مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
آرشیو وبلاگ
      اینترنت و جهان و جامعه مجازی (فرهنگ و سياست و اقتصاد اينترنت و جامعه و جهان مجازي)
خاطره از Hypertext نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸٧

حدود پانزه سال پیش وقتی با امکان Hypertext  آشنا شدم، خیلی ذوق زده شدم. گویا وارد هزار تویی از دریچه های دانش شده ام. از هر طرف که میرفتیم راهی جدید برویم گشوده میشد و البته در آن روزگار اینترنتی با ابعاد امروزی وجود نداشت که بتواند خروارها اطلاعات بر ذهن و فکر شما خالی کند ولی در حد خودش اقناع کننده بود.
 وقتی این امکان را در راهنمای نرم افزارهای تولیدی در شرکت پیاده شد،احساس ویژه ای داشتم.
چند روزی است که فرصت بیشتری برای مطالعات وب و وبلاگ اختصاص میدهم و این خاطره به ذهنم رسید و گفتم یادداشت کنم.

  نظرات ()
نجبا در وبلاگستان نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٢٦ امرداد ۱۳۸٧

در وبلاگستان نیز نجبایی از جنس دربار لویی چهاردهم و شانزدهم داریم. اسم و رسم روزگار گذشته را فارغ از وضعیت کنونی شان  یدک میکشند.
اهل خواندن و نوشتن و حامل دانشی بیش از عوام وبلاگستان. پر حرف و کم عمل. خود را چند برابر بزرگتر و دیگران را چند برابر کوچکتر می بیند. اگر چنین نبود که شریف و نجیب زاده نبودند.
در مجالس خود مشغول یکدیگر و غافل از دیگرانند.
بیرون از کاخ هایشان، زندگی در جریان است. در اشکها و لبخندهای شبانه روز مردم.

  نظرات ()
در باره وب نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ٢٤ امرداد ۱۳۸٧

لینکهای مهم:

http://www.w3.org/2004/08/W3CTalks?date=All+past+and+future+talks+*&event=None&activity=None&name=Tim+Berners-Lee&country=None&language=None&office=None&sortInverse=yes&submit=Submit

http://www.w3.org/DesignIssues

http://www.w3.org/People/Berners-Lee/Kids.html

http://dig.csail.mit.edu/breadcrumbs/blog/4

http://www.w3.org/People/Berners-Lee/Weaving/Errata.html

http://www.w3.org/People/Berners-Lee/Weaving/glossary.html

http://www.w3.org/Talks/WWW94Tim

http://www.w3.org/History.html

  نظرات ()
نخستین مرورگر وب نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ٢٤ امرداد ۱۳۸٧


نخستین مرورگر وب با نام WorldWideWeb در سال 1990 میلادی به بازار آمد و کمی بعد برای عدم تشابه با مفهوم اصلی وب نامش به Nexus  تغییر کرد.

لینک مرجع: برنرز لی

  نظرات ()
ابزارهای مفید برای وبلاگستان نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ٢٢ امرداد ۱۳۸٧

لینک مطلب:


32 SEO Tips to Boost your Website Traffic

Aug 9, 2008 Author: Ashish | Filed under: SEO

Search Engine Optimization (SEO) is the process of improving the volume and quality of traffic to a web site from search engines via “natural” (”organic” or “algorithmic“) search results for targeted keywords. Usually, the earlier a site is presented in the search results or the higher it “ranks”, the more searchers will visit that site. SEO can also target different kinds of searches, including image search, local search, and industry-specific vertical search engines.

By carefully evaluating techniques required to boost website traffic i have come up with the 32 tips for search engine optimization (SEO) of your favourite website. If these tips are followed in correct manner you will see the increase in traffic for sure

1. Make sure your site is not under construction, incomplete, with little or no unique content.

2. When your site is ready, submit it to Google, Yahoo, MSN and ASK.com. Consider also submitting to other search engine but most of them are powered by these four leading search engines. Submit also your site to reputable high PR web directories, open directories, yellow pages and social bookmarking sites such as del.icio.us, furl, etc.

3. Submit your sitemap to Google, Yahoo, MSN and ASK.com (sitemap for search engines usually in XML format)

4. Offer sitemap to your site visitors for easy page navigation. (sitemap for visitors in HTML format)

5. Create unique and rich content sites. Avoid duplicate content. Do not create multiple pages, sub-domains, domains, mirror sites or sites with different domain names but same content.

6. Check your keywords and make sure they are relevant and actually are contained in your site. Avoid keywords stuffing.

7. Use text instead of images in your content, links and important subjects.

8. Make your TITLE and ALT tags descriptive, simple and keyword rich. Avoid irrelevant and repeated keywords.

9. Title tag should be 60-80 characters maximum length.

10. Meta tag description should be 160-180 characters including spaces. (about 25-30 words)

11. Meta Tag keywords must be 15-20 words maximum.

12. Optimize Pages with Headings (H1, H2, H3..) containing your site’s primary keywords.

13. Validate your CSS and HTML. Check for errors and broken links.

14. If your site contains dynamic pages(i.e., the URL contains a “?” character), make sure you use SEO friendly URLs. Search engines’ spiders having difficulty indexing dynamic pages.

15. Maximum links per page must be fewer than 100. Avoid the risk of being flagged as link farm by search engines.

16. Use Lynx as text browser to check your site. (http://lynx.isc.org/)

17. Allow search bots (good ones) to crawl your sites without session IDs or arguments that track their path through the site. Using these techniques may result in incomplete indexing of your site.

