مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
آرشیو وبلاگ
      اینترنت و جهان و جامعه مجازی (فرهنگ و سياست و اقتصاد اينترنت و جامعه و جهان مجازي)
تجاوز به قلمرو مجازی ایران همه جانبه و فاجعه بار نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - چهارشنبه ٢٧ امرداد ۱۳۸٩

تجاوز گسترده به قلمرو جامعه مجازی ایران از کنترل  یا ویرانی راهها و  تخریب شهرها و فضاها و مکان های مجازی به تاسیس شهرهای بیگانه مجازی و اسکان مهاجرنشین های ایرانی انجامیده است. اینکه این روند بر اساس چه مقدمات فنی و غیر فنی و چه ضعف هایی شکل گرفته مهم است ولی مهم تر از آن وجوب تلاش و سرعت عمل علاقمندان به ایران در حفظ باقیمانده میراث کشور و بازپس گیری از دست رفته ها است. مساله ای که هر چه زمان می گذرد دشوارتر می شود ولی همچنان ممکن است


ما بخش های وسیعی از قلمرو مجازی ایران را به دلیل سوء تدبیرها و ضعف های دیگر از دست داده ایم و روند عقب نشینی و واگذاری به صورت نگران کننده ای تداوم دارد. شاید بعضی تصور کنند که تا زمانی که  در قلمروهای عادی تحت فشارند سخن از فشار بر مرزها و منابع مجازی ثانوی و بلا موضوع است ولی در مواجهه جبهه ای و گسترده فرهنگ ها و اقتصاد ها و گروهها و اندیشه ها و ملت ها و روند غیرقابل اجتناب تعامل ها، همزمانی طرح مسائل هم طراز از نظر اهمیت، ضروری است. پس به یک استراتژی همه جانبه نیازمندیم که نداریم ولی بسیاری چیزهای دیگر داریم که تا آنها را داریم باید به آن ها ببالیم و از آن ها استفاده کنیم


انرژی لازم برای حفظ و توسعه قلمرو مجازی ایران از منابع ملی و توسط خود مردم و نهادهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی منبعث از مردم تامین می گردد و تدبیر آن صرفا در اختیار دولتیان و حکومتیان نیست


دفاع از خانه یک وظیفه عمومی است و در همین چارچوب گاهی عقب نشینی های تاکتیکی اگر مبتنی بر استراتژی منطقی باشد قابل فهم و معمولا ضروری است، مگر در جایی که صاحب خانه دیگر خودی نیست و خانه از پای بست ویران است


و در انتها تکرار و تاکید می کنم که بخش مهمی از روند تولید سرمایه های دیجیتال کشور در کنترل ایران و ایرانی نیست ولی هیچوقت برای آغاز تلاش های جبرانی دیر نیست

  نظرات ()
احترام در اینترنت نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ٢٤ امرداد ۱۳۸٩

موضوع احترام در اینترنت موضوعی متفاوت است و از جهات مختلف قابل بررسی است

متفاوت نسبت به دنیای غیرمجازی که استانداردهای متفاوتی دارد و از جهات مختلف که به روابط مختلف افراد با مخاطبان (فردی و گروهی و حتی کلیت جامعه مجازی) و نیز خویش می پردازد

...

مراجعه به انبوه اسپم های دریافتی برای بازیافت ایمیل هایی که به خطا به آن رفته نیز به نوعی احترام به مخاطب است. احترامی که چون دیگر احترام ها، پیش از آنکه به مخاطب باشد به خودمان است

  نظرات ()
بعضی که بسیارند نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ٢۱ امرداد ۱۳۸٩

بعضی سایت های اینترنتی و ایده های تجاری

اگر ظرف شش ماه نترکونند

خودشون می ترکند


  نظرات ()
افکار عموم برتر از افکار عمومی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ۸ امرداد ۱۳۸٩

 

