مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi
آرشیو وبلاگ
      اینترنت و جهان و جامعه مجازی (فرهنگ و سياست و اقتصاد اينترنت و جامعه و جهان مجازي)
گوگل پلاس در برابر فیس بوک نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ۳٠ امرداد ۱۳٩٠

نام بزرگ و شکست بزرگتر

گوگل نام بزرگی است که به راحتی نمی شود در معرض نقد قرارش داد ولی سابقه شرکت ها و افراد بزرگ حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) نشان داده است که زیر نام بزرگان نیز اشتباهات فاحشی اتفاق می افتد. از آن جمله است رقابت اولیه بیل گیتس و مایکروسافت با اینترنت و آن هم متکی به قدرت و مقبولیت بلامنازع خود در دهه نود میلادی و امیدی که به MSN داشتند. از نکته فوق می توان امکان شکست بزرگانی چون گوگل و فیس بوک را پذیرفت. رسم جهان چنین است و اگر چنین نبود هنوز اقوام ابتدایی بر جهان حکومت می کردند.

در واقع تغییر بازیگران اصلی در فضای مجازی و جابجایی های صدر جدول رقابت های آی تی و  کاهش درآمدها نشان می دهد که گروههای اصلی پیشرو، حداقل در پیش بینی مسیر بازار، اشتباهات فاحشی کرده اند و به همین دلیل نتوانسته اند در مرحله های بعدی، موقعیت پیشین خود را حفظ کنند و با نوآوری های پیش بینی نشده و در نتیجه موفقیت های چشمگیر رقبای ناشناخته مواجه شده اند. شاید این موضوع را بتوان برای بازیگران نوآور، امیدبخش دانست تا در تغییرات آینده فرصت خود را بیازمایند ولی در اینجا باید اذعان کرد که چنین فرصت هایی اندک است و استفاده کنندگان از آن نیازمند منابع و هوشیاری ویژه هستند.

شروعی دیر و شتابزده

فیس بوک بزودی مرز هشتصد میلیون کاربر را تجربه می کند و سوال آن است که آیا گوگل پلاس خواهد توانست بازار بزرگ فیس بوک را به مخاطره اندازد؟

پروژه گوگل پلاس یکسال و نیم پیش  شروع شد. شروعی که می توان آن را برای گوگل خیلی دیر دانست. گویا گوگل در خواب بوده و تازه بیدار شده و با شتاب وارد بازار سطح بالای شبکه های اجتماعی مجازی شده است. این تاخیر عظیم به فیس بوک کمک کرده تا فاصله ای عظیم تر با رقبا پیدا کند و شتابزده از آن جهت که به نظر میرسد تلاش گوگل به موفقیت های جدی در برابر فیس بوک نخواهد رسید و علیرغم قابل توجه بودن تلاش گوگل، موفقیت قاطعی محسوب نمی شود و حتی شاید بتوان آن را شکست نخست گوگل در این حوزه دانست. ولی به هر حال گوگل با گوگل پلاس می تواند در آینده جدی ترین تهدید برای فیس بوک تلقی شود، چرا که گوگل با تمامی منابع و سرویس هایش به عرصه رقابت وارد خواهد شد.

از سوی دیگر، حداقل تا یکسال آینده، فیس بوک از موقعیت برتر فعلی خود به راحتی دفاع خواهد کرد و برای تجربه نوآوری های جدید وجا گذاردن رقبا و حفظ فاصله، فرصت خواهد داشت و منتظر نخواهد ماند تا گوگل از مزایای نسبی خود در حوزه های دیگر به سود رقابت با فیس بوک استفاده کند. در این چارچوب شاهد ارائه سرویس های مکمل در فیس بوک خواهیم بود. در واقع رقابت با فیس بوک، موقعیت سرویس های دیگر گوگل را به شدت تهدید خواهد کرد.

تجمیع سرویس ها

گوگل با سرویس های متنوعش در تلاش است تا گوگل پلاس را در یکی از بزنگاههای آینده، در برابر فیس بوک علم کند. شاید بتوان گفت که هدف گوگلی آن است که در قدم یا نسل بعدی نوآوری ها بتواند با تجمیع سرویس های متنوع خود، قدرت واقعی گوگل را نشان دهد. چیزی شبیه الگوی یاهو در گذشته، الگویی که از نظر تئوریک بسیار جلوتر از شرایط بازار بود و شاید دلیل شکست آن در همین نکته نهفته باشد که تجمیع سرویس ها بدون یک زیرساخت شبکه اجتماعی مجازی، مزیت خاصی نبود و گوگل پلاس این ضعف را جبران خواهد کرد.

سرویس و سرعت گوگل پلاس جذابیت های زیادی دارد. بازی هایی مانند پرندگان خشمگین نیز به گوگل پلاس راه می یابند ولی سوال اصلی آن است که چرا کاربران فیس بوک که اکثریت کاربران فعال اینترنت را شامل میشوند، باید به جای فیس بوک از یک شبکه موازی اجتماعی استفاده کنند؟ پاسخی که گوگل برای یافتن آن همه تلاش خود را خواهد کرد و پذیرفتن آن از سوی کاربران مساله ای دیگر خواهد بود.