18. Check your web server/host if it supports the If-Modified-Since HTTP header. It tells search engines whether your content has changed since last crawled your site. It will save you bandwidth, resources and avoid server overload.

19. Use Robots.txt file to manage and control search engine spiders in indexing your site. You can allow and disallow spiders and choose directories you want to be crawled and indexed. But with bad bots or spam bots you need to modify your HTACCESS file to properly and effectively manage bots or spiders. Visit http://www.robotstxt.org/wc/faq.html to learn more about Robots.txt file.

20. Do not attempt to present different content to search engines than what you show to your site visitors.

21. Avoid dirty tricks and exploiting loop holes to improve search engines ranking.

22. Avoid links to bad neighborhood such as web spammers, link farms, phishing, hacker, crack, gambling, porn and scam sites. Linking to them will greatly affects your search engine rankings.

23. Do not attempt to join in link schemes, excessive reciprocal links or excessive link exchanging and link exchange web rings.

24. Do not use unauthorized programs or online tools to submit your site, check page rankings and other automated queries. Avoid the risk of being flagged as spam.

25. Do not use hidden text and links. Show to search engines what you show to your vistors. It will greatly affect your site’s reputation.

26. Do not attempt to create pages that contains phishing, scam, viruses, trojans, backdoors, spyware, adware and other malicious programs.

27. Make your site useful and informative.

28. Improve your link building. Link to high PR websites. Quality of relevant links are far more important than quantity. Links will greatly improve your site’s visibility, popularity and rankings. Search engines consider links as votes to your site.

29. Check your page link structure. Every page should be reachable by a single static text link.

30. Be extra careful in purchasing SEO services. Some uses illegal and questionable ways to improve rankings.

31. Do not buy or sell links.

32. Do not create sites that contains purely affiliate links and no valuable content that are useful to the users.

 

  نظرات ()
مصاحبه سایت خبری آفتاب نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢٠ امرداد ۱۳۸٧

لینک مطلب از سایت آفتاب نیوز:

«مهدی بوترابی ،مدیر عامل پرشین بلاگ» در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی آفتاب، با بیان اینکه سرعت پایین اینترنت در ایران با طرح توسعه زیر ساختها در تعارض است می‌گوید: «سرعت پایین اینترنت باعث شده بسیاری از افراد مانند استادان دانشگاه‌ها که نیازمند دانلود کردن متن های زیادی هستند و یا کودکان و نوجوانانی که در مدارس بیشتر نیازمند استفاده از سایتهای مولتی مدیا هستند، نتوانند استفاده مناسب را از این تکنولوژی ببرند».

وی با بیان اینکه پهنای باند اینترنت در ایران مناسب نیست ادامه می دهد: «این مسئله که مشکل بزرگی در عرصه اینترنت محسوب می شود نه از سوی قانون و دولت و نه از سوی بخش خصوصی، از پشتوانه مناسبی برخوردار نیست و باعث نارضایتی مصرف کننده‌ها شده‌است».

«مهدی بوترابی رئیس پرشین بلاگ» هم در این مورد می گوید:« آمار دقیقی از تعداد کاربران و وبلاگها در دست نیست ولی تصور می کنم که حدود بیش از چهار میلیون وبلاگ فارسی توسط حدود 400 هزار نفر ایجاد شده که از این تعداد حدود 200 هزار نفر در حال وب نگاری هستند و از این تعداد کمتر از 100 هزار نفر هر هفته در وبلاگهایشان می نویسند».

رییس پرشین بلاگ نیز با بیان اینکه در این زمینه هیچ قانون روشن و شفافی وجود ندارد، می گوید: «وقتی در این زمینه قانونی وجود ندارد، انتظار حمایت از دولت بیهوده است. ما می‌بینیم که سالهاست قانون جرایم اینترنتی در مجلس خاک می خورد و به آن رسیدگی نمی شود».

بوترابی فیلترینگ اشتباه را بزرگترین مشکل در این زمینه می داند و می‌گوید: «با فیلتر کردن کلمه‌ای مانند فساد، موضوع فساد در جامعه از بین نمی‌رود. این نشان دهنده‌ی این است که کسانی اقدام به اینگونه فیلترینگ می کنند خود شناخت مناسبی از فضایی مجازی ندارند».

  نظرات ()
رونمایی از سایت عمو همزمان با جشن تولد عمو پورنگ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٥ امرداد ۱۳۸٧

سه شنبه اول مرداد ٨٧ به مناسبت جشن تولد عمو پورنگ  (داریوش فرضیایی) مراسمی به ابتکار سایت عمو  و گروه سایتهای پرشین بلاگ در فرهنگسرای خانواده برگزار شد. در این مراسم که جمعی از کودکان و خانواده هایشان حضور داشتند، عمو و امیر محمد  برنامه های شاد و متنوعی را اجرا کردند. طی این جشن در باره امکانات جدید سایت و بخش های مختلف آن توضیحاتی ارائه و در پایان سایت جدید عمو به آدرس اینترنتی عمو دات آی آر رونمایی شد.