در گذشته مردم نمایندگانی برای بیان افکار خویش بر میگزیدند و فرصتی برای اظهار نظر مستقیم و گسترده نمی یافتند و مشغول زندگی خویش بودند ولی امروزه به مدد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ظهور وب و اینترنت، شرایط تغییر کرده است. از این فرصت بیش از همه طبقه رو به رشد متوسط جوامع استفاده می کنند و به تدریج موجب شکل گیری نوع ویژه ای از مردم سالاری در عرصه های جدید و به طور مشخص جامعه مجازی هستیم

در گذشته صاحبان قدرت و ثروت اگر می توانستند با تسلط بر رسانه ها و به اصطلاح افکار عمومی، افکار و اندیشه و خواست عموم را لااقل برای مدتی دور زد و با زاویه مطرح کرد و حتی نتایج به نسبت پایدار گرفت ولی امروزه چنین فرصتی محدودتر شده و عرصه های بسیاری در اختیار افکار عموم قرار گرفته است .  مدیران رسانه های سنتی از قدرت سابق خویش برخوردار نیستند و مدیران رسانه های جدید چون شبکه های مجازی و امثال آنها نیز نقش متفاوت خویش را پذیرفته اند

نقش شبکه های مجازی در ممانعت از دور زدن انتخابات و افکار عمومی مساله ای نوین و خاصیتی بی نظیر است که نیازمند بررسی های علمی و دانشگاهی است. کاهش اعتماد به رسانه های عمومی و اعتماد بیشتر به رسانه های انسان محور (وبلاگ ها و شبکه های مجازی) نیز بخش مهمی از تغییرات در این حوزه است

شبکه های مجازی با افزایش کمی یعنی تعداد اعضا، و به طور مثال شبکه فیس بوک با پانصد میلیون عضو نماینده بخش مهمی از جامعه بشری ویا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم خود بخش مهمی از جامعه بشری اند و به این ترتیب و به تدریج شاهد شکل گیری افکار قدرتمند عموم که اصالتی بیش از افکار عمومی در مفهوم رسانه ها و واسطه ها دارد و به همین دلیل است که تحرکات حوزه افکار عموم بازتاب عمیق و گسترده ای در افکار عمومی  و رسانه ها دارد

 

  نظرات ()
دو عکس العمل متفاوت در برابر فیلترینگ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ٥ امرداد ۱۳۸٩

 زمانی که سایت اورکات در ایران فیلتر شد، به دلیل حیاتی نبودن حیات مجازی برای کاربران آن، عملا اورکات از گردونه رقابت خارج شد و فیلترینگ موثر افتاد ولی امروزه که فیلترینگ سایت های پرترافیک و محبوبی چون فیس بوک را هدف قرار داده، جریان غالب اجتماعی در جامعه مجازی، به لحاظ اهمیت حیات مجازی، ترجیح داده  که فیلترینگ را به ابزاری غیرموثر تبدیل کند و در واقع این بار بکارگیری ابزار ضد فیلترینگ عمومیت غیرقابل تصوری یافته است

کارآمدی فیلترینگ رابطه مستقیمی با قابل پذیرش بودن آن دارد وگرنه اساس و نظام آن زیر سوال میرود . تمایل قوی تر به حضور در جامعه مجازی و تقویت ابزارهای عبور از فیلترینگ و ثبت اشتباهات گسترده فیلترینگ در وجدان و ذهنیت جامعه نیز در این امر تاثیرگذار بوده اند

  نظرات ()
پاسخ به نظرات نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ٤ امرداد ۱۳۸٩

در جامعه مجازی، یکی از مهمترین قابلیت ها اظهار نظر و پاسخ به نظرات است که ماهیت تعاملی فوق العاده ای در صفحات وب ایجاد می کند

به همین جهت گذشته از نظراتی که نقش عقده گشایی و یا ابراز احساسی یک طرفه دارند و  معمولا از سوی افراد فاقد هویت روشن (همان هویت مجازی) بیان می شود،   پاسخی نمی یابند، در بقیه موارد شاهد شک گیری پایه های مفاهمه هستیم