 «گوگل پلاس» علاوه بر صفحه‌ی شخصی، اجازه انتشار عکس و یادداشت و لینک و ارسال پیغام و استفاده از آرشیو غنی نقشه ها و عکس ها و دیگر سرویس های گوگل را می دهد. توانایی بالای گوگل برای ارائه محتوای دسته بندی شده به کاربران مزیت دیگری است که حوزه محتوای اینترنت را در خدمت سرویس های گوگل قرار میدهد و گوگل از این فرصت استفاده خواهد کرد.

 

رشد طوفانی!

بعضی به خطا تصور کرده اند که رشد گوگل پلاس طوفانی بوده است در حالیکه حتی در مرحله اولیه شروع این سرویس، اتفاق فوق العاده ای در عرصه رقابت نیفتاده است. از زمانی که که سرویس گوگل شروعی  کرده، فیس بوک بیش از یکصد  میلیون کاربر جذب کرده است و گوگل همچنان باید منتظر فرصت های بعدی باشد تا شاید با سرویس های مکمل خود و یا اشتباهات فاحش فیس بوک، بازار اصلی شبکه اجتماعی مجازی را بدست آورد.

  آیا این تجربه گوگل به شکستی مشابه شکست گوگل باز می انجامد؟ به نظر نمیرسد که چنین باشد. اعتبار گوگل و وجود بازار رو به رشد شبکه های اجتماعی مجازی این فرصت را به گوگل خواهد داد که یکی از دو  بازیگر این عرصه باشد ولی بعید است فاصله خود را بتواند با فیس بوک آنقدر کم کند که موقعیت برتر فیس بوک به مخاطره افتد و موفقیت قطعی گوگل پلاس نیازمند اتفاقات دیگری از جنس نوآوری های شگفت انگیز گوگل یا خطاهای بزرگ فیس بوک است.

 

جنجال ها:

بخشی از شلوغی اولیه در گوگل پلاس که آن هم در سطح قابل رقابت با وضعیت فعلی فیس بوک نبود، ناشی از آینده ای است که کاربران پیشرو برای محصولات گوگل قائل هستند و این احتیاط را میکنند که جای خود را در این سرویس محفوظ دارند. بعضی افراد پیشرو در استفاده از فناوری که معمولا جوگیر هم می شوند، از  نو بودن اقدام گوگل و نام گوگل، انرژی خوبی گرفته اند ولی واقعیت در جای دیگری رقم می خورد

ایجاد محدودیت برای تبلیغات شرکت رقیبت در فیس بوک یک اقدام عادی است و جنجال متعارفی است.

 از سوی دیگر تصور اینکه اتفاق ویژه ای موقعیت فیس بوک را تهدید میکند، حداقل فعلا یک توهم است. چه توهم پیشگامان فناوری و چه پسگامان. واقعیت آن است که فیس بوک می رود  تا نماینده جامعه جهانی شود و این نمایندگی ربطی به مدیریت آن ندارد. جامعه مجازی خلق شده در فیس بوک خیلی زود مالک آن خواهد شد و شاید چالش عظیمی که پیش روی فیس بوک است به این موضوع  و البته چالش های قومی و سرویس های مکمل مربوط می شود

بارها بر اهمیت قدرت یکپارچه سازی سرویس های گوگل به عنوان یک نوآوری برجسته اشاره کرده ایم ولی در عمل باید دید که چگونه این اتفاق خواهد افتاد و آیا این پروژه موفق خواهد بود و یا برعکس این فیس بوک است که وارد عرصه های جدیدی میشود که گوگل پیش از این تصرف کرده بود

 

  نظرات ()
سایت بزرگ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ۳٠ امرداد ۱۳٩٠

چیزی که یک سایت را بزرگ میکند، موضوعات و مسائل سایت است نه تمایل مدیر سایت

  نظرات ()
سپاه جاویدان یا بی مرگان در فضای مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ۳٠ امرداد ۱۳٩٠

سپاهی ده هزار نفره که به صورت حرفه ای در جنگها شرکت میکردند و اگر کسی از آنها کشته میشد، فرد دیگری از همان خانواده و معمولا فرزند ارشد پسر جایگزین آن می شد

فضای مجازی نیازمند چنین سپاه و ارتشی است

  نظرات ()
در باره شبکه های مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢۸ امرداد ۱۳٩٠

