتی نخبگان، به این مقوله خیلی بهتر شده و آینده‌ی خوبی برایش پیش‌بینی می‌شود.

- تا چه حد به امنیت پرشین‌بلاگ اطمینان دارید؟
- تا حالا شکر خدا در یک مورد هم پرشین‌بلاگ هک نشده؛ برخلاف خیلی از سرویس‌های دیگر.

- ولی من یادم است که توی وبلاگ مدیران پرشین‌بلاگ قبلا دست برده بودند؟
- من به یاد ندارم. ممکن است کسی به وبلاگ من یا دیگری دسترسی پیدا کرده باشد؛ اما کسی دسترسی به سرور نداشته است.

- چرا هیچ‌وقت دو مدیر بلاگ‌سرویس را در کنار هم ندیده‌ایم؟
- انتظار شما غلط است. من چند روز پیش مهمان رادیو گفتگو بودم و تلفنی با آقایان فخری و شیرازی هم تماس گرفتند. این کار هم غلط بود! برندها را کنار هم قرار نمی‌دهند. پرشین‌بلاگ اجازه نمی‌دهد اسمش را کنار یک سرویس دیگر بگذارند. توی ایران این ذهنیت غلط وجود دارد؛ مثلا جایی دیده‌اید اسم بانک صادرات، کنار بانک ملت باشد؟! کنار هم قرار گرفتن، نه ضرورت دارد و نه منطقی است. بله، اگر اتحادیه باشد خوب است؛ نه اتحادیه‌ی بلاگ‌سرویس‌ها، بلکه اتحادیه‌ی سایت‌ها. اتحادیه در سطح وسیع‌تر باید باشد.

- اگر پرشین‌بلاگ را نداشتید باز هم وبلاگ می‌نوشتید؟
- چون رشته‌ام تاریخ است، باید بگویم اعاده‌ی معدوم محال است؛ نمی‌توانم گذشته را دوباره زنده کنم. اما چرا وبلاگ نوشتم؟ به خاطر اینکه توی این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بودم. یک جایی رسید که مردد ماندیم بین ادامه‌ی کار و انحلال شرکت. من بعد از مشورت‌هایی که کردم و مدیریت پرشین‌بلاگ را قبول کردم، رفتم دنبال وبلاگ‌نوشتن ولی بعدا به آن علاقمند شدم و ادامه دادم.

- و اولین حرکت جدی هم که توسط شما برگزار شد، فستیوال وبلاگ بود در اوایل سال 83 با همکاری سازمان ملی جوانان.
- بله. البته این حرکت دردسرهای زیادی هم برای ما داشت. کلی صدمه خوردیم از بابت برگزاری همین مراسم. البته من آن موقع ایران نبودم.

- امروز اگر پرشین‌بلاگ نبود و شما قصد نوشتن داشتید در کجا می‌نوشتید؟
- سؤال جدیدی پرسیدید! اگر پرشین‌بلاگ نبود، من در بلاگر می‌نوشتم. البته از سیستم بلاگر استفاده می‌کردم؛ ولی روی یک هاست و دامنه‌ی شخصی.

- شما یکی از وبلاگ‌نویسان پرکار هم هستید. روزی شش‌هفت پست وبلاگی می‌نویسید. چقدر برای نوشتن وقت می‌گذارید؟
- وبلاگ‌خواندن بیشتر وقت می‌گیرد. روزی شش ساعت برای وبلاگستان وقت می‌گذارم.

- نحوه‌ی انجام فیلترینگ توسط پرشین‌بلاگ چطوری است؟ نوع تعامل و همکاری شما با نهادهای ذی‌ربط تعریف شده است؟
- دو نهاد رسمی برای فیلترینگ در کشور داریم؛ یکی کمیته‌ی تعیین مصادیق هست که خودشان فیلترها را مصوب می‌کنند و اعمال می‌کنند و ما هم هیچ ارتباطی با آن‌ها نداریم، یک دستگاه دیگر هم هست به نام دادسرای اینترنت. سهمیه‌ی ما در ماه، پنج تا شش وبلاگ است که از طریق این دادسرا به ما لیستی اعلام می‌شود که بنا به احکام صادره باید این وبلاگ‌ها فیلتر بشوند و ما هم مسدود می‌کنیم. تعدادی هم خودمان فیلتر می‌کنیم که دو سه برابر این تعداد است. تقریبا همه وبلاگ‌هایی که فیلتر شده‌اند شدیدا غیراخلاقی بوده‌اند. کلا از اول تا حالا در پرشین‌بلاگ نزدیک به دو هزار و پانصد وبلاگِ مسدود شده داشتیم.