حتی انعکاس همان نظرات به ظاهر بی ادبانه یا فرصت طلبانه و مبتنی بر منافع و اغراض شخصی نیز ضمن تخلیه انرژی منفی گوینده، به درس آموزی خوانندگان می انجامد

در مجموع منافع آزادی بخش نظرات بر محدودیت آن می چربد و حتی اگر فرصتی برای پاسخ گفتن به تک تک نظرات نداریم، خوب است این فرصت باقی باشد


  نظرات ()
جزئیاتی در باره واگذاری پرشین بلاگ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ۳ امرداد ۱۳۸٩

فاوانیوز - در روزهای اخیر انتشار خبری مبنی بر فروش پرشین بلاگ موجب حیرت بسیاری از فعالان حوزه وب شده است، برای اطلاع دقیق از جزئیات تصمیم فروش و نحوه فروش نخستین سرویس دهنده وبلاگ های فارسی به سراغ مهدی بوترابی سهامدار اصلی پرشین بلاگ رفتیم.

 

مستقیم می‌رویم  سراغ اصل موضوع، چرا واگذاری پرشین بلاگ؟ و بدین صورت و در این زمان؟

چون تصور می کنیم زمان آن رسیده است تا پرشین بلاگ مسیر جدیدتر و روزآمدتری را با توان و فرصت های متفاوت تجربه کند  و چون به امروز بودن امروز توجه داریم؛ هر چند به فردا نیز فکر می کنیم و چون این روش را مسئولانه تر از روش های دیگر واگذاری می دانیم.

mehdi-boutorabi.jpg

 

  یعنی توان و فعالیت شما و دوستان شما دیگر کمکی برای پرشین بلاگ محسوب نمی شود؟

هر کس با هر مقدار امکان و انرژی و توانی که دارد می تواند موثر باشد ولی امروز موضوع انتخاب بهتر و متناسب با شرایط مطرح است. البته کمک و تلاش بعضی از دوستان و شاید همه آنها ادامه خواهد داشت.

 

 آیا فرصتی برای متقاضیان خرید سایت وجود دارد یا صرفا برای شکل مناسب دادن به یک توافق یا تصمیم قبلی این روش اطلاع رسانی را انتخاب کرده اید؟

البته پیش از این پیشنهاداتی به ما شده بود ولی هنوز هیچ چیز نهایی نشده و به همین دلیل اطلاع رسانی کردیم که در پایان به نتیجه ای قطعی برسیم و  تصور می کنیم به لطف خدا موفق می شویم.

 

 آیا واگذاری سایت به بالاترین پیشنهاد مالی صورت می گیرد؟

طبیعتا بله، ولی این بالاترین ترکیبی از صلاحیت های عمومی و تخصصی و پیشنهاد مالی است.

 

 منظورتان از صلاحیت های عمومی، چیزی شبیه گزینش ادارات و نهادها است؟

نه دقیقا ولی به هر حال فرد یا تیم یا شرکتی که می خواهد اداره یک سایت محبوب در کشور را برعهده بگیرد لازم است از حداقل هایی برخوردار باشد که امکان فعالیتش در کشور فراهم باشد و امنیت سایت از هر جهت و البته در حد امکان حفظ شود.

 

 تکلیف صلاحیت تخصصی برای اداره سایت تا حدی روشن است ولی در مورد شرایط مالی تصور می کنید که نظر شما برای واگذاری تامین شود؟

بله تصور می کنم تامین شود چون آمادگی و انعطاف کافی را در خود ایجاد کرده ایم و امیداریم  شرایط برای خریدار و کاربران و ما همگی رضایتبخش باشد.