کاربران شبکه های اجتماعی مجازی تا زمانی که به حجمی از حضور کاربران برسند که نمایندگی تمامی اقشار و شهروندان جامعه مجازی را پیدا کنند، به نوعی نماینده بخشی از آنها هستند. شاید بتوان سه سطح کاربران را در این شبکه های انسانی تشخیص داد:
١. سطح روابط اولیه. مدیر  یک سایت از این نوع تلاش میکند که نخست روابط نزدیک به خود را سامان داده و استارت اولیه خوبی را برای عضوگیری ایجاد کند. اکثریت قاطع سایت ها در همین مرحله متوقف میشوند و تا زمانی که متوجه اتلاف سرمایه و امکاناتشان نشوند به فعالیت ادامه میدهند.
٢. سطح روابط اقشار و طیف ها. بعد از موفقیت اولیه، در بعضی از لایه های جامعه مجازی از حیث جنسیت یا سن یا موقعیت جغرافیایی یا موضوعی و امثال آینها، نفوذ نسبی قابل توجهی برای سایت ایجاد میشود. تعداد کاربران به حد قابل توجهی میرسد و در واقع موفقیت های اولیه سایت تجربه میشود. درصد اندکی از سایتها موفق میشوند به چنین موقعیتی دست پیدا کنند. این وضعیت ناپایدار است و اگر از این مرحله به مرحله بالاتر گذر نکنند، دچار رکود و شکست میشوند.
٣. سطح جامعه مجازی. تنها تعداد اندکی از سایتها موفق میشوند در زمینه های فعالیت خود به مرجع عمومی کاربران جامعه مجازی تبدیل شوند. معمولا در هر زمینه اصلی، دو و در موارد نادر سه سایت به چنین موقعیتی دست می یابند.

  نظرات ()
نسبت درست نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢۸ امرداد ۱۳٩٠

نام سایت و دامنه معمولا مرتبط با موضوع آن است. انتخاب موضوع فعالیت سایت مهم تر از آن دو است. انتخاب ظرف فنی مناسب و گرافیک مناسب سایت، نیز بخش مهمی از موفقیت است و تامین محتوا و مظروف مناسب نیز نیز نیز نیز نیز . معمولا بیش از نود درصد سایت ها به این مسائل اولیه توجه ندارند.
بالاتر از مسائل و سطوح بالا، مساله نسبت همه اینها با وضعیت وب فارسی و روندهای موجود آن است و مهمتر از همه ی اینها نسبت مجری طرح با موضوع است.
پیشگامی گاهی نسبت ساز است ولی در شرایط تثبیت بازار از نظر هویت، چنین نیست.

  نظرات ()
فناوری های نوین نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢۸ امرداد ۱۳٩٠

  نظرات ()
دوگانه ها نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢۸ امرداد ۱۳٩٠

دو گروه سایت های رقیب و موفق

نقش شگرفی در آینده فضای مجازی خواهد داشت

مانند دیگر دوگانه ها

  نظرات ()
سایت طنز نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢۸ امرداد ۱۳٩٠



آموزش / شاگردان / اساتید
آثار / برترین ها در مسابقات و غیره
آثار
شخصیت
آرزوها
خصوصی نامه
یادداشت هفته
برگزاری مسابقه جایزه طنز
فروش محصولات
طنز بیگانه
طنز خودی
آسیب شناسی طنز
طنازنامه

  نظرات ()
سایت های بی راهه رو نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢۸ امرداد ۱۳٩٠

یکی از موارد:

شما که در اینترنت وصل نیستی، کجا میری که دوستانتون را پیدا کنید.
در مهد کودک شما یک گروه مجازی درست میکنی. جامعه ... میتوانید صرف انرژی کنی ولی بهره برداری چی؟ مثل نفتی که ارزش استحصال ندارد به دلیل عمق و شرایط دیگر.

هویت یکجا تعریف میشود، روابط به همه جا گسترش میدهد ولی هویت را در بزرگترین اشل میسازه.
کجا بزرگتر است. مهمتر است.

فرهیختگان شهرستان کذا! طرح شکسته خورده است.

اینترنت نقش جهانی شدن دارد نه جدا سازی

یک شرکت رفته یک پروژه وسط کویر زده که موقت. ترافیک موقتی دارد یا ترافیک کم داره برای این بزرگراه درست کنی

  نظرات ()
تعامل و پایداری محتوا در فضای مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢۸ امرداد ۱۳٩٠

استفاده از قابلیت های تعاملی فضای مجازی و تولید محتوای پایدار در اینترنت بسیار تاثیرگذار تر از تبلیغات گذرا است.

  نظرات ()
رسانه کاغذی... رسانه دیجیتال نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢۸ امرداد ۱۳٩٠

تاخیر در اطلاع رسانی و وابستگی محتوایی به اینترنت
پرهزینه و کم مخاطب بودن و ناپایدار بودن
کاهش تاثیر خبر و گزارش بر مخاطب در مقایسه با فعالیتهای اجتماعی و تعاملی

  نظرات ()
مرجعیت مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢۸ امرداد ۱۳٩٠

اشخاص و گروههای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و ... مرجع در فضای غیرمجازی جامعه، رقابت برای تعریف مجازی خویش را آغاز کرده اند

  نظرات ()
نظرات تعاملی تر نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ٢۸ امرداد ۱۳٩٠

نظر دادن در وبلاگها وجه فردی و محتوایی قوی تری دارد. نظر دادن در نظر سنجی ها و شرکت در مسابقات و حضور در گردهمایی ها وجه گروهی و تعاملی قوی تری دارند.