ادامه مطلب ...
  نظرات ()
شخصی نویسی محور اصلی وبلاگنویسی است نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱ امرداد ۱۳۸٧

لینک مطلب از خبرگزاری اقتصادی ایران (اکونیوز):

شخصی نویسی محور اصلی وبلاگنویسی است بخش دوم مصاحبه با اکو نیوز


اختصاصی/ مدیرعامل پرشین بلاگ:
بیشترین تنوع وبلاگی در حوزه اندیشه و احساس شخصی است
تهران - خبرگزاری اقتصادی ایران
اکونیوز: "مهدی بوترابی" مدیرعامل سایت پرشین بلاگ (ارائه کننده سرویس وبلاگ)در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری اقتصادی ایران به پرسشهای مختلف در زمینه وبلاگ پاسخ گفت که بخش پایانی آن را مشاهده می کنید

در مورد تقسیم بندی وبلاگها، بیشترین وبلاگها در چه حوزه ای است؟ کدام حوزه رشد داشته و دلیل آن چیبست؟

بیشتر وبلاگها به مفهوم وبلاگ وفادار مانده و به حوزه مسائل مرتبط با شخص در حوزه اندیشه و احساس وی مربوط است.

البته گرایش احساسی قوی تر از گرایش اندیشه است و در مجموع این دو بخش بیشترین تعداد وبلاگها را به خود اختصاص میدهند.

از نظر موضوعی، وبلاگهای ادبی که به حوزه دلنوشته و محتوای اصلی وبلاگستان نزدیکی دارند و وبلاگهای فناوری اطلاعات که به شکل و مسائل مرتبط با وبلاگستان و اینترنت مرتبط اند، دو حوزه تخصصی فعال تر در وبلاگستان هستند.

 

پرکاری و کم کاری وبلاگ نویسان در بازه های زمانی گوناگون به چه عواملی وابسته است؟

با توجه به اینکه گروه اصلی نویسندگان وبلاگستان، دانشجویان و دانش آموزان هستند،  وبلاگنویسی در روزهای تعطیل که موسم گشت و گذار جوانان است و ایام امتحانات و کنکور کاهش می یابد.

دلایل مستعارنویسی در وبلاگها چیست؟

مستعار نویسی از ویژگی های همزاد وبلاگنویسی است که از روزهای نخستین تولد وبلاگستان با آن همراه بوده است و از سوی افکار عمومی وبلاگستان کاملا مشروع و قابل قبول است.

مستعار نویسی متاثر از نگرانی نویسنده از فشارهای احتمالی درونی (به دلیل تجربه ای متفاوت و جدید بودن برای وبلاگنویس)، خانواده(به دلیل آسیب های وبگردی و نگرانی خانواده ها و تداخل تفریح اینترنتی با بقیه وظایف اعضای نوجوان و جوان خانواده)، جامعه ( به دلیل شکل نگرفتن هنجارهای متناسب با اینتنرت)، حکومت ( به دلیل نگرانی از فعالیتهای ضد دولتی یا غیرقانونی و ... ) بوده است.

عوامل محدودکننده فوق به تدریج در حال کاهش اند و به همین دلیل شاهد افزایش حضور وبلاگنویسان با هویت واقعی هستیم.

شاهد رشد وبلاگهای تخصصی هستیم. دلیلش چیست؟ چه تاثیری در حوزه های مختلف خواهد داشت؟

رشد وبلاگهای تخصصی بخشی از علاقه عمومی ایرانیان به فعالیت علمی است که به نوعی خود را در وبلاگستان وارد کرده است.

تخصصی نویسی در وبلاگستان موجب حمایت علمی و کاربردی از فعالیتهای وبلاگستان است ولی این تلاشها به تدریج به سوی فعالیتهای گروهی تخصصی و نشریات الکترونیکی و اینترنتی منعطف خواهد شد.

بنظر می آید که مفهوم وبلاگهای تخصصی به نوعی با ذات وبلاگستان همخوانی ندارد و تخصصی نویسی بصورت وبلاگ شخصی آینده روشنی در وبلاگستان نخواهد داشت.

 

تخصصی عمل کردن وبلاگها درست است یا عام نویسی؟ چه تاثیری بر مخاطب دارد؟

نویسندگی حقی است که چندان قضاوت صحیح و ناصحیح نمی پذیرد. شخصی نویسی محور اصلی وبلاگنویسی است. این مفهوم با تخصصی نویسی و عام نویسی متفاوت است.

تخصصی نویسی وبلاگها موجی است که در وبلاگستان بوجود آمده و از نظر کاربردی در توسعه و تعمیق وبلاگستان موثر می باشد. به کاربران کمک زیادی کرده و به اعتبار وبلاگستان در محافل علمی و فرهنگی افزوده است. تخصصی نویسی گرچه بخش عمده ای از وبلاگستان نیست ولی مورد توجه ویژه رسانه های دیگر قرار گرفته است.


از روند ایجاد مخاطبان تخصصی برای وبلاگها استقبال می کنید؟

بله. به دلیل اینکه خواست بخشی از وبلاگستان است و بر مشروعیت وبلاگستان می افزاید.


برای هدفمند کردن وبلاگها چه راهکارهایی ارایه می کنید؟

آنان را آزاد بگذاریم تا مسیر خود را فارغ از فشارها و با رعایت معیارهای مشترک انسانی و اسلامی و ایرانی دنبال کنند. انتخاب عمومی مردم معمولا صحیح است. بخصوص اگر این انتخاب توسط فرهیختگان آنان یعنی وبلاگنویسان صورت گرفته باشد.