 

بعد از واگذاری  چه می کنید؟ آیا در زمینه سایت های اینترنتی فعالیت می کنید یا مثلا وبلاگ سرویس جدیدی راه می اندازید؟

 به نظر من دوران تاسیس بسیاری از سایت ها من جمله وبلاگ سرویس ها مدت ها است به اتمام رسیده و راه اندازی سایت جدید در فضای رقابتی موجود در چنین عرصه هایی توجیه اقتصادی نخواهد داشت و البته درصدد هستم در حوزه اینترنت و وب فعال بمانم ولی می دانم بدون پرشین بلاگ و پشتوانه های مرتبط با آن کار آسانی نخواهد بود. واقعیت آن است که  مدیران و مالکان یک سایت اعتباری معادل همان سایت ندارند و مقایسه نقش و اعتبار آنان در زمان مسئولیت در یک سایت بزرگ و خارج از آن محک خوبی برای روشن شدن این مساله است. بنده همیشه تلاش کردم که دچار چنین توهمی نشوم.

 

آیا قیمت پایه ای نیز اعلام می کنید؟

در مرحله اول پیشنهادات دریافت می شود تا هویت و توانایی و امکانات پیشنهاد دهنده تا حدی روشن شود و سپس با تعدادی از آنها مذاکراتی صورت می گیرد و در نهایت  تعداد محدودی برای انتخاب نهایی باقی خواهند ماند و در واقع نوعی رقابت میان کسانی است که شرایط مناسب تری برای پذیرش این مسئولیت دارند.

 

پس در واقع همه فرصت مساوی ندارند

بله همینطور است در مرحله اول همه می توانند پیشنهاد بدهند و فرصت مساوی است و در مراحل بعد رقابت بین کسانی است که شرایط بهتری دارند.

 

آیا ممکن است که واگذاری نهایی نشود و در بین راه منصرف شوید؟

بعید می دانم و حتی اگر لازم باشد روش های جایگزین دیگری را دنبال خواهیم کرد. مساله این است که ما تصمیم داریم پرشین بلاگ را در مسیر جدیدی قرار دهیم که امکانات آن و فرصت های جدید برای حفظ و رشد و وتوسعه اش فراهم شود.

 

چقدر زمان برای دریافت پیشنهادات تعیین کرده اید؟

برآنیم تا در اسرع وقت تصمیم گیری کنیم و تا زمانی که به انتخاب نهایی نرسیده ایم، از دریافت پیشنهادات استقبال می کنیم.

 

سابقه واگذاری با اطلاع رسانی اینگونه قبلا نبوده هدف شما از اطلاع رسانی عمومی در این باره چیست؟

ما می دانیم که سایت های دیگری بوده اند که به روش های دیگری واگذار شده اند ولی  به نظر می رسید که پرشین بلاگ بخشی از میراث دیجیتال کشور است و نسبت به حقوق عام معنوی آن که متعلق به وبلاگنویسان و ملت ایران در دوران مختلف است باید حساس تر باشیم و به همین دلیل تلاش می کنیم تا واگذاری آن نسبتا شفاف و همراه با حداکثر اطلاع رسانی ممکن باشد.

 

 در صورت موفق نبودن در این روش واگذاری چه خواهید کرد؟

تغییر مالکیت پرشین بلاگ صورت های مختلفی دارد که فعلا ما در یکی از مسیرهای آن هستیم. راه های دیگر مسدود نیست.

 

آیا این واگذاری یک اقدام سیاسی محسوب می شود؟

در شرایط فعلی شاید اقدامات اقتصادی و اجتماعی نیز معنای سیاسی پیدا کنند ولی در واقع اقدامی اقتصادی و در چارچوب اهداف تجاری است. البته برای ما مهم است که خریدار توانایی فعالیت در شرایط امروز کشور را دارا باشد و این ملاحظات را در تصمیم گیری خویش مد نظر خواهیم داشت.