  نظرات ()
پورتال اینترنتی و تجمیع سرویس های خاص و عام نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - چهارشنبه ٢٦ امرداد ۱۳٩٠

پورتال های تخصصی و موضوعی و محتوایی زیادی در ایران فعال شده اند که عمدتا ارائه کنندگان محتوا هستند و کمتر به ارائه خدمات جامع در زمینه موضوع خاصی می پردازند. در سطح بالاتر نیاز به پورتال هایی است که خدمات متنوع و حتی عام را به کاربران ایرانی ارائه کنند. امیدوارم زمان تجمیع سرویس های موفق ایرانی نزدیک باشد که با این اتفاق هرم موفقیت در فضای وب فارسی شکل واقعی به خود می گیرد

 

  نظرات ()
ایده های فریبکارانه نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٢٢ امرداد ۱۳٩٠

ایده پردازی در هر زمینه بدون مشتری صرفا فهرست خبرهای آن حوزه خواهد بود. ایده پردازی هایی که در آن مشتری و شرایط بازار و قواعد کسب و کار دیده نمی شود، تخیلی است که پیشنهاد دهنده با مشاهده فهرستی از موضوعات یا عناوین خبر آن حوزه موضوعی، به دست آورده است 

تخیل یا ایده  فریبکارانه همه را می فریبد. چه صاحب تخیل و چه اکثر مخاطبان آن را.

  نظرات ()
وبلاگستان در برابر شبکه های اجتماعی مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٢٢ امرداد ۱۳٩٠

سرعت تحولات در شبکه های اجتمای مجازی و نیز قدرت اشتراک گذاری محتوا در آنها بسیار بالاتر از وبلاگستان است ولی با اینحال برای بخشی از کاربران و بعضی کاربردها، همچنان وبلاگستان مطلوب تر است

اندیشه و انسان محور بودن وبلاگ بیش از محیط تعاملی و جامعه محور شبکه های اجتماعی مجازی برای بعضی مطلوبیت دارد

 

  نظرات ()
اینفوگرافیک و کاریکاتور نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ٢٢ امرداد ۱۳٩٠

کاهش اطلاعات اینفوگرافیک 

نزدیک شدن به کاریکاتور است

 

  نظرات ()
بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی اجتماعی در فضای مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ٢٠ امرداد ۱۳٩٠

  نظرات ()
ماهیت جهانی اینترنتی در برابر طراحان اینترنت ملی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ٢٠ امرداد ۱۳٩٠

اینترنت، ماهیتی جهانی دارد و سخن گفتن از اینترنت ملی دارای تناقض داخلی است. اینترانت های خانگی و شرکتی و کشوری ممکن است ممکن باشد، ولی هیچکدام اینترنت نیستند

 

  نظرات ()
هویت های واقعی تر نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ٢٠ امرداد ۱۳٩٠

با گذشت زمان و اتصال خدمات فضای مجازی و اهمیت یافتن نقش فضای مجازی، احراز هویت به مشکل کاربران تبدیل می شود و تلاش خواهند کرد اطلاعات واقعی را در اختیار مخاطبان قرار دهند

 

  نظرات ()
اداره جهان نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ٢٠ امرداد ۱۳٩٠

بهترین بستر برای اداره جهان،

جیزی شبیه وب و اینترنت است

  نظرات ()
موضوع یا انسان محوری نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳٩٠

در موضوع محوری، انسان اصل نیست.  موضوع محور است سخن انسان . آن هم در واحد های کوچک

اما یادداشت موضوع محور و در زمانی که صادر می شود به انتهای خویش رسیده است و حوزه تعاملی در اطراف آن شکل می گیرد

  نظرات ()
تغییر جهت در تولید محتوا نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳٩٠

نیروهای تولید محتوا تغییر جهت داده  می شوند چرا که انسان ها تغییر جهت داده می شوند و اولویت هایشان تغییر می کند تغییر فضای افکار عمومی ناشی از تغییرات اجتماعی است و این تغییرات اجتماعی پیش از این به راحتی دیده نمی شد ولی امروز به دلیل بروز و ظهور مردم در شبکه های مجازی بهتر و بیشتر دیده می شوند

  نظرات ()
در باره وبلاگ نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳٩٠

عوارض وبلاگ محوری همان عوارض انسان محوری است. وجوه مختلف زندگی انسان. البته انتخابی.

توقف وبلاگ و نوسان اندیشه و احساس

  نظرات ()
شادابی و فعالیت مستمر در جامعه مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳٩٠

جامعه مجازی زنده است در تمامی ساعات روز و متکی به کاربران هر حوزه زنده است و البته ساعات کم فعالیتی و بیش فعالیتی نیز دارد ولی در مجموع شاداب تر و زنده تر از جامعه عادی است

  نظرات ()
راههای جدید در فضای مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳٩٠

جامعه مجازی بخشی از زندگی بشر را به چالش می طلبد ولی این بخش در وهله اول ؛ جهل و ظلم و استبداد است و نه فعالیت های انسانی مرتبط با فیزیک و جسم انسان مانند شنا و کوهنوردی و دید و بازدید های سنتی و البته قابل قبول است که مهارت های ذهنی جایگزین مهارت های فیزیکی نمی شود و آسیب های فیزیکی به جسم بشر در جریان رشد بی مانند جامعه مجازی و حتی آسیب های فکری و ذهنی و احساسی نیز قابل بررسی است ولی در واقع جهان مجازی درصدد گشودن راههای جدید است و برای جوامعی که راههای متعارف بسته است، فرصتی برای نرفتن به راههای دیکته شده ی غیرمتعارف است