 

وبلاگ نویسی فردی و وبلاگ نویسی تیمی، کدامیک تاثیرگذاری بیشتری دارد؟

وبلاگنویسی تیمی قطعا دایره تاثیرگذاری بیشتری دارد ولی وبلاگنویسی اساس فردی تعریف شده است. همانگونه که وبلاگنویسی تخصصی به نوعی از نظر محتوایی تغییر محسوب می شود، وبلاگ گروهی نیز نوعی تغییر و دوری از شکل وبلاگ تلقی میشود. موضوعی که الزاما ناخوشایند نیز نیست و تاکنون منافع بسیاری برای وبلاگستان به همراه داشته است.

پیش بینی  پیوند وبلاگهای گروهی و تخصصی به یکدیگر دور از ذهن نیست و احتمالا شاهد ظهور نشریات الکترونیکی و اینترنتی متنوعی خواهیم بود. موضوعی که زمان آن رسیده است ولی از نظر بستر سازی فناوری آماده ی آن نیستیم.


دلایل وجود وبلاگهای متعدد توسط یک شخص چیست؟

تنوع طلبی و دلزدگی موسمی و آسانی دسترسی به وبلاگهای متعدد و علاقه به چند وجهی بودن از جمله دلایل این موضوع است.

 

وبلاگ میتواند جایگزین رسانه شود؟

وبلاگ رسانه هست. جایگزین رسانه های دیگر نیز نخواهد شد. بلکه به جمع آنان پیوسته و سهمی از تاثیرگذاری بر مخاطبان را به خود اختصاص داده است.

وبلاگستان به مرجعی جدی برای بقیه رسانه ها از نظر محتوا تبدیل و همزمان به نقش رسانه ای دو طرفه و موثر نزدیک شده است. با توجه به حجم عظیم مخاطبان آن بنظر میرسد هم اکنون به دومین رسانه پس از صدا و سیما تبدیل شده است.


خودافشایی و نوشتن راحت مطالب در وبلاگ ها چه تاثیری بر رسانه های رسمی دارد؟ آیا اعتبار آنها را خدشه دار نمی کند؟

قدرت وبلاگستان در به هم ریختن قاعده های سنتی رسانه های دیگر زیاد است. فعالین رسانه های دیگر بایستی هنگام استفاده از وبلاگستان به این موضوع توجه کنند و ضمن استفاده از محتوای وبلاگستان و نوآوری در حوزه کاری خود، به نوعی پالایش بپردازند و از هویت رسانه خود صیانت کنند.

 

تقسیم بندی دوقطبی وبلاگها به اصلاح طلب و اصولگرا درست است؟

در حوزه سیاسی، وبلاگستان فاقد گرایش حزبی و گروهی است. وبلاگهای سیاسی سهم زیادی از فضای وبلاگستان را متاثر نمیکنند ولی در عین حال وبلاگستان به سرنوشت جامعه بی تفاوت نیست.

انتقاد از وضع موجود و گرایش به حرکت اصلاح طلبانه بخشی از هویت وبلاگستان است که شاید بعضی از آن حمایت سیاسی وبلاگستان از حزب و گروه خاصی را استنباط کنند.

حتی در میان وبلاگهای سیاسی نیز به راحتی میتوان تشخیص داد که مرزهای حزبی و گروهی نیرومندی وجود ندارد و علاوه بر اصلاح طلبان و اصولگرایان گروههای دیگری نیز فعالیت دارند.


وضعیت سرویس دهنده های وبلاگ در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا توانایی رقابت با سرویس دهنده های خارجی را دارند؟

هم اکنون دهها سرویس دهنده فارسی وجود دارد که یر تعداد آنان افزوده نیز میشود. راه اندازی و  اداره سرویس دهنده وب در سطح کوچک کار دشواری نیست و به همین دلیل تعداد این نوع وبلاگ سرویس که معمولا عمر کوتاهی یا کمتر از یکصدهزار کاربر یا کمتر از یک میلیون بازدید کننده در روز دارند، زیاد است.

فرصت رقابت عمومی در بین وبلاگ سرویس های فارسی مدتی است پایان یافته است و عملا تغییر زیادی در وضعیت وبلاگ سرویس ها ایجاد نشده است. رقابت با وبلاگ سرویس های خارچی دشوار ولی عملی و هم اکنون در جریان است. رقابت در سطح فناوری و ارائه سرویس های مکمل بخشی و تکیه بر گرایشات بومی از عرصه های اصلی این رقابت است.


مهمترین چالش های موجود در بین وبلاگ نویسان و شرکتهای ارائه کننده وبلاگ چیست؟

امنیت در مقابل تصمیمات غیر کارشناسی تصمیم گیرندگان داخلی و فشارهای خارجی بر فعالیت های اقتصادی با مبدا ایران.

حرکتهای دسته جمعی وبلاگها در جریان های مختلف اجتماعی، اقتصادی و...چقدر میتواند مفید باشد؟

تعاملات اجتماعی وبلاگستان یکی از مفیدترین عرصه های فعالیت وبلاگنویسان است. صیانت از میراث کهن فرهنگ و تمدن ایرانی از دغدغه های اصلی وبلاگنویسان و  حمایت از حرکتهای فرهنگی و اجتماعی به امید بهبود شرایط زندگی، گرایش مسئولانه وبلاگستان نسبت به جامعه ایران است.