- اگر کسی مشتری باشد، پرشین‌بلاگ را می‌فروشید؟
- اگر کسی بخواهد ادامه بدهد بله. اگر کسی این کاره باشد بله. ولی یک موقعی ارث به کسی رسیده و با پرشین‌بلاگ هم خصومت دارد، می‌خواهد بیاید پرشین‌بلاگ را بخرد که نابودش کند! به همچین کسی نمی‌فروشمش؛ اما اگر قصد بهتر کردن این سایت را داشته باشد، چرا که نه؟!

- می‌گویند آقای بوترابی انتقادپذیر نیست. راست است این حرف؟
- انتقادناپذیر یعنی کسی که هر انتقادی ازش بکنند، بگوید غلط است و من بهترینم. درست است؟

- بله.
- خب، در این مورد دیگران باید نظر بدهند، نه من! من همین دیشب در هیئت‌مدیره پیشنهادی دادم که رد شد. بچه‌ها گفتند ما مخالفیم. گفتم خب شما باید پرشین‌بلاگ را از این به بعد اداره کنید. انتقاد هم می‌کنند من سکوت می‌کنم. طرف علیه من وبلاگ می‌نویسد، اما من نمی‌بندمش. حتی اجازه نمی‌دهم بچه‌ها هم بهش جواب بدهند.

- حرف آخر؟

- موفق باشید.

  نظرات ()
انتخاب عنوان برای یادداشت وبلاگ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۸٧

گاهی موضوعی به ذهنمان میرسد و در بخش عنوان یادداشت مینویسیم و میرویم سراغ اصل مطلب. بعد که مطلب را نوشتیم متوجه میشویم که عنوان بهتری باید انتخاب کنیم. معمولا آخرین جملات یک یادداشت، برای انتخاب عنوان یادداشت مناسب ترند.

  نظرات ()
عنوان یادداشت در وبلاگ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱٧ دی ۱۳۸٧

عنوان یادداشت در وبلاگ بسیار مهم است. ارتباط با روز و روزنوشت از طریق عنوان یادداشت برقرار میشود. همانگونه که از طریق نام وبلاگ به وبلاگنویس آگاهی پیدا میکنیم.

  نظرات ()
همزیستی مسالمت آمیز با وبلاگستان نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ۱٦ دی ۱۳۸٧

وبلاگنویسان به جهت دوری فیزیکی و نزدیکی فکری و احساسی انسانها، فرصت منحصر به فردی برای همزیستی با یکدیگر پیدا کرده اند. گوش ها شنوا و دست ها از آزار کوتاه. اندک زبان و قلم آزار دهنده نیز به جهت قدرت پاسخ متقابل و وجود شهود، قابل تحمل است.

  نظرات ()
اسلحه ... اقتصاد ... افکار عمومی و اینترنت نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ۱٤ دی ۱۳۸٧

روزگاری فاصله اندیشه و احساس انسان ها با یکدیگر را اسلحه پر میکرد. روزگاری پول و امروز به واسطه اینترنت و وبلاگستان فرصتی به وجود آمده است که این فاصله ها را امور از جنش احساس و اندیشه پر کنند.

  نظرات ()
اینترنت : جام جهان نما نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ۱۳ دی ۱۳۸٧

انسانی که در برابر اینترنت گویی در برابر جام جهان نما است. هر آنچه که میخواهید در برابر شماست. به دلیل تنوع گسترده اینترنت، ارائه دهندگان خدمات سعی میکنند هر کسی را متناسب با شناختی که از خصوصیاتش اعم از محل اقامت و سن و تحصیلات و جنسیت و وضعیت تاهل و موقعیت خانوادگی و غیر اینها به دست می آورد، مخاطب خدمات خود قرار دهند.
بر این سیاق نوعی تفاوت محتوا برای گروههای مختلف انسانی به وجود می آید که بر تنوع و جذابیت اینترنت می افزاید. شما حتی اگر وبلاگنویسی باشید، الزاما محیطی مشترک با دیگر وبلاگنویسان را پیش رو ندارید.