  نظرات ()
حریم خصوصی و مونیتورینگ اینترنت نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳٩٠

 مونیتورینگ انسان در جامعه مجازی همه جانبه است و نگرانی از تسلط بر اینترنت توسط هر دولت یا گروه می تواند به مثابه بزرگترین نگرانی های تاریخ بشر در حوزه حفظ حریم خصوصی تلقی شود

  نظرات ()
دسترسی فضای مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳٩٠

دسترسی های  شبکه های مجازی بسیار گسترده و موثر است موضوعی که سطح و عمق کارکردهای اجتماعی اینترنت را به شدت افزایش داده است

  نظرات ()
پرونده سازی اینترنتی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - سه‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳٩٠

اینترنت نقش مهمی در ایجاد پرونده های رفتاری افراد بازی می کند. گفته ها و نوشته هایی که در گذشته به راحتی گفته و نوشته می شد و پس از مدتی از یادها می رفت و به راحتی فراموش می شد، دیگر فراموش نمی شود و لااقل عمدتا فراموش نمیشود.
فرصت مقایسه فراهم شده و سوابق و پرونده ها نه فراموش می شوند و نه نادیده گرفته می شوند. اینترنت پرونده گشوده افراد و گروهها و ملت ها است. پرونده گشوده انسان است

  نظرات ()
چگونه حضور خود را در وب بهبود بخشیم نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ۱٦ امرداد ۱۳٩٠

پاسخ این سوال به یک فرد حقیقی یا حقوقی یا یک ایده یا یک کسب و کار یا ... متفاوت است

  نظرات ()
تغییرات هزاره سوم را جدی بگیرید و بگیریم نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ۱٦ امرداد ۱۳٩٠

فعالین جامعه مجازی از نظر کمی و کیفی رشد عظیمی دارند و هر روز شاهد سنگین تر شدن سایه جامعه مجازی بر جامعه عادی هستیم

از نظر کیفی حضور اقشار فرهیخته و طبقه متوسط که بخش عظیمی از جوامع نوین را تشکیل می دهند و نیز همگرایی اجتماعی در جوامع نوین متفقا شرایط جدیدی را برای آن کمیت فراهم می سازد

پیش از این تعداد نخبگان جوامع اندک و صدای آنان کوتاه و در مقابل در میان مردم نیز گوش شنوا اندک بود. تغییرات اساسی هزاره سوم را بیش از همه دولت ها باید جدی بگیرند

  نظرات ()
سرعت و قدرت مضاعف در جامعه مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ۱٦ امرداد ۱۳٩٠

قدرت و سرعت مضاعف در جامعه مجازی به دلیل کاهش جاذبه و راههای ناشناخته جدید همچون یک قاره ناشناخته و جدید

توانایی انسان به ویژه توانایی های فکری و اندیشه ای انسان در جهان مجازی با موانع اندکی روبرو می شود و لذا به صورت اصیل تری رشد می کنند و بارور می شوند. منعکس و منتقل می شوند

  نظرات ()
جامعه عادی ... جامعه فوق عادی یا مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - یکشنبه ۱٦ امرداد ۱۳٩٠

در گذشته مجازی در برابر واقعی و با مفهوم نازلی مطرح بود ولی به تدریج با گسترش مفهوم مجازی به ویژه با ظهور جامعه مجازی گسترش یافت و در واقع به فوق عادی و فوق العاده و برتر تبدیل شده است.

 

  نظرات ()
خدمات مشاوره و اطلاع رسانی "وبلاگ فستیوال" فعال شد نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ۱٥ امرداد ۱۳٩٠
سرویس جدید اطلاع رسانی و خدمات مشاوره "وبلاگ فستیوال" برای حمایت از برگزاری نشست ها و جشنواره ها و مسابقات وبلاگی و اینترنتی فعال شد
   
سایت "وبلاگ فستیوال" به عنوان نخستین سایت اطلاع رسانی جشنواره های اینترنتی از خرداد 1383 و با انعکاس اخبار و محتوای نخستین جشنواره اینترنتی وبلاگنویسی و نشریات اینترنتی توسط "گروه سایت های پرشین بلاگ "راه اندازی شد ولی تا امروز و علیرغم افزایش قابل ملاحظه تعداد مسابقات و جشنواره های اینترنتی، به نحو شایسته، در خدمت این هدف ارزشمند قرار نداشت و لذا تصمیم گرفتیم برای رفع ضعف های موجود، اقدام کنیم:

    نخست آنکه وبلاگ فستیوالرا با امکانات و پشتیبانی فنی لازم در خدمت اطلاع رسانی و حمایت از فعالیت های مرتبط قرار دهیم. بدین ترتیب سایت به صورت تخصصی به موضوع جشن ها و مسابقات و اطلاع رسانی های مرتبط به آن می پردازد

    دیگر آنکه به صورت حرفه ای به موضوع برگزاری جشن ها، مسابقات و نظرسنجی های اینترنتی بپردازیم و با تجمیع دانش و تجربه و استفاده از توانایی اجرایی و محتوایی شخصیت های برتر فضای مجازی از برگزاری هر چه بهتر این فعالیت ها حمایت کنیم
بدین ترتیب  بخش های اصلی فعالیت سایت عبارتند از:

1. اطلاع رسانی در زمینه جشن ها، مسابقات و نظرسنجی های اینترنتی
2. ارتباطات و بخش حامیان
3. بخش محتوایی مشتمل بر دبیرخانه اجرایی، مشاوران و داوران
همکاران ما در بخش های مختلف "وبلاگ فستیوال" به صورت  داوطلبانه قبول زحمت کرده اند و اگر دوستان دیگری نیز مایل به همکاری در سطوح مختلف اعم از امور محتوایی و یا رسانه ای و تبلیغاتی و مالی و اجرایی هستند، می توانند با ما از طریق ایمیل: info@weblogfestival.com
 در تماس باشند

اعضای دبیرخانه اجرایی:
حسین شرفی ، یاسر حمزه لوی ، حورا وکیلی ، مسعود قوی زاد ، محمدرضا بهرامی ، شادی ثروت ،  ویدا نورمحمدی، سهیل خان محمدی و اقلیما پولادزاده

گروه مشاوران محتوایی:
صادق جم ، علی کاظم زاده ، آیدا رنگی ، محمدرضا شمشیرگر ، مهرداد رجبی و مهدی بوترابی

گروه مشاوران فنی:
صابر بستانی ، حامد صفا ، شایان شلیله ، سیاوش کشمیری و فرید سودمند
 
داوران محتوایی: 
خانم ها: بهاره رهنما ،  مریم پاکدامن ، شیدا ، سمیرا نکوئیان و مریم شریف خانی 
آقایان: آرش شفاعی ، حامد رجایی ، مهدی نقی پور ، بامدادی ، عبدالمحمد شعرانی ، امیر جعفری و نوید چهره سا

هدف وبلاگ "وبلاگ فستیوال"، اطلاع رسانی رویدادهای مهم در زمینه جشنواره ها، مسابقات، همایش ها و دیگر فعالیت های فضای مجازی و حمایت اجرایی و تبلیغاتی و محتوایی از برگزاری مراسم مرتبط می باشد و به همین دلیل از برگزارکنندگان و حامیان رخدادهای اینترنتی دعوت می شود از ظرفیت های این سایت و مشاوران با تجربه آن در جهت پیشبرد با کیفیت طرح های خود استفاده کنند
 
  نظرات ()
عدالت و آزادی در جامعه مجازی نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - شنبه ۱٥ امرداد ۱۳٩٠

عدالت در جامعه مجازی نسبت به جامعه مجازی در شرایط مناسب تری است و اساسا رشد جامعه مجازی به شرایط مناسب آزادی و عدالت در جامعه مجازی است

 

  نظرات ()
اطلاعات مهم و غیر مهم کاربران اینترنت نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - جمعه ۱٤ امرداد ۱۳٩٠

در جهانی که پیوستگی امور از طریق منطق و علم قابل درک و فهم است، شناخت هر بخش از رفتار کاربران، دارای ارزش است. تقسیم اطلاعات کاربران به مهم و غیرمهم کار دشواری است

  نظرات ()
وب سایت های زودگذر نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ٦ امرداد ۱۳٩٠

بعضی وب سایت ها روزگذرند

این روزگذری گاهی مربوط به ساختار و جهت گیری و سازمان و مدیریت و شرایط سایت محسوب می شود

گاهی مربوط به موضوع آن نیز می شود

برای موضوعات زودگذر، تشکیل سایت های مستقل هدر دادن امکانات است

  نظرات ()
حضور ناخواسته نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - پنجشنبه ٦ امرداد ۱۳٩٠

در گذشته می شد در سرنوشت مشترک نقشی بازی نکرد و امروز این امر برای مردم چندان مقدور نیست. خواسته و ناخواسته امکانات بروز حقیقت وجودی آنان در جهان پر از ارتباطات امروز بسیار است. افراد متناسب با ظرفیت هایشان به کار گیری می شوند

  نظرات ()
تداوم اهمیت وبلاگ نویسی به خصوص در جهان سوم نویسنده: مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi - دوشنبه ۳ امرداد ۱۳٩٠

وبلاگ از آن جهت که کمتر اجتماعی و بیشتر محتوا محور  است، برای کشورهایی که کاربران آن پر محتوا و کم تعامل و فرد محوراند، خروجی مجازی مناسب تری محسوب می گردد. همچنین در چنین کشورهایی، خودسانسوری در حوزه وبلاگ بیشتر قابلیت بروز پیدا میکند.

همچنین تعلق خاطر به گذشته در فرهنگ عمومی کشورهای جهان سوم، به بقا و رشد وبلاگ و وبلاگ نویسی کمک می کند.