  نظرات ()
تدوین قوانین در بخش فاوا مهمترین چالش ICT است ... بخش دوم مصاحبه با اکو نیوز نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱ امرداد ۱۳۸٧

لینک مطلب از خبرگزاری اقتصادی ایران (اکونیوز):

اختصاصی/ مدیرعامل پرشین بلاگ:
بیشترین تنوع وبلاگی در حوزه اندیشه و احساس شخصی است
تهران - خبرگزاری اقتصادی ایران
اکونیوز: "مهدی بوترابی" مدیرعامل سایت پرشین بلاگ (ارائه کننده سرویس وبلاگ)در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری اقتصادی ایران به پرسشهای مختلف در زمینه وبلاگ پاسخ گفت که بخش پایانی آن را مشاهده می کنید

در مورد تقسیم بندی وبلاگها، بیشترین وبلاگها در چه حوزه ای است؟ کدام حوزه رشد داشته و دلیل آن چیبست؟

بیشتر وبلاگها به مفهوم وبلاگ وفادار مانده و به حوزه مسائل مرتبط با شخص در حوزه اندیشه و احساس وی مربوط است.


البته گرایش احساسی قوی تر از گرایش اندیشه است و در مجموع این دو بخش بیشترین تعداد وبلاگها را به خود اختصاص میدهند.


از نظر موضوعی، وبلاگهای ادبی که به حوزه دلنوشته و محتوای اصلی وبلاگستان نزدیکی دارند و وبلاگهای فناوری اطلاعات که به شکل و مسائل مرتبط با وبلاگستان و اینترنت مرتبط اند، دو حوزه تخصصی فعال تر در وبلاگستان هستند.

 

پرکاری و کم کاری وبلاگ نویسان در بازه های زمانی گوناگون به چه عواملی وابسته است؟

 

با توجه به اینکه گروه اصلی نویسندگان وبلاگستان، دانشجویان و دانش آموزان هستند،  وبلاگنویسی در روزهای تعطیل که موسم گشت و گذار جوانان است و ایام امتحانات و کنکور کاهش می یابد.


دلایل مستعارنویسی در وبلاگها چیست؟


مستعار نویسی از ویژگی های همزاد وبلاگنویسی است که از روزهای نخستین تولد وبلاگستان با آن همراه بوده است و از سوی افکار عمومی وبلاگستان کاملا مشروع و قابل قبول است.


مستعار نویسی متاثر از نگرانی نویسنده از فشارهای احتمالی درونی (به دلیل تجربه ای متفاوت و جدید بودن برای وبلاگنویس)، خانواده(به دلیل آسیب های وبگردی و نگرانی خانواده ها و تداخل تفریح اینترنتی با بقیه وظایف اعضای نوجوان و جوان خانواده)، جامعه ( به دلیل شکل نگرفتن هنجارهای متناسب با اینتنرت)، حکومت ( به دلیل نگرانی از فعالیتهای ضد دولتی یا غیرقانونی و ... ) بوده است.


عوامل محدودکننده فوق به تدریج در حال کاهش اند و به همین دلیل شاهد افزایش حضور وبلاگنویسان با هویت واقعی هستیم.

 

شاهد رشد وبلاگهای تخصصی هستیم. دلیلش چیست؟ چه تاثیری در حوزه های مختلف خواهد داشت؟


رشد وبلاگهای تخصصی بخشی از علاقه عمومی ایرانیان به فعالیت علمی است که به نوعی خود را در وبلاگستان وارد کرده است.


تخصصی نویسی در وبلاگستان موجب حمایت علمی و کاربردی از فعالیتهای وبلاگستان است ولی این تلاشها به تدریج به سوی فعالیتهای گروهی تخصصی و نشریات الکترونیکی و اینترنتی منعطف خواهد شد.


بنظر می آید که مفهوم وبلاگهای تخصصی به نوعی با ذات وبلاگستان همخوانی ندارد و تخصصی نویسی بصورت وبلاگ شخصی آینده روشنی در وبلاگستان نخواهد داشت.


تخصصی عمل کردن وبلاگها درست است یا عام نویسی؟ چه تاثیری بر مخاطب دارد؟


نویسندگی حقی است که چندان قضاوت صحیح و ناصحیح نمی پذیرد. شخصی نویسی محور اصلی وبلاگنویسی است. این مفهوم با تخصصی نویسی و عام نویسی متفاوت است.


تخصصی نویسی وبلاگها موجی است که در وبلاگستان بوجود آمده و از نظر کاربردی در توسعه و تعمیق وبلاگستان موثر می باشد. به کاربران کمک زیادی کرده و به اعتبار وبلاگستان در محافل علمی و فرهنگی افزوده است. تخصصی نویسی گرچه بخش عمده ای از وبلاگستان نیست ولی مورد توجه ویژه رسانه های دیگر قرار گرفته است.


از روند ایجاد مخاطبان تخصصی برای وبلاگها استقبال می کنید؟


بله. به دلیل اینکه خواست بخشی از وبلاگستان است و بر مشروعیت وبلاگستان می افزاید.


برای هدفمند کردن وبلاگها چه راهکارهایی ارایه می کنید؟

 

آنان را آزاد بگذاریم تا مسیر خود را فارغ از فشارها و با رعایت معیارهای مشترک انسانی و اسلامی و ایرانی دنبال کنند. انتخاب عمومی مردم معمولا صحیح است. بخصوص اگر این انتخاب توسط فرهیختگان آنان یعنی وبلاگنویسان صورت گرفته باشد.