  نظرات ()
دوستی اینترنتی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ۱۳ دی ۱۳۸٧

دوستی در اینترنت دیرتر شکل میگیرد ولی پس از شکل گیری از همان استحکام دوستی های دیگر برخوردار است. روشهای شناخت در اینترنت پیش از دیدار حضوری به طرفین فرصت بیشتری برای پخته رفتار کردن میدهد.
اعتماد به نفس طرفین برای شروع دوستی بالاتر است. بنابر این این کسانی که منزوی هستند و اعتماد به نفس کمی دارند، فرصت می یابند از لایه های درونی خودشان راحت تر حرف بزنند و بر مشکلات ارتباطی با جامعه بر بیایند.
دوستان اینترنتی فارغ از فشارهای اجتماعی مانند ساعت عبور و مرور و محدودیتهای دیدار و صحبت  ارتباط برقرار میکنند.

  نظرات ()
هویت شفاف در اینترنت و کاهش چند هویتی و هویتهای غیر واقعی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ۱۳ دی ۱۳۸٧

کاهش چند هویتی و هویتهای غیر واقعی در اینترنت به وضوح دیده میشود. از اغتشاش هویتی کاسته میشود.

  نظرات ()
محدودیت های ارتباطی از طریق اینترنت نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ۱۳ دی ۱۳۸٧

محدودیتهای رایانه در نوع رابطه دوستی که در اینترنت برقرار میشود تاثیر دارد. لذا رسمی تر و هدفمندتر است. البته به سادگی نمیتوان گفت که این نوع رابطه غیر شخصی تر نیز هست. در جوامعی که محدودیتهایی برای ارتباطات شخصی وجود دارد، کارکرد ارتباط شخصی در اینترنت اهمیت بیشتری دارد.

  نظرات ()
دوست یابی در اینترنت نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ۱۳ دی ۱۳۸٧

تمایل به دوست یابی مبنای توسعه ی بسیاری از خدمات اینترنتی مانند چت روم ها و وبلاگنویسی و شبکه های اجتماعی است و در واقع قدمی در مسیر اجتماعی شدن انسان است

  نظرات ()
اینترنت گذشته و اینترنت امروز نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ۱۳ دی ۱۳۸٧

تا سال ٢٠٠٢ بیشترین کاربرد اینترنت :‌ ایمیل و چت روم ها و فعالیتهای اقتصادی در کشورهای پیشرفته تر بود
از سال ٢٠٠٢ موضوع وبلاگنویسی تحولی اساسی در اینترنت ایجاد کرد و از سهم فعالیتهای دیگر کاست و کاربران فرهیخته را مجذوب خود کرد
از سال ٢٠٠۵ موضوع شبکه های اجتماعی و گسترش روابط تعاملی انسانها در اینترنت
در تکیه بر پژوهشهای مرتبط با اینترنت در دوره های قبلی و تعمیم آن به دوره های بعدی باید احتیاط کرد

  نظرات ()
اطلاعات و ارتباطات نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸٧

با اطلاعات میدانیم
و با ارتباطات به دانش و یکدیگر نزدیک میشویم
بستری برای تغییر

  نظرات ()
1 نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸٧

١

  نظرات ()
تغییر خاطره در ذهن و اهمیت وبلاگنویسی در نگهداری خاطرات به صورت اصیل نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ٩ دی ۱۳۸٧

با گذشت زمان خاطره ها را فراموش میکنیم ولی این روند معمولا در عمق ذهن ما به صورت تحریف خاطره آغاز میشود. نگارش خاطره ها و ثبت آنها در وبلاگ از انحراف آنها در ذهن و فراموشی جلوگیری میکند.
البته تغییر فضای روحی انسان، موجب میشود که به هنگام بازخوانی خاطره ها، احساس و درکی متفاوت پیدا کنیم ولی با اینحال ثبت خاطرات در وبلاگ راه حل مناسبی است.

  نظرات ()
امکان کلمه عبور گذاردن در یادداشت و افزایش سلامت و امنیت در وبلاگستان نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ٩ دی ۱۳۸٧

امکان پسورد گذاردن بر روی یادداشت های وبلاگها در شرایط اجتماعی ایران ما به وبلاگنویسان این امنیت خاطر را میدهد که بخشی از شخصی نویسی هایشان را برای عده ی معدودی منتشر کنند. متن های اختصاصی دارای کلمه عبور توسط موتورهای جستجوگر دیده نمیشود و به نوعی حریم خصوصی تر وبلاگ محسوب میشود.
تداخل محیط شخصی وبلاگ و محیط عمومی آن به مثابه بخشی از اینترنت، نوعی سردرگمی در حوزه حقوقی ایجاد کرده است.