  نظرات ()
مطالب اخیر از عصر اطلاعات تا عصر تجربه نقش فناوری در کاهش تراکنش های اجتماعی نگارش بی ویرایش در وبلاگ اعتراف اوباما به خطا در لیبی و آینده سیاسی او پاسخگویی در فضاهای ثالث ظرفیت کشورها برای دمکراسی مجازی نهادهای سیاسی فضای مجازی دمکراسی دیجیتال / مردم سالاری مجازی مقایسه دستاوردهای حوزه فاوا و فضای مجازی خطای استراتژیک تعمیم فاوا به همه حوزه ها
کلمات کلیدی وبلاگ اینترنت وب جامعه فضای مجازی (٧۳) اینترنت (٦٥) جامعه مجازی (٦٠) وبلاگستان (٤۸) وبلاگ چیست؟ (٤٠) فاوا (٢٩) اندیشه (٢٥) وبلاگ (٢٤) فیلترینگ (٢٠) سایتهای اینترنتی (۱٦) نقد و بحث و اندیشه (۱٦) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) (۱٦) وب فارسی (۱٤) سایت (۱۳) شبکه اجتماعی مجازی (۱۳) تجربه روزانه پیشنهاد پیش بینی آینده (۱۳) رسانه (۱٢) فیلترینگ و سانسور و مسدودی (۱۱) آینده جهان (۱٠) اینترنت وب جامعه فضای مجازی شبکه اجتماعی وبلاگستان (۱٠) کسب و کار مجازی (٩) وبلاگنویسان (۸) تعامل اجتماعی (٧) فناوری اطلاعات و ارتباطات (٧) جامعه مجازی اینترنت وب (٧) روز وبلاگ فارسی (٧) پرشین بلاگ (٧) فیس بوک (٦) مهدی بوترابی (٦) بازاریابی اینترنتی (٦) هویت مجازی (٦) مصاحبه و خاطره (٦) اینترنت و وب (٦) خبرستان (٦) آزادی (٦) جشنواره اینترنتی (٦) مدیران سایتها (٦) کاربران اینترنت (٦) وبلاگستان فارسی (٥) سایت اینترنتی (٥) وبلاگنویسی (٥) اینترنت ملی (٥) میراث دیجیتال (٥) مصاحبه (٥) ابر رسانه و رسانه و رسانه اجتماعی (٥) تبلیغات آنلاین (٥) جشن تولد پرشین بلاگ (٥) جشن وبلاگ فارسی (٤) جشن بانوان برتر وبلاگستان (٤) گروه سایت های پرشین بلاگ (٤) آموزش و تحقیق (٤) امنیت و امنیت ملی (٤) دانش و قدرت و ثروت (٤) سلامت مجازی (٤) نظرسنجی و افکار سنجی و افکار عمومی (٤) لینک (٤) عکس (٤) انتخابات (٤) گوگل (٤) اراذل و اوباش (٤) وبلاگنویس (٤) انتخابات دهم ریاست جمهوری (٤) افکار عمومی (۳) اقتدار دولتها (۳) حریم خصوصی (۳) وبلاگ تخصصی (۳) انسان (۳) پرشین بلاگ (۳) نظرسنجی (۳) رضا کیانیان (۳) تحریم (۳) مردم سالاری مجازی (۳) تولید محتوای فارسی (۳) فیلترینگ و سانسور (۳) بزرگداشت و یادبود و مناسبت (۳) امنیت فضای مجازی (۳) گوگل پلاس (۳) وبلاگ فستیوال (۳) جامعه مجازی و اینترنت وب (۳) روز وبلاگ (۳) اطلاع رسانی (۳) موتورهای جستجوگر (۳) کمیته تعیین مصادیق (۳) دادسرای اینترنت (٢) فیلترینگ اشتباهی (٢) تعاملات اجتماعی (٢) سرمایه گذاری (٢) مسابقه وبلاگنویسی (٢) محیط سالم (٢) پارلمان مجازی (٢) نشریه الکترونیکی (٢) وبلاگ گروهی (٢) محمد علی ابطحی (٢) معصومه ابتکار (٢) سروش صحت (٢) روز جهانی وبلاگ (٢) مستعار نویسی (٢) امیر خادم (٢) آسیب اجتماعی (٢) نقشه جامعه مجازی (٢) شورایعالی فضای مجازی (٢) شبکه گردشگری مجازی (٢) شبکه مجازی گردشگری (٢) جشنواره مسابقه اینترنتی (٢) ایده و کارآفرینی و نوآوری (٢) جامعه مجازی و اینترنت (٢) فرهنگ و آیین و دین (٢) منافع ملی (٢) ستاد مجازی انتخابات (٢) ابر رسانه و رسانه (٢) آزادی و دسترسی به اطلاعات (٢) علیرضا عسگری (٢) جنگ سایبری (٢) سئو seo (٢) مهاجرت (٢) نوروز (٢) انتخابات 24 اسفند (٢) عمو پورنگ (٢) وب (٢) جوانان (٢) رسانه مجازی (٢) حقوق شهروندان مجازی (٢) فیلترنت ملی (٢) دات کام (٢) طراحی وب (٢) استبداد (٢) گروههای اینترنتی (٢) وبگرد (٢) زندگی مجازی (٢) گروههای مرجع اینترنتی (٢) شهروندان مجازی (٢) مردم سالاری (٢) زندگی دیجیتال (٢) شکاف دیجیتالی (٢) داریوش