 

وبلاگ نویسی فردی و وبلاگ نویسی تیمی، کدامیک تاثیرگذاری بیشتری دارد؟

وبلاگنویسی تیمی قطعا دایره تاثیرگذاری بیشتری دارد ولی وبلاگنویسی اساس فردی تعریف شده است. همانگونه که وبلاگنویسی تخصصی به نوعی از نظر محتوایی تغییر محسوب می شود، وبلاگ گروهی نیز نوعی تغییر و دوری از شکل وبلاگ تلقی میشود. موضوعی که الزاما ناخوشایند نیز نیست و تاکنون منافع بسیاری برای وبلاگستان به همراه داشته است.


پیش بینی  پیوند وبلاگهای گروهی و تخصصی به یکدیگر دور از ذهن نیست و احتمالا شاهد ظهور نشریات الکترونیکی و اینترنتی متنوعی خواهیم بود. موضوعی که زمان آن رسیده است ولی از نظر بستر سازی فناوری آماده ی آن نیستیم.


دلایل وجود وبلاگهای متعدد توسط یک شخص چیست؟


تنوع طلبی و دلزدگی موسمی و آسانی دسترسی به وبلاگهای متعدد و علاقه به چند وجهی بودن از جمله دلایل این موضوع است.

 

وبلاگ میتواند جایگزین رسانه شود؟


وبلاگ رسانه هست. جایگزین رسانه های دیگر نیز نخواهد شد. بلکه به جمع آنان پیوسته و سهمی از تاثیرگذاری بر مخاطبان را به خود اختصاص داده است.


وبلاگستان به مرجعی جدی برای بقیه رسانه ها از نظر محتوا تبدیل و همزمان به نقش رسانه ای دو طرفه و موثر نزدیک شده است. با توجه به حجم عظیم مخاطبان آن بنظر میرسد هم اکنون به دومین رسانه پس از صدا و سیما تبدیل شده است.


خودافشایی و نوشتن راحت مطالب در وبلاگ ها چه تاثیری بر رسانه های رسمی دارد؟ آیا اعتبار آنها را خدشه دار نمی کند؟


قدرت وبلاگستان در به هم ریختن قاعده های سنتی رسانه های دیگر زیاد است. فعالین رسانه های دیگر بایستی هنگام استفاده از وبلاگستان به این موضوع توجه کنند و ضمن استفاده از محتوای وبلاگستان و نوآوری در حوزه کاری خود، به نوعی پالایش بپردازند و از هویت رسانه خود صیانت کنند.

 

تقسیم بندی دوقطبی وبلاگها به اصلاح طلب و اصولگرا درست است؟


در حوزه سیاسی، وبلاگستان فاقد گرایش حزبی و گروهی است. وبلاگهای سیاسی سهم زیادی از فضای وبلاگستان را متاثر نمیکنند ولی در عین حال وبلاگستان به سرنوشت جامعه بی تفاوت نیست.


انتقاد از وضع موجود و گرایش به حرکت اصلاح طلبانه بخشی از هویت وبلاگستان است که شاید بعضی از آن حمایت سیاسی وبلاگستان از حزب و گروه خاصی را استنباط کنند.


حتی در میان وبلاگهای سیاسی نیز به راحتی میتوان تشخیص داد که مرزهای حزبی و گروهی نیرومندی وجود ندارد و علاوه بر اصلاح طلبان و اصولگرایان گروههای دیگری نیز فعالیت دارند.


وضعیت سرویس دهنده های وبلاگ در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا توانایی رقابت با سرویس دهنده های خارجی را دارند؟


هم اکنون دهها سرویس دهنده فارسی وجود دارد که یر تعداد آنان افزوده نیز میشود. راه اندازی و  اداره سرویس دهنده وب در سطح کوچک کار دشواری نیست و به همین دلیل تعداد این نوع وبلاگ سرویس که معمولا عمر کوتاهی یا کمتر از یکصدهزار کاربر یا کمتر از یک میلیون بازدید کننده در روز دارند، زیاد است.


فرصت رقابت عمومی در بین وبلاگ سرویس های فارسی مدتی است پایان یافته است و عملا تغییر زیادی در وضعیت وبلاگ سرویس ها ایجاد نشده است. رقابت با وبلاگ سرویس های خارچی دشوار ولی عملی و هم اکنون در جریان است. رقابت در سطح فناوری و ارائه سرویس های مکمل بخشی و تکیه بر گرایشات بومی از عرصه های اصلی این رقابت است.


مهمترین چالش های موجود در بین وبلاگ نویسان و شرکتهای ارائه کننده وبلاگ چیست؟


امنیت در مقابل تصمیمات غیر کارشناسی تصمیم گیرندگان داخلی و فشارهای خارجی بر فعالیت های اقتصادی با مبدا ایران.

 

حرکتهای دسته جمعی وبلاگها در جریان های مختلف اجتماعی، اقتصادی و...چقدر میتواند مفید باشد؟


تعاملات اجتماعی وبلاگستان یکی از مفیدترین عرصه های فعالیت وبلاگنویسان است. صیانت از میراث کهن فرهنگ و تمدن ایرانی از دغدغه های اصلی وبلاگنویسان و  حمایت از حرکتهای فرهنگی و اجتماعی به امید بهبود شرایط زندگی، گرایش مسئولانه وبلاگستان نسبت به جامعه ایران است.