  نظرات ()
وبلاگنویسی با هویت واقعی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٧ دی ۱۳۸٧

وبلاگنویسی با هویت واقعی منافع زیادی دارد:
از افراط گرایی در نوشتن خارج از هویت و شخصیت واقعی وبلاگنویس جلوگیری میکند
موجب تعامل واقعی و تثبیت شخصیت مجازی میشود
موجب شکل گیری روابط واقعی در جامعه مجازی میشود
به ایجاد گروهها و شخصیتهای مرجع در جامعه مجازی می انجامد
موجب افزایش اعتبار شخصی میشود
حق انتخاب مناسبی به دیگران برای تعامل با وبلاگنویس میدهد

  نظرات ()
اتمسفر کاربران ایرانی اینترنت با محوریت آدرس الکترونیکی : ‌ایمیل نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٧ دی ۱۳۸٧

اخیرا آمار کاربران ایرانی از سوی مدیران ارشد فناوری ارتباطات کشور تا بیش از بیست میلیون نفر تخمین زده شده اند. طبیعتا جز اعتماد نسبی به آنان کار دیگری نمیتوانیم انجام دهیم چرا که آمار دیگری در اختیار نداریم.
چندی پیش یکی از دوستان اصولگرا  مطرح کرده بود که با احتساب مثلا حداکثر پنج میلیون کاربر حوزه وبلاگ و احیانا محاسبه ی گروههای کوچک تر، بیشتر گروه فعال در اینترنت، فعالین در حوزه های چت روم ها هستند.
به نظر من این نظر کاملا نادرست است. اگر بپذیریم که بیست میلیون کاربر ایرانی اینترنت داریم، ویژگی مشترک کاربری همه ای کاربران، استفاده از آدرس الکترونیکی برای ارتباطات است ولی فراتر از این شاید بیش از پنجاه درصد آنها از اینترنت در حد آدرس اینترنتی و الکترونیکی استفاده میکنند. نه اهل وبلاگنویسی هستند و نه وبگردی میکنند. بخش عمده ی دیگری نیز هستند که صرفا به وبگردی علاقه نشان میدهند. در واقع  چت روم ها به دلیل ظهور فرصت های مناسبتر از اقبال گذشته برخوردار نیستند.  بعلاوه فعالین این حوزه ها معمولا در زمره ی وبلاگنویسان نیز هستند. البته وبلاگهای این گروه ویژگی های خاص خود را نیز دارد.
تصور اینکه فعالین اینترنت، از فرصت وبلاگنویسی و بازدید از سایتهای پر ترافیک جامعه مجازی پرهیز دارند، تصور نادرستی است.