(منبع : فاوانیوز)

  نظرات ()
از آسیب های تولید محتوا در باره اینترنت و جامعه مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ۱ امرداد ۱۳۸٩

در ماهها و شاید سال های اخیر و به دلیل نقش سرنوشت ساز اینترنت در تحولات اجتماعی کشور، تولید محتوای مرتبط با اینترنت و جامعه مجازی به طور عمیق از سکوت و تحریف متاثر شده است و به نظر می رسد که لازم است تلاش جدی و مضاعفی در این عرصه صورت گیرد و بی توجهی به این موضوع ، مبانی تصمیم گیری های این حوزه را به مخاطرات جدیدتری مبتلا می سازد

. اگر وضعیت موجود را ناشی از دانش و بصیرت تصمیم گیرندگان این حوزه در گذشته بدانیم، دانش تولیدی موجود نیز مبنای تصمیم گیری های فعلی و نتایج بعدی است و بنابر این باید به  پالایش و نقد متون تولیدی گذشته و بازتولید آنها و نیز تولید محتوای جدید در این حوزه همت گمارد


  نظرات ()
مطالب اخیر از عصر اطلاعات تا عصر تجربه نقش فناوری در کاهش تراکنش های اجتماعی نگارش بی ویرایش در وبلاگ اعتراف اوباما به خطا در لیبی و آینده سیاسی او پاسخگویی در فضاهای ثالث ظرفیت کشورها برای دمکراسی مجازی نهادهای سیاسی فضای مجازی دمکراسی دیجیتال / مردم سالاری مجازی مقایسه دستاوردهای حوزه فاوا و فضای مجازی خطای استراتژیک تعمیم فاوا به همه حوزه ها
کلمات کلیدی وبلاگ اینترنت وب جامعه فضای مجازی (٧۳) اینترنت (٦٥) جامعه مجازی (٦٠) وبلاگستان (٤۸) وبلاگ چیست؟ (٤٠) فاوا (٢٩) اندیشه (٢٥) وبلاگ (٢٤) فیلترینگ (٢٠) سایتهای اینترنتی (۱٦) نقد و بحث و اندیشه (۱٦) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) (۱٦) وب فارسی (۱٤) سایت (۱۳) شبکه اجتماعی مجازی (۱۳) تجربه روزانه پیشنهاد پیش بینی آینده (۱۳) رسانه (۱٢) فیلترینگ و سانسور و مسدودی (۱۱) آینده جهان (۱٠) اینترنت وب جامعه فضای مجازی شبکه اجتماعی وبلاگستان (۱٠) کسب و کار مجازی (٩) وبلاگنویسان (۸) تعامل اجتماعی (٧) فناوری اطلاعات و ارتباطات (٧) جامعه مجازی اینترنت وب (٧) روز وبلاگ فارسی (٧) پرشین بلاگ (٧) فیس بوک (٦) مهدی بوترابی (٦) بازاریابی اینترنتی (٦) هویت مجازی (٦) مصاحبه و خاطره (٦) اینترنت و وب (٦) خبرستان (٦) آزادی (٦) جشنواره اینترنتی (٦) مدیران سایتها (٦) کاربران اینترنت (٦) وبلاگستان فارسی (٥) سایت اینترنتی (٥) وبلاگنویسی (٥) اینترنت ملی (٥) میراث دیجیتال (٥) مصاحبه (٥) ابر رسانه و رسانه و رسانه اجتماعی (٥) تبلیغات آنلاین (٥) جشن تولد پرشین بلاگ (٥) جشن وبلاگ فارسی (٤) جشن بانوان برتر وبلاگستان (٤) گروه سایت های پرشین بلاگ (٤) آموزش و تحقیق (٤) امنیت و امنیت ملی (٤) دانش