  نظرات ()
مطالب اخیر از عصر اطلاعات تا عصر تجربه نقش فناوری در کاهش تراکنش های اجتماعی نگارش بی ویرایش در وبلاگ اعتراف اوباما به خطا در لیبی و آینده سیاسی او پاسخگویی در فضاهای ثالث ظرفیت کشورها برای دمکراسی مجازی نهادهای سیاسی فضای مجازی دمکراسی دیجیتال / مردم سالاری مجازی مقایسه دستاوردهای حوزه فاوا و فضای مجازی خطای استراتژیک تعمیم فاوا به همه حوزه ها
کلمات کلیدی وبلاگ اینترنت وب جامعه فضای مجازی (٧۳) اینترنت (٦٥) جامعه مجازی (٦٠) وبلاگستان (٤۸) وبلاگ چیست؟ (٤٠) فاوا (٢٩) اندیشه (٢٥) وبلاگ (٢٤) فیلترینگ (٢٠) سایتهای اینترنتی (۱٦) نقد و بحث و اندیشه (۱٦) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) (۱٦) وب فارسی (۱٤) سایت (۱۳) شبکه اجتماعی مجازی (۱۳) تجربه روزانه پیشنهاد پیش بینی آینده (۱۳) رسانه (۱٢) فیلترینگ و سانسور و مسدودی (۱۱) آینده جهان (۱٠) اینترنت وب جامعه فضای مجازی شبکه اجتماعی وبلاگستان (۱٠) کسب و کار مجازی (٩) وبلاگنویسان (۸) تعامل اجتماعی (٧) فناوری اطلاعات و ارتباطات (٧) جامعه مجازی اینترنت وب (٧) روز وبلاگ فارسی (٧) پرشین بلاگ (٧) فیس بوک (٦) مهدی بوترابی (٦) بازاریابی اینترنتی (٦) هویت مجازی (٦) مصاحبه و خاطره (٦) اینترنت و وب (٦) خبرستان (٦) آزادی (٦) جشنواره اینترنتی (٦) مدیران سایتها (٦) کاربران اینترنت (٦) وبلاگستان فارسی (٥) سایت اینترنتی (٥) وبلاگنویسی (٥) اینترنت ملی (٥) میراث دیجیتال (٥) مصاحبه (٥) ابر رسانه و رسانه و رسانه اجتماعی (٥) تبلیغات آنلاین (٥) جشن تولد پرشین بلاگ (٥) جشن وبلاگ فارسی (٤) جشن بانوان برتر وبلاگستان (٤) گروه سایت های پرشین بلاگ (٤) آموزش و تحقیق (٤) امنیت و امنیت ملی (٤) دانش و قدرت و ثروت (٤) سلامت مجازی (٤) نظرسنجی و افکار سنجی و افکار عمومی (٤) لینک (٤) عکس (٤) انتخابات (٤) گوگل (٤) اراذل و اوباش (٤) وبلاگنویس (٤) انتخابات دهم ریاست جمهوری (٤) افکار عمومی (۳) اقتدار دولتها (۳) حریم خصوصی (۳) وبلاگ تخصصی (۳) انسان (۳) پرشین بلاگ (۳) نظرسنجی (۳) رضا کیانیان (۳) تحریم (۳) مردم سالاری مجازی (۳) تولید محتوای فارسی (۳) فیلترینگ و سانسور (۳) بزرگداشت و یادبود و مناسبت (۳) امنیت فضای مجازی (۳) گوگل پلاس (۳) وبلاگ فستیوال (۳) جامعه مجازی و اینترنت وب (۳) روز وبلاگ (۳) اطلاع رسانی (۳) موتورهای جستجوگر (۳) کمیته تعیین مصادیق (۳) دادسرای اینترنت (٢) فیلترینگ اشتباهی (٢) تعاملات اجتماعی (٢) سرمایه گذاری (٢) مسابقه وبلاگنویسی (٢) محیط سالم (٢) پارلمان مجازی (٢) نشریه الکترونیکی (٢) وبلاگ گروهی (٢) محمد علی ابطحی (٢) معصومه ابتکار (٢) سروش صحت (٢) روز جهانی وبلاگ (٢) مستعار نویسی (٢) امیر خادم (٢) آسیب اجتماعی (٢) نقشه جامعه مجازی (٢) شورایعالی فضای مجازی (٢) شبکه گردشگری مجازی (٢) شبکه مجازی گردشگری (٢) جشنواره مسابقه اینترنتی (٢) ایده و کارآفرینی و نوآوری (٢) جامعه مجازی و اینترنت (٢) فرهنگ و آیین و دین (٢) منافع ملی (٢) ستاد مجازی انتخابات (٢) ابر رسانه و رسانه (٢) آزادی و دسترسی به اطلاعات (٢) علیرضا عسگری (٢) جنگ سایبری (٢) سئو seo (٢) مهاجرت (٢) نوروز (٢) انتخابات 24 اسفند (٢) عمو پورنگ (٢) وب (٢) جوانان (٢) رسانه مجازی (٢) حقوق شهروندان مجازی (٢) فیلترنت ملی (٢) دات کام (٢) طراحی وب (٢) استبداد (٢) گروههای اینترنتی (٢) وبگرد (٢) زندگی مجازی (٢) گروههای مرجع اینترنتی (٢) شهروندان مجازی (٢) مردم سالاری (٢) زندگی دیجیتال (٢) شکاف