  نظرات ()
مطالب اخیر از عصر اطلاعات تا عصر تجربه نقش فناوری در کاهش تراکنش های اجتماعی نگارش بی ویرایش در وبلاگ اعتراف اوباما به خطا در لیبی و آینده سیاسی او پاسخگویی در فضاهای ثالث ظرفیت کشورها برای دمکراسی مجازی نهادهای سیاسی فضای مجازی دمکراسی دیجیتال / مردم سالاری مجازی مقایسه دستاوردهای حوزه فاوا و فضای مجازی خطای استراتژیک تعمیم فاوا به همه حوزه ها
کلمات کلیدی وبلاگ اینترنت وب جامعه فضای مجازی (٧۳) اینترنت (٦٥) جامعه مجازی (٦٠) وبلاگستان (٤۸) وبلاگ چیست؟ (٤٠) فاوا (٢٩) اندیشه (٢٥) وبلاگ (٢٤) فیلترینگ (٢٠) سایتهای اینترنتی (۱٦) نقد و بحث و اندیشه (۱٦) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) (۱٦) وب فارسی (۱٤) سایت (۱۳) شبکه اجتماعی مجازی (۱۳) تجربه روزانه پیشنهاد پیش بینی آینده (۱۳) رسانه (۱٢) فیلترینگ و سانسور و مسدودی (۱۱) آینده جهان (۱٠) اینترنت وب جامعه فضای مجازی شبکه اجتماعی وبلاگستان (۱٠) کسب و کار مجازی (٩) وبلاگنویسان (۸) تعامل اجتماعی (٧) فناوری اطلاعات و ارتباطات (٧) جامعه مجازی اینترنت وب (٧) روز وبلاگ فارسی (٧) پرشین بلاگ (٧) فیس بوک (٦) مهدی بوترابی (٦) بازاریابی اینترنتی (٦) هویت مجازی (٦) مصاحبه و خاطره (٦) اینترنت و وب (٦) خبرستان (٦) آزادی (٦) جشنواره اینترنتی (٦) مدیران سایتها (٦) کاربران اینترنت (٦) وبلاگستان فارسی (٥) سایت اینترنتی (٥) وبلاگنویسی (٥) اینترنت ملی (٥) میراث دیجیتال (٥) مصاحبه (٥) ابر رسانه و رسانه و رسانه اجتماعی (٥) تبلیغات آنلاین (٥) جشن تولد پرشین بلاگ (٥) جشن وبلاگ فارسی (٤) جشن بانوان برتر وبلاگستان (٤) گروه سایت های پرشین بلاگ (٤) آموزش و تحقیق (٤) امنیت و امنیت ملی (٤) دانش و قدرت و ثروت (٤) سلامت مجازی (٤) نظرسنجی و افکار سنجی و افکار عمومی (٤) لینک (٤) عکس (٤) انتخابات (٤) گوگل (٤) اراذل و اوباش (٤) وبلاگنویس (٤) انتخابات دهم ریاست جمهوری (٤) افکار عمومی (۳) اقتدار دولتها (۳) حریم خصوصی (۳) وبلاگ تخصصی (۳) انسان (۳) پرشین بلاگ (۳) نظرسنجی (۳) رضا کیانیان (۳) تحریم (۳) مردم سالاری مجازی (۳) تولید محتوای فارسی (۳) فیلترینگ و سانسور (۳) بزرگداشت و یادبود و مناسبت (۳) امنیت فضای مجازی (۳) گوگل پلاس (۳) وبلاگ فستیوال (۳) جامعه مجازی و اینترنت وب (۳) روز وبلاگ (۳) اطلاع رسانی (۳) موتورهای جستجوگر (۳) کمیته تعیین مصادیق (۳) دادسرای اینترنت (٢) فیلترینگ اشتباهی (٢) تعاملات اجتماعی (٢) سرمایه گذاری (٢) مسابقه وبلاگنویسی (٢) محیط سالم (٢) پارلمان مجازی (٢) نشریه الکترونیکی (٢) وبلاگ گروهی (٢) محمد علی ابطحی (٢) معصومه ابتکار (٢) سروش صحت (٢) روز جهانی وبلاگ (٢) مستعار نویسی (٢) امیر خادم (٢) آسیب اجتماعی (٢) نقشه جامعه مجازی (٢) شورایعالی فضای مجازی (٢) شبکه گردشگری مجازی (٢) شبکه مجازی گردشگری (٢) جشنواره مسابقه اینترنتی (٢) ایده و کارآفرینی و نوآوری (٢) جامعه مجازی و اینترنت (٢) فرهنگ و آیین و دین (٢) منافع ملی (٢) ستاد مجازی انتخابات (٢) ابر رسانه و رسانه (٢) آزادی و دسترسی به اطلاعات (٢) علیرضا عسگری (٢) جنگ سایبری (٢) سئو seo (٢) مهاجرت (٢) نوروز (٢) انتخابات 24 اسفند (٢) عمو پورنگ (٢) وب (٢) جوانان (٢) رسانه مجازی (٢) حقوق شهروندان مجازی (٢) فیلترنت ملی (٢) دات کام (٢) طراحی وب (٢) استبداد (٢) گروههای اینترنتی (٢) وبگرد (٢) زندگی مجازی (٢) گروههای مرجع اینترنتی (٢) شهروندان مجازی (٢) مردم سالاری (٢) زندگی دیجیتال (٢) شکاف