و قدرت و ثروت (٤) سلامت مجازی (٤) نظرسنجی و افکار سنجی و افکار عمومی (٤) لینک (٤) عکس (٤) انتخابات (٤) گوگل (٤) اراذل و اوباش (٤) وبلاگنویس (٤) انتخابات دهم ریاست جمهوری (٤) افکار عمومی (۳) اقتدار دولتها (۳) حریم خصوصی (۳) وبلاگ تخصصی (۳) انسان (۳) پرشین بلاگ (۳) نظرسنجی (۳) رضا کیانیان (۳) تحریم (۳) مردم سالاری مجازی (۳) تولید محتوای فارسی (۳) فیلترینگ و سانسور (۳) بزرگداشت و یادبود و مناسبت (۳) امنیت فضای مجازی (۳) گوگل پلاس (۳) وبلاگ فستیوال (۳) جامعه مجازی و اینترنت وب (۳) روز وبلاگ (۳) اطلاع رسانی (۳) موتورهای جستجوگر (۳) کمیته تعیین مصادیق (۳) دادسرای اینترنت (٢) فیلترینگ اشتباهی (٢) تعاملات اجتماعی (٢) سرمایه گذاری (٢) مسابقه وبلاگنویسی (٢) محیط سالم (٢) پارلمان مجازی (٢) نشریه الکترونیکی (٢) وبلاگ گروهی (٢) محمد علی ابطحی (٢) معصومه ابتکار (٢) سروش صحت (٢) روز جهانی وبلاگ (٢) مستعار نویسی (٢) امیر خادم (٢) آسیب اجتماعی (٢) نقشه جامعه مجازی (٢) شورایعالی فضای مجازی (٢) شبکه گردشگری مجازی (٢) شبکه مجازی گردشگری (٢) جشنواره مسابقه اینترنتی (٢) ایده و کارآفرینی و نوآوری (٢) جامعه مجازی و اینترنت (٢) فرهنگ و آیین و دین (٢) منافع ملی (٢) ستاد مجازی انتخابات (٢) ابر رسانه و رسانه (٢) آزادی و دسترسی به اطلاعات (٢) علیرضا عسگری (٢) جنگ سایبری (٢) سئو seo (٢) مهاجرت (٢) نوروز (٢) انتخابات 24 اسفند (٢) عمو پورنگ (٢) وب (٢) جوانان (٢) رسانه مجازی (٢) حقوق شهروندان مجازی (٢) فیلترنت ملی (٢) دات کام (٢) طراحی وب (٢) استبداد (٢) گروههای اینترنتی (٢) وبگرد (٢) زندگی مجازی (٢) گروههای مرجع اینترنتی (٢) شهروندان مجازی (٢) مردم سالاری (٢) زندگی دیجیتال (٢) شکاف دیجیتالی (٢) داریوش فرضیایی (٢) قرار وبلاگی (۱) سرزمین مادری (۱) پزشکان (۱) تبعیض جنسیتی (۱) اسپم (۱) تالیا (۱) فناوری اطالاعات (۱) پرشین وبلاگ (۱) اقتدارگرایان اینترنت (۱) ابرقدرتها (۱) گروههای مرجع (۱) شبکه اجتماعی (۱) ضیایی پرور (۱) پرشین بلاگ دات کام (۱) پرشین بلاگ دات آی آر (۱) انجمن صنفی (۱) icc (۱) حاشیه نویسی (۱) کامنتینگ (۱) ریزش اطلاعات (۱) جهان سوم (۱) وطن (۱) سایتهای موسیقی (۱) حجاب و عفاف (۱) رسانه های دیجیتال (۱) امر به معروف (۱) نهی از منکر (۱) صنعت it (۱) فیلترننت ملی (۱) persianblog (۱) boutorabi (۱) امین پور (۱) ابر رسانه (۱) کلوپ (۱) صنف اینترنت (۱) شغل اینترنتی (۱) تیم برنرز لی (۱) w3c (۱) www (۱) مخترع وب (۱) زنده رود (۱) خانه پدری (۱) وب مستر (۱) قاره جدید (۱) ماتریکس (۱) رنسانس اینترنتی (۱) دانش (۱) افغانستان (۱) همایش (۱) دین (۱) قرآن (۱) مذهبی (۱) عشق (۱) جشن (۱) دانلود (۱) موبایل (۱) زنان (۱) اخلاق (۱) خاطره (۱) بلاگ (۱) ایرانسل (۱) فناوری اطلاعات (۱) وبگردی (۱) مایکروسافت (۱) خاتمی (۱) دیجیتال (۱) پروفایل (۱) بیل گیتس (۱) جشن تولد (۱) تلفن (۱) وبلاگهای تخصصی (۱) وبلاگهای سیاسی (۱) قیصر (۱) پشت صحنه (۱) آی تی (۱) پیام (۱) بوترابی (۱) زبان فارسی (۱) پیشنهاد (۱) ایمیل (۱) تاجیکستان (۱) کاریکاتور (۱) کپی رایت (۱) قرآن کریم (۱) عدالت (۱) یادداشت (۱) فید (۱) blog (۱) سپاه جاویدان (۱) صادرات نرم افزار (۱) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) ا (۱) اصلاح طلبان و اصولگرایان (۱) هولدینگ (۱) بازاریابی شبکه ای (۱) اخلاق و اخلاقیات در جامعه مجازی (۱) نخبگان مجازی (۱) جنگ نرم (۱) دروغ و تخریب (۱) مونیتورینگ (۱) نظرسنجی و افکار سنجی (۱) وب معنایی (۱) احزاب و تشکل ها (۱) حقوق بشر و قضاوت (۱) پورتال پرتال (۱) مرجعیت مجازی (۱) مرجعیت و نخبگان مجازی (۱) آسیب شناسی فضای مجازی (۱) همایش مسابقه جشنوواره (۱) پیام رسانه (۱) شناخت منطق (۱) جنگ نرم و سخت و سایبری (۱) مصاحبه خاطره پیام (۱) عدالت آزادی آگاهی انتخاب اختیار (۱) آسیب اجتماعی و فردی (۱) شهرت مجازی (۱) رضایت کاربران (۱) ایده و کارآفرینی (۱) دایرکتوری فهرست سایت (۱) اینفوگرافیک (۱) جنگ سایبری نرم سخت صلح بحران رقابت (۱) اینترنت وب جامعه مجازی اینترانت شبکه ملی اطلاعات (۱) بازریابی الکترونیکی اینترنتی (۱) کنسرسیوم آموزش الکترونیک (۱) آموزش الکترونیکی و اینترنتی (۱) فیلترنت اشتباهی (۱) انجمن سایتهای فارسی (۱) جهانی سازی (۱) رسانه دیجیتال (۱) اینتنرنت (۱) نشریه اینترنتی (۱) رنکینگ (۱) فرهنگسرای بانو (۱) فضای مجازی (۱) blog day (۱) مهدوی واعظ (۱) چکاد (۱) گروه موسیقی چکاد (۱) دفاع مقدس (۱) قیصر امین پور (۱) صدا و سیما (۱) رضا یزدانی (۱) نجبا (۱) شریف زادگان (۱) hypertext (۱) سایت عمو (۱) گروه اینترنتی (۱) حقوق مولفین (۱) حق نشر (۱) پهنای باند (۱) خرافه (۱) بانکی (۱) انحصار (۱) صفحه نمایش (۱) چاپار (۱) پروچیستا (۱) ساماندهی (۱) قلب مجازی (۱) دولت الکترونیک (۱) هرزه نگاری (۱) باشگاه (۱) نشریات دیجیتال (۱) شایا تجلی (۱) ایران و ایرانی (۱) طراح وب (۱) گزارش تصویری (۱) تبلاگ (۱)
دوستان من زمان بیکرانه ایران جاودانه اکرنه تاجیکستان بر فراز جهان وبلاگ اکرنه ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ایران و ایرانشناسی ایران و ایرانشناسی باشگاه مجازی مدیران و متخصصان ایران سیمرغ پرتال زیگور طراح قالب