فرضیایی (٢) قرار وبلاگی (۱) سرزمین مادری (۱) پزشکان (۱) تبعیض جنسیتی (۱) اسپم (۱) تالیا (۱) فناوری اطالاعات (۱) پرشین وبلاگ (۱) اقتدارگرایان اینترنت (۱) ابرقدرتها (۱) گروههای مرجع (۱) شبکه اجتماعی (۱) ضیایی پرور (۱) پرشین بلاگ دات کام (۱) پرشین بلاگ دات آی آر (۱) انجمن صنفی (۱) icc (۱) حاشیه نویسی (۱) کامنتینگ (۱) ریزش اطلاعات (۱) جهان سوم (۱) وطن (۱) سایتهای موسیقی (۱) حجاب و عفاف (۱) رسانه های دیجیتال (۱) امر به معروف (۱) نهی از منکر (۱) صنعت it (۱) فیلترننت ملی (۱) persianblog (۱) boutorabi (۱) امین پور (۱) ابر رسانه (۱) کلوپ (۱) صنف اینترنت (۱) شغل اینترنتی (۱) تیم برنرز لی (۱) w3c (۱) www (۱) مخترع وب (۱) زنده رود (۱) خانه پدری (۱) وب مستر (۱) قاره جدید (۱) ماتریکس (۱) رنسانس اینترنتی (۱) دانش (۱) افغانستان (۱) همایش (۱) دین (۱) قرآن (۱) مذهبی (۱) عشق (۱) جشن (۱) دانلود (۱) موبایل (۱) زنان (۱) اخلاق (۱) خاطره (۱) بلاگ (۱) ایرانسل (۱) فناوری اطلاعات (۱) وبگردی (۱) مایکروسافت (۱) خاتمی (۱) دیجیتال (۱) پروفایل (۱) بیل گیتس (۱) جشن تولد (۱) تلفن (۱) وبلاگهای تخصصی (۱) وبلاگهای سیاسی (۱) قیصر (۱) پشت صحنه (۱) آی تی (۱) پیام (۱) بوترابی (۱) زبان فارسی (۱) پیشنهاد (۱) ایمیل (۱) تاجیکستان (۱) کاریکاتور (۱) کپی رایت (۱) قرآن کریم (۱) عدالت (۱) یادداشت (۱) فید (۱) blog (۱) سپاه جاویدان (۱) صادرات نرم افزار (۱) فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) ا (۱) اصلاح طلبان و اصولگرایان (۱) هولدینگ (۱) بازاریابی شبکه ای (۱) اخلاق و اخلاقیات در جامعه مجازی (۱) نخبگان مجازی (۱) جنگ نرم (۱) دروغ و تخریب (۱) مونیتورینگ (۱) نظرسنجی و افکار سنجی (۱) وب معنایی (۱) احزاب و تشکل ها (۱) حقوق بشر و قضاوت (۱) پورتال پرتال (۱) مرجعیت مجازی (۱) مرجعیت و نخبگان مجازی (۱) آسیب شناسی فضای مجازی (۱) همایش مسابقه جشنوواره (۱) پیام رسانه (۱) شناخت منطق (۱) جنگ نرم و سخت و سایبری (۱) مصاحبه خاطره پیام (۱) عدالت آزادی آگاهی انتخاب اختیار (۱) آسیب اجتماعی و فردی (۱) شهرت مجازی (۱) رضایت کاربران (۱) ایده و کارآفرینی (۱) دایرکتوری فهرست سایت (۱) اینفوگرافیک (۱) جنگ سایبری نرم سخت صلح بحران رقابت (۱) اینترنت وب جامعه مجازی اینترانت شبکه ملی اطلاعات (۱) بازریابی الکترونیکی اینترنتی (۱) کنسرسیوم آموزش الکترونیک (۱) آموزش الکترونیکی و اینترنتی (۱) فیلترنت اشتباهی (۱) انجمن سایتهای فارسی (۱) جهانی سازی (۱) رسانه دیجیتال (۱) اینتنرنت (۱) نشریه اینترنتی (۱) رنکینگ (۱) فرهنگسرای بانو (۱) فضای مجازی (۱) blog day (۱) مهدوی واعظ (۱) چکاد (۱) گروه موسیقی چکاد (۱) دفاع مقدس (۱) قیصر امین پور (۱) صدا و سیما (۱) رضا یزدانی (۱) نجبا (۱) شریف زادگان (۱) hypertext (۱) سایت عمو (۱) گروه اینترنتی (۱) حقوق مولفین (۱) حق نشر (۱) پهنای باند (۱) خرافه (۱) بانکی (۱) انحصار (۱) صفحه نمایش (۱) چاپار (۱) پروچیستا (۱) ساماندهی (۱) قلب مجازی (۱) دولت الکترونیک (۱) هرزه نگاری (۱) باشگاه (۱) نشریات دیجیتال (۱) شایا تجلی (۱) ایران و ایرانی (۱) طراح وب (۱) گزارش تصویری (۱) تبلاگ (۱)
دوستان من زمان بیکرانه ایران جاودانه اکرنه تاجیکستان بر فراز جهان وبلاگ اکرنه ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ابتکار سبز وبلاگ شخصی خانم دکتر معصومه ابتکار ایران و ایرانشناسی ایران و ایرانشناسی باشگاه مجازی مدیران و متخصصان ایران سیمرغ پرتال زیگور طراح قالب