دیجیتالی (٢) داریوش فرضیایی (٢) قرار وبلاگی (۱) سرزمین مادری (۱) پزشکان (۱) تبعیض جنسیتی (۱) اسپم (۱) تالیا (۱) فناوری اطالاعات (۱) پرشین وبلاگ (۱) اقتدارگرایان اینترنت (۱) ابرقدرتها (۱) گروههای مرجع (۱) شبکه اجتماعی (۱) ضیایی پرور (۱) پرشین بلاگ دات کام (۱) پرشین بلاگ دات آی آر (۱) انجمن صنفی (۱) icc (۱) حاشیه نویسی (۱) کامنتینگ (۱) ریزش اطلاعات (۱) جهان سوم (۱) وطن (۱) سایتهای موسیقی (۱) حجاب و عفاف (۱) رسانه های دیجیتال (۱) امر به معروف (۱) نهی از منکر (۱) صنعت it (۱) فیلترننت ملی (۱) persianblog (۱) boutorabi (۱) امین پور (۱) ابر رسانه (۱) کلوپ (۱) صنف اینترنت (۱) شغل اینترنتی (۱) تیم برنرز لی (۱) w3c (۱) www (۱) مخترع وب (۱) زنده رود (۱) خانه پدری (۱) وب مستر (۱) قاره جدید (۱) ماتریکس (۱) رنسانس اینترنتی (۱) دانش (۱) افغانستان (۱) همایش (۱) دین (۱) قرآن (۱) مذهبی (۱) عشق (۱) جشن (۱) دانلود (۱) موبایل (۱) زنان (۱) اخلاق (۱) خاطره (۱) بلاگ (۱) ایرانسل (۱) فناوری اطلاعات (۱) وبگردی (۱) مایکروسافت (۱) خاتمی (۱) دیجیتال (۱) پروفایل (۱) بیل گیتس (۱) جشن تولد (۱) تلفن (۱) وبلاگهای تخصصی (۱) وبلاگهای سیاسی (۱) قیصر (۱) پشت صحنه (۱) آی تی (۱) پیام (۱) بوترابی (۱) زبان فارسی (۱) پیشنهاد (۱) ایمیل (۱) تاجیکستان (۱) کاریکاتور (۱) کپی رایت (۱) قرآن کریم (۱) عدالت (۱) یادداشت (۱) فید (۱) blog (۱) سپاه جاویدان (۱) صادرات نرم افزار (۱) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) ا (۱) اصلاح طلبان و اصولگرایان (۱) هولدینگ (۱) بازاریابی شبکه ای (۱) اخلاق و اخلاقیات در جامعه مجازی (۱) نخبگان مجازی (۱) جنگ نرم (۱) دروغ و تخریب (۱) مونیتورینگ (۱) نظرسنجی و افکار سنجی (۱) وب معنایی (۱) احزاب و تشکل ها (۱) حقوق بشر و قضاوت (۱) پورتال پرتال (۱) مرجعیت مجازی (۱) مرجعیت و نخبگان مجازی (۱) آسیب شناسی فضای مجازی (۱) همایش مسابقه جشنوواره (۱) پیام رسانه (۱) شناخت منطق (۱) جنگ نرم و سخت و سایبری (۱) مصاحبه خاطره پیام (۱) عدالت آزادی آگاهی انتخاب اختیار (۱) آسیب اجتماعی و فردی (۱) شهرت مجازی (۱) رضایت کاربران (۱) ایده و کارآفرینی (۱) دایرکتوری فهرست سایت (۱) اینفوگرافیک (۱) جنگ سایبری نرم سخت صلح بحران رقابت (۱) اینترنت وب جامعه مجازی اینترانت شبکه ملی اطلاعات (۱) بازریابی الکترونیکی اینترنتی (۱) کنسرسیوم آموزش الکترونیک (۱) آموزش الکترونیکی و اینترنتی (۱) فیلترنت اشتباهی (۱) انجمن سایتهای فارسی (۱) جهانی سازی (۱) رسانه دیجیتال (۱) اینتنرنت (۱) نشریه اینترنتی (۱) رنکینگ (۱) فرهنگسرای بانو (۱) فضای مجازی (۱) blog day (۱) مهدوی واعظ (۱) چکاد (۱) گروه موسیقی چکاد (۱) دفاع مقدس (۱) قیصر امین پور (۱) صدا و سیما (۱) رضا یزدانی (۱) نجبا (۱) شریف زادگان (۱) hypertext (۱) سایت عمو (۱) گروه اینترنتی (۱) حقوق مولفین (۱) حق نشر (۱) پهنای باند (۱) خرافه (۱) بانکی (۱) انحصار (۱) صفحه نمایش (۱) چاپار (۱) پروچیستا (۱) ساماندهی (۱) قلب مجازی (۱) دولت الکترونیک (۱) هرزه نگاری (۱) باشگاه (۱) نشریات دیجیتال (۱) شایا تجلی (۱) ایران و ایرانی (۱) طراح وب (۱) گزارش تصویری (۱) تبلاگ (۱)
دوستان من زمان بیکرانه ایران جاودانه اکرنه تاجیکستان بر فراز جهان وبلاگ اکرنه ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ایران و ایرانشناسی ایران و ایرانشناسی باشگاه مجازی مدیران و متخصصان ایران سیمرغ پرتال زیگور طراح قالب