دیجیتالی (٢) داریوش فرضیایی (٢) قرار وبلاگی (۱) سرزمین مادری (۱) پزشکان (۱) تبعیض جنسیتی (۱) اسپم (۱) تالیا (۱) فناوری اطالاعات (۱) پرشین وبلاگ (۱) اقتدارگرایان اینترنت (۱) ابرقدرتها (۱) گروههای مرجع (۱) شبکه اجتماعی (۱) ضیایی پرور (۱) پرشین بلاگ دات کام (۱) پرشین بلاگ دات آی آر (۱) انجمن صنفی (۱) icc (۱) حاشیه نویسی (۱) کامنتینگ (۱) ریزش اطلاعات (۱) جهان سوم (۱) وطن (۱) سایتهای موسیقی (۱) حجاب و عفاف (۱) رسانه های دیجیتال (۱) امر به معروف (۱) نهی از منکر (۱) صنعت it (۱) فیلترننت ملی (۱) persianblog (۱) boutorabi (۱) امین پور (۱) ابر رسانه (۱) کلوپ (۱) صنف اینترنت (۱) شغل اینترنتی (۱) تیم برنرز لی (۱) w3c (۱) www (۱) مخترع وب (۱) زنده رود (۱) خانه پدری (۱) وب مستر (۱) قاره جدید (۱) ماتریکس (۱) رنسانس اینترنتی (۱) دانش (۱) افغانستان (۱) همایش (۱) دین (۱) قرآن (۱) مذهبی (۱) عشق (۱) جشن (۱) دانلود (۱) موبایل (۱) زنان (۱) اخلاق (۱) خاطره (۱) بلاگ (۱) ایرانسل (۱) فناوری اطلاعات (۱) وبگردی (۱) مایکروسافت (۱) خاتمی (۱) دیجیتال (۱) پروفایل (۱) بیل گیتس (۱) جشن تولد (۱) تلفن (۱) وبلاگهای تخصصی (۱) وبلاگهای سیاسی (۱) قیصر (۱) پشت صحنه (۱) آی تی (۱) پیام (۱) بوترابی (۱) زبان فارسی (۱) پیشنهاد (۱) ایمیل (۱) تاجیکستان (۱) کاریکاتور (۱) کپی رایت (۱) قرآن کریم (۱) عدالت (۱) یادداشت (۱) فید (۱) blog (۱) سپاه جاویدان (۱) صادرات نرم افزار (۱) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) ا (۱) اصلاح طلبان و اصولگرایان (۱) هولدینگ (۱) بازاریابی شبکه ای (۱) اخلاق و اخلاقیات در جامعه مجازی (۱) نخبگان مجازی (۱) جنگ نرم (۱) دروغ و تخریب (۱) مونیتورینگ (۱) نظرسنجی و افکار سنجی (۱) وب معنایی (۱) احزاب و تشکل ها (۱) حقوق بشر و قضاوت (۱) پورتال پرتال (۱) مرجعیت مجازی (۱) مرجعیت و نخبگان مجازی (۱) آسیب شناسی فضای مجازی (۱) همایش مسابقه جشنوواره (۱) پیام رسانه (۱) شناخت منطق (۱) جنگ نرم و سخت و سایبری (۱) مصاحبه خاطره پیام (۱) عدالت آزادی آگاهی انتخاب اختیار (۱) آسیب اجتماعی و فردی (۱) شهرت مجازی (۱) رضایت کاربران (۱) ایده و کارآفرینی (۱) دایرکتوری فهرست سایت (۱) اینفوگرافیک (۱) جنگ سایبری نرم سخت صلح بحران رقابت (۱) اینترنت وب جامعه مجازی اینترانت شبکه ملی اطلاعات (۱) بازریابی الکترونیکی اینترنتی (۱) کنسرسیوم آموزش الکترونیک (۱) آموزش الکترونیکی و اینترنتی (۱) فیلترنت اشتباهی (۱) انجمن سایتهای فارسی (۱) جهانی سازی (۱) رسانه دیجیتال (۱) اینتنرنت (۱) نشریه اینترنتی (۱) رنکینگ (۱) فرهنگسرای بانو (۱) فضای مجازی (۱) blog day (۱) مهدوی واعظ (۱) چکاد (۱) گروه موسیقی چکاد (۱) دفاع مقدس (۱) قیصر امین پور (۱) صدا و سیما (۱) رضا یزدانی (۱) نجبا (۱) شریف زادگان (۱) hypertext (۱) سایت عمو (۱) گروه اینترنتی (۱) حقوق مولفین (۱) حق نشر (۱) پهنای باند (۱) خرافه (۱) بانکی (۱) انحصار (۱) صفحه نمایش (۱) چاپار (۱) پروچیستا (۱) ساماندهی (۱) قلب مجازی (۱) دولت الکترونیک (۱) هرزه نگاری (۱) باشگاه (۱) نشریات دیجیتال (۱) شایا تجلی (۱) ایران و ایرانی (۱) طراح وب (۱) گزارش تصویری (۱) تبلاگ (۱)
دوستان من زمان بیکرانه ایران جاودانه اکرنه تاجیکستان بر فراز جهان وبلاگ اکرنه ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ایران و ایرانشناسی ایران و ایرانشناسی باشگاه مجازی مدیران و متخصصان ایران سیمرغ پرتال زیگور طراح قالب